joi

18 aprilie, 2024

25 noiembrie, 2020

România se numără printre țările membre UE cu cea mai redusă rată de participare a copiilor cu vârsta de cel puțin 4 ani la formele de educație preșcolară, Potrivit datelor publicate de Eurostat și detaliate până la nivel regional, cu doar 86,3%, stăm slab față de alte țări din regiune, precum Ungaria (95,7%), Polonia (93%) sau Cehia (91,5%).

Totodată, deși ne plasăm peste Bulgaria (82,4%) sau Croația (81,0%), ne aflăm la mare distanță de media UE27, de 96,2%. Din păcate, seria statistică urmărită la nivelul Uniunii arată o deteriorare a acestui indicator în 2018 față de situația din urmă cu situația consemnată cu cinci ani mai devreme.


Iată cum se prezintă și situația pe cele opt regiuni de dezvoltare ale României, unde rata de educare a copiilor de vârstă preșcolară este cea mai mare la nivel național în Nord-Vest (92,5%) și cele mai mici se constată în Nord-Est (81,5%) și, surprinzător, în Regiunea București-Ilfov (80,6%).

De remarcat faptul că evoluția nefavorabilă a acestui indicator-cheie pentru dezvoltarea ulterioară a copiilor și egalitatea de șanse pe parcursul vieții, indiferent de mediul de proveniență este puternic concentrată în regiunile aflate la extremele nivelului de PIB/locuitor, Nord-Est și București-Ilfov.


Cele cinci puncte procentuale pierdute pe parcursul a cinci ani în județele Moldovei din dreapta Prutului au atârnat greu în rezultatul național și au anihilat creșterile consemnate în majoritatea celorlalte zone ale României. Nu este o coincidență că, în pofida numărului de populație, regiunea rămâne cea mai puțin dezvoltată și un rezervor de forță de muncă mai puțin calificată, nu doar pentru România dar și pentru țările occidentale.

De reținut pentru decalajul care trebuie recuperat la nivel național în raport cu sistemele de educație din Europa civilizată (unde nivelul de trai nu ține doar de venituri iar definiția clasei mijlocii nu se face doar după mărimea portofelului), circa 60% dintre regiunile UE au trecut pragul de 95% (la care noi nici nu visăm) iar 34 de regiuni, localizate predominant în Belgia, Danemarca, Irlanda și Franța au atins nivelul de 100% participare la educația preșcolară, care este OBLIGATORIE.

La capătul celălalt al scalei, rezultatele la nivelul economiei naționale se văd indirect. Creșterea nivelului de trai nu ține loc de educație iar intrarea formală în UE sau Zona Euro nu garantează convergența ulterioară. Semnificativ, la nivel european, cea mai scăzută rată de participare din învățământul preșcolar a fost consemnată în regiunea Attiki (cea a capitalei Greciei), doar 67%.

„Ziua bună de dimineață se cunoaște”, spune un proverb românesc. Educația, la fel, s-ar putea completa, deoarece anii pierduți sau incomplet utilizați pentru dezvoltarea mentală și psihică a copiilor într-un cadru organizat și sub supravegherea unor profesioniști, cu greu mai pot fi recuperați, ceea ce generează ulterior dificultăți în educație, muncă și producție.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: