Aproximativ 85.000 de profesori sunt absolvenți ai unor programe de învățământ superior la distanță (ID), a declarat ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, la o întâlnire cu inspectorii școlari din județul Caraș – Severin.
Procentul reprezintă peste o treime din numărul total de cadre didactice, conform datelor oficiale.
Dezvăluirea a fost făcută în argumentarea nevoii de pregătire profesională a celor din învățământ, în special a cadrelor care au urmat astfel de programe la distanță. „Când înveți la distanță, înveți ușor departe de carte. Ca urmare, cu prioritate trebuie să îi aducem într-un program de formare. Toate lucrurile acestea sunt extrem de importante”, a spus ministrul.
Fiecare profesor trebuie să urmeze cel puțin o dată la 10 ani cursuri de formare profesională, iar urgența este cu absolvenții de ID, a adăugat Ecaterina Andronescu.
(Citiți și: ””Cum își petrece România ora ei astrală”: a apărut numărul 98 al CRONICILOR Curs de Guvernare. Sumarul”)
Profesorii trebuie să se întoarcă periodic în facultate, pentru aceste cursuri de formare, atât pentru a-și împrospăta cunoștințele din domeniul pe care îl predau, dar și pentru a fi la zi cu metodele pedagogice moderne, updatate, digitalizate.
Ea a explicat că înnoirea școlii și a metodelor de predare este cu atât mai necesară în contextul actual, fiind vorba despre o adaptare la realitatea în care trăiesc acum copiii, la actualii elevi:
Avem în școlile noastre o generație radical diferită de generația de acum 15 ani sau 20 de ani. Au alte așteptări, au alte achiziții înainte de a ajunge la școală, pentru că s-au format în marea lor majoritate cu degețelele pe tabletă.
Pentru cei care sunteți mai aproape de componentele psihologice – componenta memoriei vizuale este mult mai dezvoltată și prin memoria vizuală au făcut achizițiile înainte de a veni la școală și îi întorc la creion și la cretă, nu se poate.
Trebuie să încercăm să ne modernizăm. Cum? Pentru asta avem bani să cumpărăm table inteligente în fiecare clasă, dar pentru asta trebuie să îi ajutăm pe profesori să lucreze cu ele.
Ministrul Andronescu a dezvăluit că în 2001, când s-a introdus programul de informatizare a școlilor, doar 8% din profesori deschiseseră vreodată un computer.
România are cea mai mare pondere de cadre didactice necalificate din UE, elevii români au înregistrat în ultimii ani rezultate dezastruoase la testele internaționale PISA, (aproape 40% sunt analfabeți funcțional), examenele de titularizare ale profesorilor arată că nici pregătirea profesorilor nu este foarte ridicată, rata abandonului școlar fluctuează de la un an la altul între a doua și a treia cea mai mare din UE, mai puțin de 50% din absolvenții de liceu finalizează la timp studiile prin obținerea diplomei de bacalaureat.