fbpx Modifica setari cookieuri

Europa

Indicii despre cum va arăta cadrul referitor la salariul minim în UE: “Salariile de dumping distrug demnitatea muncii” – Ursula von der Leyen.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, în discursul ei privind starea Uniunii Europene, că executivul de la Bruxelles va propune actul… Mai mult

16.09.2020

Evenimentul

Video Live: Starea Uniunii Europene prezentată de Ursula von der Leyen – textul integral atașat

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prezintă miercuri, de la ora 10,00 ora României, primul său discurs privind Starea Uniunii în care va încerca… Mai mult

16.09.2020

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Importul de poluare și creșterea parcului auto: comparații cu celelalte state UE

de Marin Pana , 26.7.2019

România este ţara din UE cu cele mai puţine autoturisme raportat la numărul de locuitori, potrivit datelor publicate recent de Eurostat.

Astfel, figurăm în statistica europeană cu doar 261 autoturisme/mia de locuitori (date pentru anul 2015), după Letonia (356 auto/1000 loc.) şi Ungaria (355 auto/1000 loc.), la mare depărtare de topul format de Luxemburg, Italia şi Finlanda, care au fiecare o proporţie aproximativ dublă faţă de statele din coada clasamentului.

Chiar dacă ar fi să aducem la zi datele Eurostat pe baza statisticilor DRPCIV, adică să introducem în discuţie cele 6.451 mii autoturisme consemnate la nivel naţional pentru anul 2018 în loc de cele 5.155 mii pe baza cărora a fost întocmit graficul, am ajunge la o dotare de 326 auto/1000 loc., ceea ce înseamnă că am rămas, cu siguranţă, pe ultimul loc.

De remarcat faptul că, beneficiind de creşterea considerabilă a veniturilor din ultimii trei ani, venim puternic din urmă (+25% avans al parcului auto) iar tendinţa de consum în materie de dotare cu maşini va urma, cel mai probabil, modelul socio-cultural italian, ţară aflată în topul deţinerilor auto deşi nu se află, nici pe departe, în topul nivelului de trai european.

Disproporție severă între diesel și benzină: o comparație cu celelalte state UE

În acest context, dincolo de avansul cantitativ cert, din păcate bazat puternic pe înmatriculări second-hand din Occident, se pune problema tipurilor de autoturisme care intră pe şoselele din România.

Aici avem o poziţie calitativ foarte proastă din perspectiva poluării aerului, cu o disproporţie masivă între noile înmatriculări pe benzină şi cele diesel.

Concret, ne-am plasat în 2017 pe locul trei în UE la proporţia noilor înmatriculări de autoturisme cu motor pe motorină, cu un procentaj de 67,3%. Înaintea noastră s-au plasat doar Croaţia (76,1%) şi Lituania (68,5%), în timp ce, în alte state din regiune precum Ungaria (54,3%) sau Polonia (53,8%), majoritatea noilor intrări în trafic s-au făcut pe benzină.

Practic, ne-am plasat (şi la acest capitol) în contra curentului european în materie, unde tonul  a fost dat de Olanda ( 80% înmatriculări noi pe benzină), Finlanda (68,7%), Danemarca (64,4%), Germania (57,7%) şi marea Britanie (57,6%).

Din păcate, afluxul de autoturisme second-hand cu motoare Diesel relative mai poluante (altminteri un fenomen comun în estul continentului) ne-a adus în urmă cu un an în poziţia de a intra în procedură de infringement pe motiv de calitate a aerului, oraşele vizate fiind Bucureşti, Braşov şi Iaşi.

Nu-i vorbă că, dicolo de dezechilibrul major între noile înmatriculări Diesel şi cele pe benzină ( maşinile hibride şi cele electrice rămân încă puţin attractive, în pofida unor eforturi de subvenţionare prin Programul „Rabla”), nu ne ajută nici vechimea parcului auto, deşi am moştenit o compoziţie ceva mai bună şi suntem în prezent majoritari pe benzină (3.534 mii auto) faţă de Diesel (2.890 mii auto).

Ca vechime, proporţiile în care se situează autoturismele românilor apar în felul următor:

În mod evident, cu aproape patru cincimi dintre autoturisme mai vechi de zece ani, chiar şi dacă acestea respectă normele de poluare în conformitate cu care au fost fabricate CÂNDVA, avem de-a face cu adevărat transfer de poluare dinspre vestul spre estul continentului, favorizat de puterea de cumpărare mai scăzută dar şi de măsurile insuficiente luate pentru protejarea nu doar a mediului înconjurător dar şi a sănătăţii populaţiei.

Pentru referinţă, menţionăm că, din această lună, Parisul a interzis circulaţia vehiculelor cu motor diesel mai vechi de 18 ani, precum şi a celor pe benzină mai vechi de 21 de ani, pe o suprafaţă în care trăieşte peste 70% din populaţia capitalei. În ianuarie 2021, interdicţia urmează să fie extinsă pentru vehiculele poluante înmatriculate înainte de 2005.

Una peste alta, important ar fi să luăm aminte în condiţiile în care parcul auto este şi va fi, din  motive obiective, în creştere pronunţată (deja avem 71.620 de autoturisme noi şi alte 217.701 autoturisme second-hand înmatriculate doar în prima jumătate a lui 2019) la calitatea vehiculelor puse în circulaţie şi la măsurile care se impun pentru a nu repeta erorile ţărilor occidentale în materie de calitate a aerului şi a proteja sănătatea populaţiei.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.7.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Soțului șefei DIICOT, condamnat la 3 ani ani de închisoare cu suspendare – sentința nu este definitivă

Vladimir Ionescu

Fostul polițist Dan Hosu, soțul Giorgianei Hosu, procuror șef DIICOT, a fost condamnat joi la 3 ani de închisoare cu suspendare. Hotărârea Tribunalului București nu… Mai mult

Stiri

Grupul Vișegrad respinge și noua formă a Pactului pe migrație

Iulian Soare

Cele 4 state europene care formează Grupul Vișegrad – Polonia, Ungaria, Slovacia și Cehia- resping și noul plan de gestionare a migrației prezentat miercuri de… Mai mult

Stiri

Leul, la cota 4,8722 față de euro – cauzele deprecierii și perspective oferite de experții financiari

Adrian N Ionescu

Cursul leului a depășit două zile la rând două praguri psihologice, trecând joi de 4,87 de lei / euro (până la 4,8722), după ce, miercuri,… Mai mult

Europa

Raport / UE în pandemie – guvernele au restricționat disproporționat drepturile cetățenilor europeni

Iulian Soare

Mai mult de jumătate din statele UE nu au reușit să protejeze în timpul pandemiei dreptul la adunări pașnice, conform unui raport al Uniunii Libertăților… Mai mult

Stiri

Guvernul transformă Portul Midia în zonă liberă. Cei mai importanți beneficiari

Adrian N Ionescu

Ministerul Transporturilor a pregătit proiectul de OUG prin care se va schimba Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere astfel încât să poată emite o… Mai mult

Stiri

Alocațiile copiilor se dublează – CCR a respins sesizarea Guvernului

Vladimir Ionescu

Curtea Constituțională a respins joi, cu unanimitate de voturi, ca neîntemeiată, sesizarea guvernului împotriva legii privind dublarea alocațiilor elevilor, conform unor surse citate de Mediafax.… Mai mult

Stiri

Noi modele Ford și Renault: Puma ST a fost prezentat publicului. Dacia ratează producerea SUV Arkana

Raluca Florescu

Renault și Ford, cei doi mari producători auto locali, au oferit ultimele detalii privind cele mai noi modele pe care le vor lansa. Ford a… Mai mult