fbpx

La obiect

Scădere îngrijorătoare a producției industriale

România a consemnat în luna mai 2021 o scădere de 6% a producției industriale față de luna anterioară (serie brută). De reținut, acest rezultat a… Mai mult

13.07.2021

Analiză

Importurile duduie mai tare ca economia: Deficitul comercial la 5 luni, deja 4% din PIB. Sectorul mașini s-a întors pe minus în aprilie

Deficitul comercial al României a urcat după primele cinci luni ale anului curent la aproape 9 miliarde de euro sau 4% din PIB-ul pe 2021,… Mai mult

12.07.2021

Analiză

Veniturile populației au ajuns la 2.000 de lei/lună/persoană – cum au evoluat până aici câștigurile și cheltuielile unei gospodării

Datele publicate de INS pentru trimestrul I 2021 arată că veniturile gospodăriilor populației au crescut cu 7% în termeni nominali față de același trimestru din… Mai mult

12.07.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății – 400 de mil. euro pentru repararea platformei electronice a Casei și transformarea ei într-un sistem eHealth, prin adăugarea unor module

Aproximativ 400 milioane de euro din PNRR vor fi dirijați pentru digitalizarea Sănătății, pentru componentele unui sistem integrat eHealth ce va viza platforma electronică  a… Mai mult

11.07.2021

Summit UE – SUA: Armistițiul din războiul avioanelor arată că drumul ”împăcării” transatlantice e lung

de Iulian Soare , 16.6.2021

ursula von der leyen joe biden bruxelles

În ciuda negocierilor frenetice purtate înaintea summitului organizat marți la Bruxelles, UE și SUA nu au reușit să încheie definitiv disputa lungă de 17 ani pe subvențiile plătite producătorilor de avioane Airbus și Boeing.

Părțile au convenit doar o ”încetare a focului”, e drept, pe termen de 5 ani, care nu rezolvă în esență problema, din cauză că tarifele de multe miliarde de dolari pot reveni oricând dacă dispare încrederea că Washington sau Bruxelles nu administrează corect subvențiile în cauză.

În timp ce Ursula von der Leyen a declarat că acordul din domeniul aviației a arătat că „parteneriatul nostru transatlantic este pe cale să atingă viteza de croazieră”, reprezentantul comercial american Katherine Tai a amenințat: “În cazul în care sprijinul UE va trece de linia roșie, iar producătorii americani nu beneficiază de condiții de concurență echitabile, Statele Unite își păstrează flexibilitatea de a reactiva tarifele suspendate”.

Concluzia analiștilor Politico după summitul UE – SUA este că America și Europa nu au obținut acordul deplin de pace pe care și-l doreau. Atât Joe Biden, cât și Ursula von der Leyen și-au dorit să demonstreze că Europa și America se pot uni pentru a contracara China, dar disputele transatlantice se dovedesc greu de soluționat definitiv.

Dincolo de subvențiile pentru aviație, o problemă și mai mare nerezolvată este cea a taxelor pe care fostul președinte american Donald Trump le-a impus importurilor de oțel și aluminiu.

Disputa rămâne în suspensie pentru că Joe Biden nu vrea să-i enerveze pe siderurgiștii americani, chiar dacă UE protestează și insistă că nu există nicio justificare să afirmi, cum a făcut Donald Trump, că importul de oțel și aluminiu este o chestiune de securitate națională.

În esență, discuțiile de marți au trasat orientări generale de comportament, dar fără să accepte clar transparența plăților pe care statele le fac către producătorii de aeronave.

Mai îngrijorător, noi conflictele comerciale se întrevăd deja la orizont: e vorba de planul UE de taxare a ”emisiilor importate” și de planul lui Joe Biden („Cumpărați din America” ) de a întări legile protecționiste pentru a favoriza producătorii interni.

Cel puțin în comunicarea publică, UE și SUA s-au ferit să abordeze problemele cheie pentru a se arăta preocupate de modul de abordare a schimbărilor climatice și a Chinei.

Explicația simplă: războaiele comerciale purtate de Donald Trump au evidențiat o tendință deja pornită sub predecesorii săi: UE și SUA s-au dezvoltat în două sisteme diferite, care vor continua să creeze fricțiuni.

Iar asta face ca cel semnificativ dezacord pe termen lung să fie legat de modul de gestionare a relației cu China. În timp ce SUA încearcă să decupleze China de sectoare tehnologice cheie, UE nu vrea să renunțe – cel puțin nu fără compensații – la ceea ce a devenit cea de-a doua piață de export pentru autoturisme germane și produse de lux franceze și, în general, o bază de producție majoră.

Demonstrația a fost făcută îm decembrie anul trecut, când UE s-a grăbit să încheie un acord comercial cu Beijingul înainte ca administrația Biden să fi depus jurământul.

În prezent, acordul este înghețat, dar doar ca reacție a Parlamentului European la sancțiuni dictate de China împotriva unor membri ai săi, nu pentru că ar fi cedat insistențelor americane.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 16.6.2021

Lăsați un comentariu


Europa

Decizie / Ungaria va refuza ajutorul UE post-pandemie, dacă el va fi condiționat de abrogarea legii privind LGBT

Iulian Soare

Ungaria nu va accepta bani din fondul special al Uniunii Europene de reconstrucţie post-pandemie, dacă aceştia sunt condiţionaţi de abrogarea legii care interzice ”propaganda homosexuală”… Mai mult

Stiri

Rectificarea bugetară / Ministerul Educației cere fonduri pentru un plus de 6.000 de rezidenți 

Vladimir Ionescu

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a anunţat că a solicitat Guvernului alocarea, la rectificarea bugetară, a fondurilor corespunzătoare unui număr suplimentar de peste 6.000 de rezidenţi… Mai mult

Stiri

Sectorul 1 are, temporar, încă un operator de salubritate. Salariații Brai-Cata au început ridicarea gunoaielor

Vladimir Ionescu

Sectorul 1 are un nou operator de salubritate, ce va asigura colectarea deșeurilor cel puțin 30 de zile. Contractul, în valoare de 62.900 de lei… Mai mult

Europa

Senatul francez îmblânzește, sub presiunea protestelor, noile restricții propuse de guvern

Iulian Soare

Senatul francez a votat duminică dimineaţa, cu numeroase amendamente, proiectul prin care guvernul propune vaccinarea anti-Covid obligatorie a personalului sanitar şi extinde utilizarea certificatelor medicale… Mai mult

Stiri

Prima floare din România protejată la nivel european ar putea fi Tuberoza de Hoghilag

Vladimir Ionescu

Tuberoza de Hoghilag ar putea fi prima floare din România şi a treia din Europa protejată la nivel european, scrie Agerpres. Producătorii din Hoghilag, judeţul… Mai mult

Europa

Scandalul folosirii WhatsApp pentru spionarea unor politicieni cu softul Pegasus: compania acuză producătorul softului

Iulian Soare

Şeful WhatsApp confirmă că softul israelian Pegasus a fost folosit, de cei care au cumpărat acest produs, pentru a sparge conturile de pe această platformă… Mai mult

Europa

Proteste în mai multe orașe din Franța și Italia, față de “didactura sanitară”

Iulian Soare

Mii de persoane au demonstrat sâmbătă în mai multe orașe din Franța și Italia, țări ce au introdus permisul de sănătate, care condiționează de vaccinare… Mai mult