Ambasadorii celor 27 de state membre ale UE au aprobat luni eliminarea motoarelor termice la mașinile noi începând cu anul 2035, Germania ridicând blocajul în schimbul unei derogări pentru viitorii combustibili sintetici.
Consiliul Reprezentanților Permanenți (COREPER) a adoptat luni planul privind obligativitatea fabricării, începând din 2035, doar a motoarelor de autoturisme și autoutilitare care să nu mai emită particule poluante.
La insistențele Germaniei, motoarele cu ardere internă vor putea fi produse și după anul 2035, prin utilizarea de combustibili sintetici, cu emisii poluante zero.
„COREPER a aprobat planul ca acordul privind standardele în materie de dioxid de carbon pentru automobile să fie pe agenda Consiliului UE pentru Energie de marți”, a anunțat Președinția suedeză a Consiliului UE.
Noul plan reprezintă o modificare a proiectului inițial, aprobat de Parlamentul European la cererea Comisiei Europene.
Guvernul Italiei este nemulțumit de accelerarea procedurilor, dat fiind că proiectul de compromis nu include și motoarele cu biocombustibili. Surse din cadrul Uniunii Europene citate de publicația Il Fatto Quotidiano afirmă că Italia și Polonia au votat împotriva planului UE, iar România și Bulgaria s-au abținut de la vot.
Planul ajunge marți în Consiliul UE pentru Energie, unde decizia va putea fi luată prin majoritate calificată.
Comisia Europeană și Germania au anunțat sâmbătă că au ajuns la un acord pentru deblocarea textului, care rămâne neschimbat, Bruxelles-ul acceptând să se angajeze mai ferm în privința combustibililor sintetici într-o propunere separată care va fi validată până în toamna anului 2024.
***