fbpx

Chestiunea

Cele 3 legi fără de care digitalizarea României rămâne în improvizație

Entuziasmul digitalizării manifestat în debutul pandemiei pare că s-a domolit – se aude tot mai rar de ”oportunitatea digitalizării creată de coronavirus”, iar marile proiecte… Mai mult

12.01.2021

Europa

McKinsey: „Noua normalitate” și tendințele economice care o vor defini, începând chiar cu 2021

Începând din chiar acest an, va fi accelerată dezvoltarea unor domenii precum biotehnologia, managementul riscului privind lanțurile de aprovizionare, sau forța de muncă. Reguli vechi… Mai mult

12.01.2021

La obiect

România, peste media UE la taxele de mediu colectate, dar cu încasări mai mici raportate la PIB. Observații

România s-a situat în anul 2019 pe locul 10 între statele UE în ceea ce privește ponderea taxelor de mediu încasate în totalul taxelor și… Mai mult

12.01.2021

Chestiunea

Venitul mediu lunar al unui român a crescut în T3 cu 10% față de T3 din 2019. Modificările aduse de pandemie în alocarea cheltuielilor

Datele publicate de INS pentru trimestrul III 2020 arată că veniturile medii ale românilor au ajuns la nivelul de 2.068 lei lunar pe persoană și… Mai mult

11.01.2021

De unde ni se trage: avem cei mai puțini absolvenți specializați în Educație din UE. Cum stăm la alte domenii

de Marin Pana , 22.11.2020

România are cei mai puțini absolvenți specializați în educație din UE raportat la mărimea populației rezidente, potrivit datelor publicate de Eurostat.

Din distribuția absolvenților de învățământ superior pe specializări ca procentaj în total, figurăm pe locul trei din coadă la absolvenții cu diplomă în educație, cu doar 4,5%.

Ceva mai bine decât Portugalia (4,4%) sau, oarecum surprinzător, Franța (4,1%), dar la foarte mare distanță de media UE (10,3%).

Dacă facem, însă, raportarea numărului de absolvenți la populația rezidentă, datele se schimbă semnificativ în raport cu cele două țări (de sorginte latină ca și noi) menționate.

(Citiți și: ””Departe de carte”: 85.000 de profesori (o treime din cadrele didactice) sunt absolvenți ai Învățământului la Distanță”)

Iar asta deoarece ele au mai mulți absolvenți de ciclu terțiar ca pondere în populație. Astfel, România coboară, la 292 de noi cadre didactice la milion, față de 344/milion în cazul Portugaliei și 502/milion în Franța.

Raportarea la fostele țări socialiste ne pune într-o lumină și mai defavorabilă în ceea ce privește interesul pentru sectorul de învățământ. Iată care sunt procentajele din totalul absolvenților, care ne dau o măsură mai clară a intențiilor de a activa într-un domeniu, îndeobște bugetar, cu cele mai mici salarii practicate la stat.

Se poate vedea ușor că România reușește să formeze mai puține cadre didactice decât state cu o populație cu mult mai mică, precum Cehia sau Ungaria, și doar ceva mai multe decât Bulgaria, care a coborât la mai puțin de 7 milioane de locuitori. Diferențele devin enorme atunci când se face ponderea la milionul de locuitori, date fiind necesitățile similare de înnoire a corpului didactic, raportat la populația existentă.

Interesant este că, în rest, celelalte domenii apar cu procentaje apropiate de media europeană, după cum se poate vedea în tabelul prezentat mai sus, educația este singurul domeniu de absolvire unde stăm mult mai slab. Ba chiar, pe alocuri, s-ar părea că excelăm, după cum se vede la ponderea absolvenților din IT, unde figurăm pe locul 5, alături de Luxemburg (5,3%), după Irlanda (7,9%), Finlanda, Malta (câte 7%) și Estonia (6,7%).

La o privire mai atentă, însă, totul pleacă de la numărul total de absolvenți și de la procentajul acordat de stat pentru cheltuielile cu învățământul superior. Desigur, din încasări situate la coada Europei nu se pot face minuni. Ceea ce explică de ce apărem în analiza Eurostat pe locul cinci din coadă în clasamentul european de profil, cu doar 0,7% față de 1,2% media UE (fără Croația).

Motiv pentru care, nu trebuie să ne mirăm de ce suntem departe de alte țări din regiune și la raportul dintre numărul de studenți și numărul de cadre didactice în învățământul superior, indicator implicit de calitate a procesului de formare.

Și aici apărem tot pe locul cinci din coada UE, cu un raport de 19,8 studenți/profesor, față de 15,3 media UE, 13,8 în Polonia și 11,5 în Ungaria și Bulgaria.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.11.2020

Un raspuns

  1. Caliman Eugen
    24.11.2020, 11:15 am

    O tara inapoiata industrial n-are nevoie de educatie inginereasca, economica, cercetare, inovatie, etc., deoarece meseriile de spalatorie auto, bucatar, vinzator, etc. “se predau” de catre SRL-urile care realizaza recalificarea pentru locuri de munca inexistente.
    Fara locuri de munca industriale, in servicii industriale, cercetare tehnico-stiintifica si tehnologica, etc. – pregatirea salariatilor pentru profesii simple ori de plecare in Vest – educatia si invatamintul are prea multe persoane angrenate in domeniu.Daca ele sint de mina a doua, scolate la universitati particulare, contra cost, ce alte asteptari pot exista de la o economie falita?

Lăsați un comentariu


Stiri

VIDEO Siegfried Mureşan: Bugetul de stat va primi 4 miliarde euro, prefinanțare proiecte în Planul de reziliență

Redacţia

România ar putea avea în decursul lunii aprilie acordul Comisiei Europene pe Planul Național de Redresare și Reziliență revizuit de autoritățile de la București în… Mai mult

Stiri

Suntem pregătiți să accelerăm și etapa a III-a de vaccinare, dacă vom avea dozele necesare – premierul Florin Cîțu

Vladimir Ionescu

Premierul Florin Cîțu a declarat miercuri că România are asigurat un stoc sigur de 2,4 milioane de doze vaccin până la sfârșitul lunii martie, ceea… Mai mult

Stiri

România și ridicarea MCV: Memorandum pentru calendarul adoptării măsurilor necesare

Vladimir Ionescu

Guvernul a adoptat miercuri un calendar pentru bifarea măsurilor necesare ridicării Mecanismului de Verificare și Cooperare (MCV), a anunțat vicepremierul Dan Barna. Memorandul prevede sfârșitul… Mai mult

Stiri

ANRE: Se va aplica tariful cel mai mic de electricitate pentru consumatorii care n-au ales o ofertă concurențială

Adrian N Ionescu

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a anunțat, miercuri, că a aprobat varianta aplicării tarifului celui mai mic al furnizorului de electricitate, pentru consumatorii… Mai mult

Stiri

VIDEO Daniel Anghel: SAF-T va eficientiza inspecțiile fiscale

Redacţia

Introducerea SAF-T (fișierul standard de raportare pentru taxe) ar putea genera o creştere consistentă a veniturilor colectate de ANAF la buget şi la reducerea GAP-ului… Mai mult

Stiri

VIDEO Mirela Călugăreanu: Se modifică structura organizatorică a ANAF și a Ministerului Finanțelor

Redacţia

Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, declară că instituția pe care o conduce are anul acesta 3 direcții majore de acțiune: continuarea parteneriatului cu contribuabilii, soluții digitale… Mai mult

Stiri

VIDEO Ionuț Dumitru: Povara dobânzilor la datoria publică începe să apese

Redacţia

”Știm cu toții că avem o problemă bugetară foarte serioasă: avem un deficit bugetar care a crescut foarte mult în ultimii ani. Din păcate, rădăcinile… Mai mult