La aproape 3 luni de la desemnarea câștigătorului licitației de proiectare și execuție a podului peste Dunăre de la Brăila, Ministerul Transporturilor a organizat luni o ceremonie de semnare a respectivului contract.
Premierul Mihai Tudose a fost prezent la semnarea contractului între părţi, organizat cu două ore înainte de şedinţa Comitetului Executiv Naţional (CExN).
Semnarea contractului pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila, reprezintă un mare pas înainte pentru România şi o intrare în normalitate, fiind vorba de un proiect despre care se discută din anii 80, a declarat premierul Mihai Tudose, în cadrul unei declarații de presă.
”Cât timp mai suntem în picioare, vom face lucruri de tipul acesta”, a încheiat Mihai Tudose declarația.
Problema Transporturilor, dar inclusiv a premierului Tudose, este că acest proiect, la fel ca și cel anunțat în urmă cu o săptămână referitor la Pasajul de la Domnești, are nu are finanțare asigurată: Bugetul pe 2018 aprobat pentru Transporturi are o alocare de 23 milioane lei pentru pod în condițiile în care contractul prevede o alocare în avans de 15% din valoarea totală de aproape 2 miliarde lei.
În luna octombrie, asocierea Astaldi S.P.A. – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd. a fost declarată câştigătoarea contractului pentru proiectarea şi execuţia podului suspendat peste Dunăre, în zona Brăila.
Detaliile tehnice
Podul suspendat de la Brăila se va număra printre primele cinci poduri din Europa, ca deschidere centrală (1.120 de metri).
Durata contractului se împarte într-un an – pentru proiectare și 3 ani – pentru construirea efectivă a acestui pod peste Dunăre. Perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.
Ce presupune construcția:
- podul suspendat, care reprezintă principala structură a proiectului
- două viaducte de câte 110 metri lungime
- un drum principal cu o lungime de 19,095 km
- un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km.
Podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 de metri şi două deschideri laterale de 489,65 şi, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundaţii maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigaţie pe Dunăre.
Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării.
Lăţimea totală a podului suspendat de la Brăila va fi de 31,7 metri. Calea pe pod va avea 22 de metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m.
La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,8 m fiecare.
Podul suspendat va fi poziţionat între km 4+596,10 şi km 6+570,52, pe drumul principal Brăila-Jijila, respectiv la km 165+800 pe fluviul Dunărea (kilometraj pe Dunăre, măsurat de la Sulina).
Proiectul este cuprins în Master Planul General de Transport al României şi face parte din categoria proiectelor de tip ITI (Investiţii Teritoriale Integrate), finanţabile din POIM 2014-2020, Axa Prioritară 2 „Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient”.