”Automatele folosite pentru recuperarea recipientelor introduc tehnologia în sistem, tehnologie care, important, este foarte potrivită pentru a bloca tentativele de fraudă, este simplă de operat, sistemele sunt rapide, ușoare iar datele sunt colectate și transferate către un operator, zilnic sau lunar”, explică Truls Haug, Director Marea Britanie și Europa de Sud-Est, Tomra.
Truls Haug a discutat luni, la conferința organizată de cursdeguvernare.ro pe tema Sistemului de garanție-returnare a ambalajelor în România, despre transparența, integritatea și eficiența în design-ul, implementarea și operarea sistemelor de garanție-returnare, pledând pentru implementarea unui sistem care să beneficieze de tehnologii moderne.
Reprezentantul Tomra a insistat pe ideea tehnologizării sistemului de garanție returnare, prezentând pe larg avantajele: ”Tehnologia reduce timpul de manipulare și este eficintă din punct de vedere al costurilor, reduce capacitatea de stocare. Datele transmise sunt date de încredere, reducând, repet, posibilitatea de fraudă. Într-o țară ca România, manipularea manuală este predominantă, mai ales în magazine mici. Trebuie să fim deschiși să colectăm automat pe scară largă”.
Cele mai importante declarații făcute de Truls Haug:
- Tomra este înființată inovativ în 1972. În prezent, suntem reprezentați pe mai multe piețe care beneficiază de automate folosite pentru recuperarea recipientelor- este important având în vedere problemele de mediu. Avem un sistem transparent, cu costuri eficientizate. Vorbim de mediu curat.
- Ați spus că în România se face colectare de 30-40% și că există și sisteme ce beneficiază de tehnologii moderne, dar sunt și sisteme care nu beneficiază de tehnologie, cu returanare cu mijloace manuale. Tehnologia motivează. De exemplu, Norvegia, unde există 93-94% procent de returnare…
- Există și sisteme de returnare de manieră manuală, dar oamenii preferă clar să folosească tehnologia. Apar și aspecte legate de siguranță- foarte important, trebuie să avem control asupra sistemului pe care îl creem, altfel nu e în regulă. Sistemul trebuie să fie deci transparent.
- Tehnologia este extrem de importantă, costurile sunt eficiente. Tehnologia este foarte potrivită pentru a bloca tentativele de fraudă, este simplă de operat, sistemele sunt rapide, ușoare și, foarte important, datele sunt colectate și transferate către un operator, zilnic sau lunar.
- Tehnologia ajută foarte mult. Dacă se folosesc sisteme manuale este nevoie de mulți lucrători care să suplinească ce face tehnologia. Tehnologia reduce timpul de manipulare și este eficintă din punct de vedere al costurilor, reduce capacitatea de stocare. Datele transmise sunt date de încredere, reducând, repet, posibilitatea de fraudă.
- Soluțiile digitale sunt extrem de atrăgătoare pentru consumatori. Tehnologia există, pe mai multe paliere. Trebuie făcute investiții în tehnologie. Într-o țară ca România, manipularea manuală este predominantă, mai ales în magazine mici. Trebuie să fim deschiși să colectăm automat pe scară largă.
- Practic, sistemul de garanție returnare schimbă modul de reciclare dacă folosim tehnologii. Folosirea de automate va conduce la o experiență mai bună a consumatorului. Sistemul este foarte ușor de folosit de către cei care returnează recipiente. Să nu uităm, toată activitatea trebuie să fie eficientă din punct de vedere al costurilor. Retailerii au obligația să intre în acest sistem.
- Caliatea ambalajelor returnate- depinde de cum e construit sistemul, în prezent nu ne confruntăm cu probleme de acest tip.
(Conferința a fost transmisă live și poate fi urmărită AICI)