vineri

26 aprilie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

20 septembrie, 2022

Economia digitală a României ar putea creşte de 3,5 ori, la aproximativ 52 de miliarde de euro în 2030, comparativ cu 14,8 miliarde de euro cât valora anul trecut, relevă raportul „Digital Challengers on the Next Frontier„, realizat de McKinsey & Company.

Economia digitală a României ar putea ajunge să însemne în jur de 9,6% din PIB în 2030, comparativ cu aproximativ 6% din PIB în 2021.

În prezent, România este a treia piaţă ca economie digitală între cele zece ţări Digital Challengers, după Polonia (44 miliarde de euro) şi Cehia (18 miliarde de euro).

O piață în continuă dezvoltare


Raportul Digital Challengers on the Next Frontier analizează oportunitățile prezentate de economia digitală în zece economii din Europa Centrală și de Est – țări mici și mijlocii cu potențial puternic de digitalizare rapidă. 

Cele trei componente ale economiei digitale luate în considerare în raport sunt:

  • comerțul digital (cheltuielile online pentru bunuri și servicii), 
  • bugetele alocate IT&C (valoarea cheltuielilor guvernelor și companiilor din toate sectoarele pentru hardware, software, infrastructură și servicii conexe)
  • cheltuielile offline pentru echipamente digitale (de exemplu, pentru PC, smartphone-uri, infrastructură IT, cloud etc.).

Economia digitală a acestor zece țări din CEE a fost de 124 de miliarde de euro în 2021, comerțul digital reprezentând 68 de miliarde de euro, IT&C – 49 de miliarde de euro, iar cheltuielile offline pentru produse digitale – 8 miliarde de euro.

Pe de altă parte, economia digitală a acestor zece țări ar putea ajunge la 330 de miliarde de euro în 2030 în contextul în care comerțul digital, principalul motor de creștere de până în prezent, va continua să se dezvolte, iar lansarea de afaceri noi și digitalizarea sectorului public pot accelera creșterea segmentului IT&C. 

Cum este împărțită piața din România


Valoarea economiei digitale evaluate anul trecut la 14,8 miliarde de euro (aproximativ 6% din PIB), este împărţită astfel:

  • comerţul digital (9,8 miliarde de euro),
  • cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro)
  • cheltuielile offline pentru produse digitale – de 1,6 miliarde de euro.

Potrivit sursei citate, comerţul digital înseamnă 66% din economia digitală a României.

Dezvoltarea infrastructurii IT&C în România este în dezvoltare, ceea ce poate duce la o mai mare alfabetizare digitală în rândul populației.

Astfel, investițiile în IT&C ar putea deveni principalul motor de creștere pentru economia digitală până în 2030.

Citiți și: „România, cea mai mare creştere din UE a comerţului online

În perioada 2017-2021, investiţiile în IT&C au înregistrat o creştere anuală de 8%, până la 3,5 miliarde de euro.

Cu toate acestea, bugetele alocate acestui sector sunt încă reduse în comparaţie cu ţări, precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro).

Dezvoltarea economiei digitale poate fi observată şi din perspectiva IMM-urilor care vând online, procentul acestora majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.

În perioada de referinţă, România este a doua cea mai mare piaţă de comerţ digital din CEE, situându-se după Polonia (26,7 miliarde de euro) şi înaintea Cehiei (9,1 miliarde de euro).

Cu toate acestea, cheltuiala medie pe cap de locuitor pentru e-commerce şi rata de penetrare a acestuia sunt printre cele mai mici din regiune.

Cât cheltuie un român pentru achiziții online

În 2021, un român cheltuia în medie de 506 euro pentru achiziţii în online, în timp ce media Digital Challengers era de 673 de euro.

Dintre Digital Challengers, ţările cu cele mai mari valori medii per capita pentru comerţ electronic sunt Lituania (1.064 de euro), Slovenia (866 de euro) şi Cehia (849 de euro).

În ceea ce priveşte rata de acoperire, în România segmentul digital reprezintă doar 14% din totalul pieţei de retail (68,9 miliarde euro), restul fiind reprezentat de comerţul offline (59,1 miliarde euro).

Cu o pondere de 14%, ţara noastră are una dintre cele mai scăzute rate de acoperire a comerţului digital în total retail la nivel regional, media pentru Digital Challengers fiind de 16%.

Ce se cumpără online

La ora actuală, cele mai mari categorii de e-commerce în România sunt:

  • produse pentru casă şi electronice (39% din comerţul digital),
  • servicii de transport (31%)
  • segmentul de fashion (14%).

Pe de altă parte, în pandemie, categoria cu cea mai mare creştere a fost cea a produselor alimentare, la o valoare de 389 milioane de euro, de la 123 de milioane de euro în 2019.

Pe parte de export, România şi Cehia au cea mai mare pondere în totalul vânzărilor de bunuri prin comerţul digital, iar acest lucru este determinat în principal de către doi jucători care au o prezenţă în alte ţări, respectiv eMag (România) – datorită operaţiunilor din Ungaria şi Bulgaria, şi Alza (Cehia) – care activează în Germania, Austria, Slovacia, şi Ungaria.

La capitolul serviciilor de e-guvernare, acestea au cea mai scăzută rată de acoperire (15%) dintre toate ţările europene.

Analiza arată că ţările mai digitalizate au înregistrat, în medie, o încetinire economică mai puţin severă în timpul primelor valuri ale pandemiei de COVID-19: o scădere cu 2,3% a dinamicii PIB pentru Digital Frontrunners, comparativ cu o diminuare de 3,9% dinamicii PIB pentru Digital Challengers.

Investind în digitalizarea companiilor și a instituțiilor statului, țările pot răspunde mai bine la crize și pot atenua impactul economic.

„O lecție clară a pandemiei este că digitalizarea permite creșterea economică și oferă o rezistență mai bună în perioade de criză. Țările cu o economie digitală puternică se adaptează mai rapid schimbărilor și noilor cerințe, răspunzând astfel mai bine oportunităților care apar”, spune Ovidiu Tișler Associate Partner McKinsey&Company Bucharest.

Raportul McKinsey & Company reprezintă cea de-a treia ediţie a unei serii despre economia digital.

Documentul compară potenţialul a zece economii din Europa Centrală şi de Est – denumite Digital Challengers (Bulgaria, Croaţia, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia şi Slovenia) cu alte două grupuri din Europa: Digital Frontrunners (Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Ţările de Jos, Norvegia şi Suedia) şi Big 5 – grupul celor cinci mari economii europene (Franţa, Germania, Italia, Spania şi Regatul Unit).

(Citiți și: România a generat aproape jumătate din comerțul online din Europa de Est)

***

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: