Miniştrii de Finanţe din Uniunea Europeană vor renunţa săptămâna viitoare la un plan de introducere a unei taxe în sectorul digital, urmând să lucreze la reforma globală a modalităţii de impozitare a companiilor de internet, potrivit unui document citat de Reuters.
Planului inițial al Comisiei Europene, elaborat anul trecut, viza impozitarea suplimentară a marilor companii din tehnologie- Amazon, Google, Facebook, care ar fi urmat plătească 3% pe veniturile generate, în principal vânzări de date și publicitate targetată. Au existat însă state membre care au blocat inițiativa, temându-se de pierderea unor venituri și de represalii din partea Statelor Unite.
„O serie de delegații continuă să aibă obiecții fundamentale”, a scris Președinția română a UE într-un document pregătit înainte de reuniunea miniștrilor de finanțe ai UE din 12 martie și consultat de Reuters. Această întâlnirea era văzută drept ultima oportunitate pentru a ajunge la o înțelegere cu privire la planul de taxare.
Documentele consultate de Reuters arată că, săptămâna viitoare, miniștrii de finanțe din UE vor avea pe masă o propunere de acord pentru a continua să lucreze la o reformă fiscală globală pregătită de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Această idee este dezbătută de ani de zile, dar nu s-a ajuns niciodată la un acord, deoarece interesele naționale diferă foarte mult.
Reformele fiscale la nivelul UE trebuie susținute de toate cele 28 de state membre pentru a fi aprobate, dar Irlanda și țările scandinave s-au opus ferm revizuirii. Alte țări au fost, de asemenea, sceptice.
În încercarea de a salva planul european de taxare, Franța, cel mai puternic susținător al taxei, a convenit în decembrie cu Germania, cea mai mare economie din blocul european, să-și limiteze domeniul de aplicare al taxei pentru giganții internetului doar la publicitatea digitală. Dar chiar și acest plan cu un impact mai redus a fost primit cu scepticism în unele capitale europene.
Pe măsură ce planul european a început să se împotmolească, Franța, Italia și Spania s-au orientat către introducerea unei taxe digitale la nivel național.