Avansul din 2022 al comerțului online din mediul nivel rural a redus decalajul tradițional între sat și oraș.
Numărul românilor cu reședința în zone rurale care au făcut o comandă online a crescut cu 22,8% în ultimele 12 luni, peste creșterea de 10% înregistrată în rândul clienților din urban, conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS), citate de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO).
Totuși, sub aspect general, ponderea persoanelor din mediul urban care fac cumpărături online rămâne în continuare crescută (71,5%), fiind cu 13,2 puncte procentuale mai mare decât a celor din mediul rural (58,3%).
Rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel național
Creșterea din ultimul an din zonele rurale a fost susținută atât de penetrarea extinsă a internetului mobil, cât și de extinderea rețelelor fixe și dezvoltarea infrastructurii de livrare care au dus beneficiile comerțului online la nivel național. În acest sens, cele mai recente date publicate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) arată că ritmul de creștere a numărului de conexiuni la internet din mediul rural este cu 3% mai mare față de cel din urban, pe care îl depășește cu un procent. Astfel, raportat la 100 de gospodării, rata de penetrare a internetului a ajuns la 75% la nivel național (81% în mediul urban și 66% în mediul rural). În egală măsură, extinderea la nivel național a rețelelor de puncte de livrare a contribuit la dezvoltarea sectorului ecommerce în zonele rurale apropiate de orașe.
„În această perioadă, pentru o sesiune obișnuită de cumpărături, un client din rural câștigă în medie peste 2 ore și economisește 80 de lei comandând online, comparativ cu achiziționarea din magazinele tradiționale, potrivit calculelor noastre. Clienții din zonele rurale comandă din toate categoriile, de la fashion, cosmetice, electronice, articole sportive și pentru îngrijirea casei, cadouri și chiar comandă de la restaurante (21,7%). Ba chiar, procentual, sunt peste cei din mediul urban când vine vorba de haine sau accesorii vestimentare și cărți”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv al ARMO.
Online vs offline
Potrivit calculelor Asociației, pentru un client care locuiește într-o comună situată la 35 de km de cel mai apropiat oraș, o sesiune de cumpărături presupune, în medie, până la 3 ore petrecute în trafic și în magazin. Acest timp se traduce într-un buget suplimentar de peste 115 de lei, 40 lei reprezentând costul combustibilului dus-întors și 75 lei costul a trei ore pierdute pe drum, raportat la salariul mediu net lunar, cu un cost orar de 25 lei.
În timp ce, pentru un client care va face aceleași cumpărături în online, costul va fi de 30 de lei, inclusiv taxa de livrare și timpul de 40 de minute petrecut, în medie, online pentru a găsi produsele preferate de Sărbători.
Deși ponderea celor din mediul rural care fac cumpărături online este mai mică, preferințele în ceea ce privește produsele coincid în mare măsură cu cele ale clienților din urban, potrivit INS. Astfel, topul produselor achiziționate în rural este format din fashion, încălțăminte sau accesorii (78,3%), produse cosmetice (24,9%), produse de curățare și de igienă personală (18,7%). În același timp, în zonele urbane, utilizatorii de internet au cumpărat îmbrăcăminte, încălțăminte sau accesorii (76,6%), produselor cosmetice (27,1%) și a articolelor sportive (18,3%).
***