joi

28 martie, 2024

3 aprilie, 2016

accident autoRomânia și Bulgaria au în continuare cea mai mare rată de decedați în accidente rutiere, potrivit ultimelor date ale Comisiei Europene – anul trecut, în cele două state membre s-au înregistrat câte 95 de persoane decedate la un milion de locuitori.

Rata medie a deceselor în traficul rutier din UE a fost de 51,5 la 1 milion de locuitori.

În anul 2015, în total, 26.000 de europeni și-au pierdut viața în astfel de accidente rutiere din UE, iar alți 135.00 au fost grav răniți.


tabel morti accidente rutiere

Dintre răniți, mare parte sunt utilizatori vulnerabili ai drumurilor – pietoni, bicicliști etc.

Pe ce fel de șosele se produc accidentele:

  • 7% dintre morți sunt din accidente pe autostrăzi
  • 38% din decese se înregistrează în orașe
  • 55% se produc în zone rurale

Morții șoselelor :

cine sunt decedatii accidente rutiere europa

  • Utilizatorii vulnerabili (pietonii, cicliștii și motocicliștii) reprezintă aproape jumătate din victimel decedate, iar în zonele urbane procentul este mai mare.
  • 22% sunt pietoni. Procent mai mare de pietoni decedați se înregistrează în România, Letonia, Estonia, Polonia și Lituania, unde aceștia au o pondere de peste o treime din totalul morților în accidente rutiere.
  • Cicliștii reprezintă 8% din total, în EU. Procente mai mari sunt în Olanda (25% din totalul decedaților în accidente), Danemarca și Ungaria (16%), state unde numărul cicliștilor este mai mare.
  • Motocicliști reprezintă 15% din victimele decedate (procente mai mari în Grecia, Italia, Franța, Austria, unde este mai răspândit acest mod de deplasare).
  • 76% din morți sunt bărbați
  • Tinerii între 15 și 24 reprezintă 11% din populația Europei, dar 16% din totalul decedaților în astfel de accidente

Plan european pentru Sisteme de Transport Inteligente (STI)

Pentru a reduce numărul acestor victime, Comisia va elabora, în a doua jumătate a anului 2016, un plan general privind implementarea unor sisteme de transport inteligente capabile să coopereze, adică să realizeze o comunicare bidirecțională între vehicule, între acestea și infrastructurile rutiere, precum și între infrastructurile rutiere.


Aceste sisteme permit vehiculelor să se avertizeze reciproc, în mod direct (de exemplu, în caz de frânare de urgență) sau prin intermediul infrastructurii (de exemplu, pentru a semnaliza apropierea unor lucrări rutiere).

Obligativitatea dotării mașinilor cu sisteme eCall

De asemenea, pentru a încerca reducerea număruui victimelor accidentelor, UE a adoptat anul trecut legislația necesară pentru introducerea obligativității ca, de la 1 martie, 2018, toate mașinile noi din Europa să fie dotate cu sistemul eCall, care apelează automat numărul european de urgență 112 în cazul accidentelor grave și comunică automat, spre serviciile de urgență din zonă, localizarea exactă a locului unde s-a produs accidentul.

Această măsură va îmbunătăți răspunsul serviciilor de urgență cu 50% în zonele rurale și cu 40% în cele urbane.

Finanțarea cercetării

artrac
Proiectul ARTRAC

De asemenea, Europa a investit în cercetarea din domeniu, iar într-un proiect de acest fel – Advanced Radar Tracking and Classification for Enhanced Road Safety (ARTRAC) – a participat și o echipă de cercetători de la Universitatea din Timișoara.

Consorțiul, format din echipe din universități europene și firme auto (Volkswagen și Fiat) a dezvoltat un sistem de detecție prin senzori a utilizatorilor vulnerabili (pietoni, cicliști etc.), un prototip pentru autoturisme din clasa compactă. Sistemul frânează brusc atunci când detectează un utilizator vulnerabil ce ar putea fi lovit.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: