Chestiunea

Document / Ordonanța împotriva ”capitalurilor negative” e gata. Principalele prevederi

Ministerul Finanțelor a finalizat proiectul care vizează să elimine practica creditului acordat societății de către acționari. Sumarizat, documentul prevede că un credit acordat companiei de… Mai mult

14.08.2019

Analiză

INS anunță o creștere a PIB de 4,4% pe T2, deși industria a intrat pe minus în prima jumătate a anului

Produsul Intern Brut pe al doilea trimestru din 2019 a crescut cu 4,4% în termeni reali faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent (4,6% ajustat… Mai mult

14.08.2019

La obiect

Deficitul de cont curent a depășit 5 miliarde de euro în prima jumătate a anului

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după prima jumătate a anului în curs, un deficit de peste cinci miliarde de euro sau 2,36%… Mai mult

14.08.2019

Evenimentul

Proiect: Se schimbă regimul fiscal al impozitării profitului companiilor străine obținut în România

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) va propune Guvernului încă o ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal şi a Codului de procedură fiscală, după seria care… Mai mult

14.08.2019

Cronicile

Vasile Iuga – PwC: Cum ne ocolește infrastructura construită de vecini și cum și-au maximizat alții infrastructura strategică

de Alexandra Pele 24.2.2016

Vasile Iuga_smallVasile Iuga, partener PwC, a atras atenţia, în cadrul conferinţei “O strategie economică pentru România” organizată de cursdeguvernare.ro miercuri, că deşi România a cheltuit cel mai mare procent din PIB pentru lucrările de infrastructură, calitatea acestora este cea mai scăzută din UE.

Vasile Iuga a avertizat totodată că infrastructura construită de statele vecine începe să ne ocolească şi cu excepţia unui coridor european ce trece prin România, ţările din regiune preferă să îşi conecteze infrastructura cu Ungaria – stat ce ar putea fi folosit drept exemplu de “maximizare a relevanţei strategice”.

Consultantul PwC s-a referit nu doar la infrastructura rutieră, ci la rețelele de interconectare de toate felurile, inclusiv cele energetice.

“România pare în acest moment ocolită de marile coridoare şi de marile fluxuri. România este inclusă în câteva coridoare europene, însă acestea acoperă mai ales partea de sud a ţării. Jumătatea de nord nu este inclusă în proiectele coridoarelor europene. A existat coridorul IX care urma să conecteze Salonicul de Helsinki şi care ar fi putut iriga economic Moldova noastră, însă pe moment nu se mai vorbeşte de acel coridor. Nabuco trecea prin România doar prin regiunea de sud-vest aşa cum South Stream ne ocolea complet”, a spus Vasile Iuga.

Ungaria a devenit poarta de acces a Europei datorită infrastructurii

ungaria

Sursă: prezentare Vasile Iuga

“Ungaria este o ţară al cărui model ar merita studiat şi înţeles şi eventual replicat şi de România în materie de infrastructură. Indiferent de guverne şi de regimurile politice, Ungaria a avut o politică coordonată şi coerentă de transformare a ţării într-o poartă de intrare în Europa şi într-o ţară de tranzit a reţelelor de transport, de electricitate şi de tranzit de gaze. Sigur că Ungaria este avantajată de geografie: ceva dealuri în partea de nord, în rest teritoriu plat. Mai uşor de construit infrastructura. Capitala în centru cu Dunărea trecând pe acolo.

Ungurii şi-au jucat mult mai bine cartea. Patru dintre coridoarele europene de transport trec prin Ungaria. În acest moment dacă  ne uităm la reţeaua de autostrăzi ea are 1.400 de kilometri.”

Potrivit hărților prezentate de Vasile Iuga, și infrastructura de transport gaze care trece, prin Ungaria, spre Europa, ocolește România :

infrastructura gaze ungaria

(CLICK PENTRU MĂRIRE)

Balcanii se racordează la rețeaua ungară de autostrăzi

”Pentru sârbi și bulgari vechiul drum de transport care lega Constantinopolul de Sofia, de Belgrad şi de Budapesta şi apoi Viena, trece prin Ungaria. Ungaria şi-a maximizat relevanţa strategică în ceea ce priveşte infrastructurile de transport, de gaze de asemenea. În Ungaria intră cam 15 miliarde de metri cubi de gaz pe an din Ucraina: 11 pentru consumul intern, în proporţie de 75% gaz rusesc şi restul din Austria şi Slovacia, dar face tranzit de 4-5 miliarde de metri cubi către cine? Către Serbia şi Croaţia”, a arătat Iuga.

El a subliniat totodată slăbiciunile României în ceea ce priveşte eficienţa investiţiilor publice făcute.

“Dacă ne uităm la eficienţa investiţiilor publice în Uniunea Europeană constatăm că România are cel mai mare procent din PIB investit în infrastructură. Dacă ne uităm la indexul calităţii infrastructurii România are cea mai slabă calitate a infrastructurii din UE. Cu alte cuvinte, cel mai mare procent din PIB pentru cea mai proastă infrastructură. Celelalte ţări din Europa Centrală şi de Est sunt într-o poziţie mult mai bună”, a explicat Iuga.

eficienta investitii

Sursă: prezentare Vasile Iuga

Traian construise în Dacia, în numai 10 ani, 4300 km de drumuri și 25 de poduri complexe

Exemplul, șocant, oferit de Vasile Iuga – în ce privește importanța infrastructurii și eficiența cu care ar trebui construită – se referă la actualul teritoriu al României de acum aproape 2000 de ani : În doar primii 10 ani de la cucerirea Daciei, Traian (împăratul) a construit pe acest teritoriu 4300 km de drumuri și 25 de poduri complicate. Străpunsese în 4 locuri Carpații – Valea Oltului, a Ptahovei, pasul Buzău și Oituz.

“Părem că suntem blestemaţi şi că nu avem capacitatea de a construi infrastructura. Din această perspectivă, două-trei minute de recurs la istorie: reţeaua de drumuri din Dacia romană. 1900 de ani. În anul 105, Traian construieşte podul de la Drobeta, una dintre minunile Lumii Antice. Pe vremea lui Francisc I, când Franţa era aliată cu Imperiul Otoman şi Suliman Magnificul controla zona, Francisc I a cerut ca un grup de ingineri să vină să verifice mortarul de la Drobeta. În doi ani se construiesc 450 de kilometri de drumuri până în actualul judeţ Sălaj. Multe au existat până în secolul XIX şi peste ele s-a turnat direct asfalt în secolul XX. În 10 ani de la cucerirea Daciei, romanii construiesc 4.300 de kilometri de drumuri şi 25 de poduri foarte complicate. Exista drum şi pe Valea Oltului. Existau drumuri şi prin pasul de pe Valea Prahovei şi prin pasul Buzău şi prin pasul Oituz.

dacia

Sursă: prezentare Vasile Iuga

Vasile Iuga a subliniat, ca o concluzie, că “ţările din jur de mişcă. Acţionează şi dacă nu avem un plan coerent care să fie bazat pe consens şi care să transceadă ciclurilor politice riscă să rămânem la infrastructuri de slabă calitate care ne vor face nu excentrici în sensul poziţionării geografice ci periferici şi marginali în sens geo-politic şi geo-strategic ceea ce este pur şi simplu inadmisibil“.

(Descărcați AICI prezentarea integrală a lui Vasile Iuga)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 24.2.2016

3 comentarii

  1. dan
    26.2.2016, 7:12 am

    românii se sabotează singuri și îi ajută și unii maghiari din guvernul lor care au dat informații adevăratului lor guvern, se mai poate repara dar numai după iași targumures

  2. Obiectiv
    26.2.2016, 3:47 pm

    Peste tot e coruptie si se si fura, insa la noi se fura tot. Asa zisa noastra elita de analfabeti vrea sa care totul afara, nu-si vede viitorul legat de tara asta. Beizadelele lor vor cheltui in strainatate banii jefuiti din Romania.

  3. Pribeagul
    26.2.2016, 4:42 pm

    Ramii crucit, nu alta!
    Statul roman este un stat foarte puternic, dar, din pacate, e pornit sa faca numai rele. Noi i-am dat si-i dam totul; din 10 piini pe care le cistigam se pare ca lui ii dam 9. Ce mai vrea, sufletul nostru?
    Ptiu, drace!

Lăsați un comentariu


Stiri

Liderii G7 au convenit ajutor de urgență pentru statele afectate de incendiile din pădurea amazoniană

Iulian Soare

Ţările din Grupul statelor puternic industrializate (G7) au convenit „să ajute cât mai repede posibil ţările lovite” de incendiile ce s-au extins în ultimele zile… Mai mult

Europa

Donald Trump i-a promis lui Boris Johnson ”un acord mai mare decât a fost vreodată”, după Brexit

Iulian Soare

Preşedintele american, Donald Trump, a negociat la reuniunea G7 de la Biarritz două acorduri comerciale importante – cel cu Marea Britane, ce va fi finalizat… Mai mult

Europa

Reuniunea G7: Vizită surpriză a ministrului de externe iranian la Biarritz

Iulian Soare

Ministrul afacerilor externe al Iranului, Mohammad Javad Zarif (foto), a sosit duminică într-o vizită-surpriză la summitul G7, scrie Agerpres. El a aterizat la Biarritz (sud-vestul… Mai mult

Europa

Donald Tusk: Rusia nu poate fi reprimită în G7. Provocările din Marea Azov, motive suplimentare pentru a nu reveni la G8

Iulian Soare

Preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, a declarat sâmbătă seara, înainte de începerea reuniunii G7, că există mai multe motive pentru care Rusia nu poate fi… Mai mult

Stiri

Cel mai mare yaht din lume – construit la Tulcea. Va putea face înconjurul lumii pe pilot automat

Vladimir Ionescu

Cel mai mare yaht din lume a fost lansat la apă în portul Tulcea, la trei după ce proiectul vasului a ajuns la șantierul naval… Mai mult

Stiri

Mircea Diaconu își anunță intenția de-a candida la prezidențiale. Tot ”ca independent”

Vladimir Ionescu

Actorul Mircea Diaconu, fost europarlamentar, și-a anunțat duminică intenția de a candida la alegerile prezidențiale din noiembrie și a cerut sprijinul alegătorilor și tuturor partidelor… Mai mult

Europa

Reuniunea G7 / Donald Trump, înaintea întâlnirii cu Emmanuel Macron: Dacă Franța ne va taxa companiile tech, le taxăm vinul cum n-au văzut

Iulian Soare

Preşedintele american Donald Trump a luat sâmbătă prânzul, timp de două ore, cu omologul său francez Emmanuel Macron înainte de deschiderea oficială a summitului Grupului… Mai mult