marți

16 aprilie, 2024

16 mai, 2017

Ioan Rus nu a găsit corupție pe traseul Comarnic-Brașov, acolo unde Dan Șova promitea că se va muta cu cortul, pentru a supraveghea buna desfășurare a lucrărilor

La 13 ani de la lansarea proiectului, lucrările la autostrada Comarnic-Braşov vor începe anul acesta:  Ministerul Transporturilor a anunţat, potrivit Digi 24, că va semna, la sfârşitul lunii iunie, contractul de proiectare şi execuţie a primului tronson, între Braşov şi Cristian.

Este vorba de o porţiune de nouă kilometri din cei 58 dintre Braşov şi Comarnic.

Pentru construcția acestei porțiuni de autostradă s-au înscris la licitație zece firme.


Guverne PSD și mulți miniștri ai Transporturilor au insistat ani la rând pentru realizarea acestui proiect, încercând inclusiv să obțină finanțare europeană pentru demararea lucrărilor. Comisia Europeană s-a opus acestei inițiative românești din cauză că autostrada nu se află pe niciun coridor european.

În ciuda obiecțiilor europene, a solicitărilor mediului de afaceri, dar și a avertizărilor publice transmise de fostul președinte Traian Băsescu fostului ministru Ioan Rus (”Deja s-au produs acte de corupție!”), Guvernul Ponta a insistat să impună acest proiect pe agenda de finanțare europeană.

Singurul rezultat concret: Master Planul de Transport nu a primit, timp de 2 ani și jumătate, avizul Comisiei Europene, România pierzând din această cauză posibilitatea accesări fondurilor europene.

1 miliard de euro, cât pentru autostrada Pitești-Sibiu, o estimare a pierderilor făcută chiar în mai 2017 de comisarului european Corina Crețu. O estimare extrem de favorabilă, strict birocratică, posibilă doar pentru că Bruxelles-ul a acceptat ”fazarea” proiectelor nefinalizate în fostul exercițiu financiar în următorul.


Povestea autostrăzii care trebuie să traverseze munţii, în paralel cu DN1, a început în 2004, în guvernarea Adrian Năstase care-l avea ca ministru al Transporturilor pe Miron Mitrea, când un tronson de 36 de kilometri a fost scos la licitaţie.

Proiectul lua în calcul un parteneriat public privat și valoarea lucrării era estimată la de 1,5 miliarde de euro. Nicio firmă nu a fost dispusă să dea aceşti bani. Următoarele licitaţii ratate au fost în 2010, 2014 şi 2015, niciuna neavând foarte clară ”rețeta financiară”.

Odată cu instalarea guvernului Cioloș părea că întreaga contoversă cu Comisia Europeană legată de prioritățile privind infrastructura rutieră au fost rezolvate. Ministrul Dan Costescu a retrogradat Comarnic-Brașov pe locul 40 ca prioritate, Comisia avizând în final întreg documentul strategic, cu o singură solicitare: Master Planul să fie aprobat în Parlament pentru a nu mai fi modificat.

Această aprobare nu a venit nici până azi, dar noutatea majoră este aceea că mult-dorita autostradă din epoca Șova/Rus, Comarnic-Brașov a revenit sub noul ministru Sorin Bușe direct pe locul doi în lista de priorităţi a proiectelor de infrastructură de transport cu perioadă de implementare 2014-2020.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: