fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Revoluția de pe piața românească a reciclării: rezultatele și funcționarea sistemelor de garanție-returnare în Europa

România se pregătește de implementarea unui sistem de garanție-returnare (SGR) a ambalajelor de băuturi, legislația urmând a fi pusă în dezbatere publică zilele acestea, potrivit… Mai mult

08.11.2020

La obiect

Leul, coroana, zlotul și forintul în pandemie: o comparație a stabilității și efectele acesteia

Leul a fost mult mai stabil pe perioada pandemiei decât mondele țărilor din Europa Centrală care au un regim de curs similar, Cehia, Polonia și… Mai mult

05.11.2020

Chestiunea

Moment istoric pentru finanțele României: În 2021, salariile bugetarilor + pensiile vor depăși, în premieră, veniturile fiscale ale țării

Priviți graficul de mai jos: El reprezintă evoluția veniturilor fiscale ale României în ultimii 25 de ani (din 1995 încoace) și a cheltuielilor statului cu… Mai mult

03.11.2020

Analiză

Primele date în UE privind efectul Covid asupra economiilor în T3 din 2020 – Observații

Economia UE27 a ajuns în T3 2020 la -4% față de T4 2019, ultimul trimestru în care nu s-au manifestat efectele induse de pandemie. Datele… Mai mult

02.11.2020

Importul de poluare și creșterea parcului auto: comparații cu celelalte state UE

de Marin Pana , 26.7.2019

România este ţara din UE cu cele mai puţine autoturisme raportat la numărul de locuitori, potrivit datelor publicate recent de Eurostat.

Astfel, figurăm în statistica europeană cu doar 261 autoturisme/mia de locuitori (date pentru anul 2015), după Letonia (356 auto/1000 loc.) şi Ungaria (355 auto/1000 loc.), la mare depărtare de topul format de Luxemburg, Italia şi Finlanda, care au fiecare o proporţie aproximativ dublă faţă de statele din coada clasamentului.

Chiar dacă ar fi să aducem la zi datele Eurostat pe baza statisticilor DRPCIV, adică să introducem în discuţie cele 6.451 mii autoturisme consemnate la nivel naţional pentru anul 2018 în loc de cele 5.155 mii pe baza cărora a fost întocmit graficul, am ajunge la o dotare de 326 auto/1000 loc., ceea ce înseamnă că am rămas, cu siguranţă, pe ultimul loc.

De remarcat faptul că, beneficiind de creşterea considerabilă a veniturilor din ultimii trei ani, venim puternic din urmă (+25% avans al parcului auto) iar tendinţa de consum în materie de dotare cu maşini va urma, cel mai probabil, modelul socio-cultural italian, ţară aflată în topul deţinerilor auto deşi nu se află, nici pe departe, în topul nivelului de trai european.

Disproporție severă între diesel și benzină: o comparație cu celelalte state UE

În acest context, dincolo de avansul cantitativ cert, din păcate bazat puternic pe înmatriculări second-hand din Occident, se pune problema tipurilor de autoturisme care intră pe şoselele din România.

Aici avem o poziţie calitativ foarte proastă din perspectiva poluării aerului, cu o disproporţie masivă între noile înmatriculări pe benzină şi cele diesel.

Concret, ne-am plasat în 2017 pe locul trei în UE la proporţia noilor înmatriculări de autoturisme cu motor pe motorină, cu un procentaj de 67,3%. Înaintea noastră s-au plasat doar Croaţia (76,1%) şi Lituania (68,5%), în timp ce, în alte state din regiune precum Ungaria (54,3%) sau Polonia (53,8%), majoritatea noilor intrări în trafic s-au făcut pe benzină.

Practic, ne-am plasat (şi la acest capitol) în contra curentului european în materie, unde tonul  a fost dat de Olanda ( 80% înmatriculări noi pe benzină), Finlanda (68,7%), Danemarca (64,4%), Germania (57,7%) şi marea Britanie (57,6%).

Din păcate, afluxul de autoturisme second-hand cu motoare Diesel relative mai poluante (altminteri un fenomen comun în estul continentului) ne-a adus în urmă cu un an în poziţia de a intra în procedură de infringement pe motiv de calitate a aerului, oraşele vizate fiind Bucureşti, Braşov şi Iaşi.

Nu-i vorbă că, dicolo de dezechilibrul major între noile înmatriculări Diesel şi cele pe benzină ( maşinile hibride şi cele electrice rămân încă puţin attractive, în pofida unor eforturi de subvenţionare prin Programul „Rabla”), nu ne ajută nici vechimea parcului auto, deşi am moştenit o compoziţie ceva mai bună şi suntem în prezent majoritari pe benzină (3.534 mii auto) faţă de Diesel (2.890 mii auto).

Ca vechime, proporţiile în care se situează autoturismele românilor apar în felul următor:

În mod evident, cu aproape patru cincimi dintre autoturisme mai vechi de zece ani, chiar şi dacă acestea respectă normele de poluare în conformitate cu care au fost fabricate CÂNDVA, avem de-a face cu adevărat transfer de poluare dinspre vestul spre estul continentului, favorizat de puterea de cumpărare mai scăzută dar şi de măsurile insuficiente luate pentru protejarea nu doar a mediului înconjurător dar şi a sănătăţii populaţiei.

Pentru referinţă, menţionăm că, din această lună, Parisul a interzis circulaţia vehiculelor cu motor diesel mai vechi de 18 ani, precum şi a celor pe benzină mai vechi de 21 de ani, pe o suprafaţă în care trăieşte peste 70% din populaţia capitalei. În ianuarie 2021, interdicţia urmează să fie extinsă pentru vehiculele poluante înmatriculate înainte de 2005.

Una peste alta, important ar fi să luăm aminte în condiţiile în care parcul auto este şi va fi, din  motive obiective, în creştere pronunţată (deja avem 71.620 de autoturisme noi şi alte 217.701 autoturisme second-hand înmatriculate doar în prima jumătate a lui 2019) la calitatea vehiculelor puse în circulaţie şi la măsurile care se impun pentru a nu repeta erorile ţărilor occidentale în materie de calitate a aerului şi a proteja sănătatea populaţiei.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.7.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Pulsul Sănătății: În România se fac anual 38 investigații CT, RMN și PET la 1.000 de locuitori. Media UE – 204, Austria și Franța – 330, respectiv 324

Mariana Bechir

România are o rată de utilizare a tehnologiilor imagistice de 5,4 ori mai mică decât media UE – 38 de CT-uri, RMN-uri și PET-uri la… Mai mult

Stiri

Summitul G20 / China a propus folosirea codurilor QR la persoane, cu informații despre testele Covid, pentru redeschiderea călătoriilor internaționale

Iulian Soare

Președintele chinez Xi Jinping a propus, în cadrul summitului G20, un „mecanism global” bazat pe coduri QR, pentru a redeschide călătoriile internaționale. Codurile ar urma… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Datele celei de a treia rectificări bugetare: deficitul pe 2020 crește cu peste 5,64 mld. lei

Vladimir Ionescu

Deficitul bugetului de stat pe 2020 va fi de 5.647 milioane de lei, după diminuarea veniturilor cu 4.359,4 milioane de lei, și majorarea cheltuielilor prin… Mai mult

Stiri

Document / Planul Național de Redresare și Reziliență, variantă efemeră pe site-ul MFP

Victor Bratu

Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a publicat luni pe site Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), document pe care l-a retras, fără explicații, după câteva… Mai mult

Stiri

Detașamentul “Carpathian Pumas” și-a încheiat misiunea în Mali

Razvan Diaconu

Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu din Constanța găzduiește marți o ceremonie de încheiere a misiunii detaşamentului Forţelor Aeriene Române care a participat la Misiunea Multidimensională Integrată… Mai mult

Stiri

Comisia Europeană a aprobat schema de ajutor de 4,4 milioane euro pentru aeroporturi regionale

Razvan Diaconu

Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, schema de ajutor a României de 21,3 milioane de lei (aproximativ 4,4… Mai mult

Europa

Grupul BMW intră în domeniul producției de roboți industriali

Adrian N Ionescu

Grupul auto german BMW intră în domeniul producției de roboți industriali și înființează IDEALworks GmbH, o subsidiară deținută integral, proiectată să devină „un furnizor de… Mai mult