La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Cronicile

Visul lui Dan Șova se împlinește: încep lucrările la autostrada Comarnic-Brașov

de Victor Bratu 16.5.2017

Ioan Rus nu a găsit corupție pe traseul Comarnic-Brașov, acolo unde Dan Șova promitea că se va muta cu cortul, pentru a supraveghea buna desfășurare a lucrărilor

La 13 ani de la lansarea proiectului, lucrările la autostrada Comarnic-Braşov vor începe anul acesta:  Ministerul Transporturilor a anunţat, potrivit Digi 24, că va semna, la sfârşitul lunii iunie, contractul de proiectare şi execuţie a primului tronson, între Braşov şi Cristian.

Este vorba de o porţiune de nouă kilometri din cei 58 dintre Braşov şi Comarnic.

Pentru construcția acestei porțiuni de autostradă s-au înscris la licitație zece firme.

Guverne PSD și mulți miniștri ai Transporturilor au insistat ani la rând pentru realizarea acestui proiect, încercând inclusiv să obțină finanțare europeană pentru demararea lucrărilor. Comisia Europeană s-a opus acestei inițiative românești din cauză că autostrada nu se află pe niciun coridor european.

În ciuda obiecțiilor europene, a solicitărilor mediului de afaceri, dar și a avertizărilor publice transmise de fostul președinte Traian Băsescu fostului ministru Ioan Rus (”Deja s-au produs acte de corupție!”), Guvernul Ponta a insistat să impună acest proiect pe agenda de finanțare europeană.

Singurul rezultat concret: Master Planul de Transport nu a primit, timp de 2 ani și jumătate, avizul Comisiei Europene, România pierzând din această cauză posibilitatea accesări fondurilor europene.

1 miliard de euro, cât pentru autostrada Pitești-Sibiu, o estimare a pierderilor făcută chiar în mai 2017 de comisarului european Corina Crețu. O estimare extrem de favorabilă, strict birocratică, posibilă doar pentru că Bruxelles-ul a acceptat ”fazarea” proiectelor nefinalizate în fostul exercițiu financiar în următorul.

Povestea autostrăzii care trebuie să traverseze munţii, în paralel cu DN1, a început în 2004, în guvernarea Adrian Năstase care-l avea ca ministru al Transporturilor pe Miron Mitrea, când un tronson de 36 de kilometri a fost scos la licitaţie.

Proiectul lua în calcul un parteneriat public privat și valoarea lucrării era estimată la de 1,5 miliarde de euro. Nicio firmă nu a fost dispusă să dea aceşti bani. Următoarele licitaţii ratate au fost în 2010, 2014 şi 2015, niciuna neavând foarte clară ”rețeta financiară”.

Odată cu instalarea guvernului Cioloș părea că întreaga contoversă cu Comisia Europeană legată de prioritățile privind infrastructura rutieră au fost rezolvate. Ministrul Dan Costescu a retrogradat Comarnic-Brașov pe locul 40 ca prioritate, Comisia avizând în final întreg documentul strategic, cu o singură solicitare: Master Planul să fie aprobat în Parlament pentru a nu mai fi modificat.

Această aprobare nu a venit nici până azi, dar noutatea majoră este aceea că mult-dorita autostradă din epoca Șova/Rus, Comarnic-Brașov a revenit sub noul ministru Sorin Bușe direct pe locul doi în lista de priorităţi a proiectelor de infrastructură de transport cu perioadă de implementare 2014-2020.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.5.2017

Un raspuns

  1. Pribeagul
    17.5.2017, 1:48 pm

    Astia isi urmaresc prostiile pina in pinzele albe.
    Ce blestem!

Lăsați un comentariu


Stiri

PSD o trimite pe Gabriela Zoană să, numită secretar de stat la Ministerul Justiției

Vladimir Ionescu

Gabriela Zoană, unul dintre vectorii de imagine ai premierului Viorica Dăncilă, a fost numită secretar de stat la Ministerul Justiției, unde Ana Birchall susține poziții… Mai mult

Stiri

Industria vânzării de cetățenii – 25 de miliarde de dolari anual, la nivel global

Iulian Soare

Dubla cetățenie era aproape inexistentă în urmă cu 50 de ani, însă acum nu numai că ea este foarte răspândită, dar aproape jumătate din statele… Mai mult

Stiri

FMI a revizuit estimarea de creştere economică a României, până la 4%. Bugetul e făcut pentru o creștere de 5,5%

Vladimir Ionescu

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a revizuit în creştere la 4% estimările privind evoluţia economiei româneşti în acest an, însă în paralel prognozează o majorare a… Mai mult

Europa

Raportul MCV ar putea fi prezentat săptămâna viitoare – problema SIIJ, nerezolvată

Vladimir Ionescu

Noul raport MCV (Mecanismul de Cooperare si de Verificare) va fi probabil prezentat la începutul săptămânii viitoare, a anunțat ministrul Justiției, Ana Birchall, în ședința… Mai mult

Stiri

ICCJ se adreseză Curții de Justiție a UE înainte de a decide dacă dosarul lui Darius Vîlcov va fi rejudecat. Miza este mai mare

Vladimir Ionescu

Instanța supremă intenționează să trimită patru întrebări Curții de Justiție a UE (CJUE), înainte de a stabili dacă procesul lui Darius Vîlcov, finalizat în prima… Mai mult

Europa

UE fixează un termen limită Londrei, pentru ca acordul să poată fi prezentat la summitul Consiliului European

Iulian Soare

Michel Barnier, negociatorul- șef al UE pentru Brexit, i-a fixat premierului Boris Johnson un termen limită pentru a accepta soluția europeană referitoare la frontieră, scrie… Mai mult

Europa

Dobânzile negative reduc profitabilitatea băncilor din Europa și capacitatea de consolidare prin fuziuni – Luis de Guindos, BCE

Adrian N Ionescu

Profitabilitatea redusă din cauza dobânzilor negative şi capitalizarea bursieră scăzută vor face foarte dificilă consolidarea băncilor din Zona Euro, altfel inevitabilă. „În final, profitabilitatea redusă… Mai mult