30 ianuarie, 2021

Ministerul Mediului anunță că, începând de duminică, va intra în funcțiune noul sistem informațional integrat de urmărire a materialului lemnos – SUMAL 2.0.

Guvernul a adoptat anul trecut normele referitoare la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, astfel încât Sistemul de Urmărire a Materialului Lemnos  să devină funcțional.

Lansarea SUMAL 2.0 a fost amînată de 3 ori între noiembrie 2019 și noiembrie 2020.


Aplicația permite îmbunătățirea urmăririi trasabilității lemnului și descurajează tăierile ilegale de lemn. Avantajele sistemului:

  • se va putea urmări, în timp real, prin coordonate GPS, orice transport de masă lemnoasă din punctul de încărcare până în punctul de descărcare, devenind în acest mod foarte dificil să mai apară acele escale ilegale realizate cu acelaşi aviz.
  • SUMAL 2.0 obligă la încărcarea de fotografii, din mai multe unghiuri, ale lemnului încărcat, pentru orice transport din România, precum şi însemnarea, în pădure, a parchetelor de masă lemnoasă cu coordonate GPS înainte de a se face tăierea
  • se vor putea vedea zilnic toate volumele de material lemnos din orice depozit din ţară. În plus, cantităţile de lemn din depozite vor fi actualizate automat de SUMAL 2.0, fără să mai poată fi făcute uitate alte volume.

Potrivit unui comunicat emis sâmbătă de Ministerul Mediului, noul sistem informatic va contribui la debirocratizarea sectorului, prin eliminarea mai multor registre și documente, precum și prin automatizarea fluxurilor de date care până acum se realizau manual.

Odată cu implementarea SUMAL 2.0, toate marcările se vor realiza electronic în teren, iar volumele se calculează și se transmit automat. De menţionat este faptul că noul SUMAL are capacitatea de a descoperi automat eventuale erori din culegerea datelor dendrometice, astfel încât acestea să poată fi corectate în timp util.

Pentru operatorii economici – transportatori și procesatori:

  • Se elimină toate documentele de transport pe hârtie între persoanele juridice. Toate avizele și documentele conexe se vor realiza automat, exclusiv în format digital; Bd. Libertăţii, nr.12, Sector 5, Bucureşti Tel.: +4 021 408 9605 e-mail: comunicare@mmediu.ro website: www.mmediu.ro
  • Va fi eliminată procedura de depunere a avizelor la Garda Forestieră. Până acum, transportatorii erau obligați, lunar, să se prezinte la sediile județene ale gărzilor forestiere pentru a depune avizele de transport în format tipărit. Prin SUMAL 2.0 acest proces se va realiza automat, fără să fie necesară deplasarea;
  • Au fost eliminate registrele la depozite. Prin noul SUMAL, se realizează transferul automat al cantităților de la transportator.

Cum se folosește SUMAL 2.0


Pentru ca toate modulele să fie funcționale la parametrii optimi, toți utilizatorii sistemului silvic trebuie să respecte pașii de utilizare a celui mai inovator sistem care descurajează tăierile ilegale de lemn și îmbunătățește activitatea angajaților.

Paşii de urmat pentru efectuarea corectă a transferului avizului de însoțire a mărfii de la emitent la transportator:

  • Transportatorul activează funcția Bluetooth a dispozitivului mobil, accesează secţiunea „Preluarea aviz pentru transport” și apasă butonul „Preluare”;
  • Emitentul va accesa secțiunea „Avize proprii”, selectează avizul, apasă butonul „Predă”, și selectează din lista dispozitivelor vizibile Bluetooth, dispozitivul transportatorului;
  • Foarte important – pentru a găsi în listă dispozitivul conectat prin Bluetooth, se recomandă redenumirea numelui dispozitivului mobil cu denumirea transportatorului;
  • După transferul avizului pe dispozitivul mobil al transportatorului, transportatorul efectuează cele 4 fotografii și apasă butonul „Start transport”;

Ministerul recomandă verificarea foarte bine a informaţiilor introduse deoarece operaţiunea de confirmare este ireversibilă. În cazul în care solicitantul a greșit adresa de email pe care a indicat-o pentru primirea credențialelor (respectiv a userului și a parolei), corectarea se va face doar de angajații gărzii forestiere din raza teritorială a solicitantului. Odată ce s-a primit userul și parola, nu se mai pot face modificări în câmpului utilizatorului.

Foarte important: la momentul încărcării stocurilor, utilizatorii nu trebuie să finalizeze operațiunea până nu au introdus absolut toate stocurile aferente.

În situațiile în care activitatea se desfășoară în zone fără accesbilitatea GSM, pentru funcționarea corectă a aplicaţiilor mobile – android SUMAL 2.0 Avize şi SUMAL 2.0 Marcare, utilizatorii au obligația de a apăsa butonul „Sincronizează” în zona unde beneficiază de acoperire GSM sau conexiune la internet prin Wi-Fi.

După data de 31 ianuarie 2021, SUMAL 1.0 rămâne disponibil pentru consultare, fără a putea fi operate modificări. SUMAL 1.0 Agent îşi încetează aplicabilitatea, operatorii economici nemaifiind obligaţi să raporteze lunar situaţia stocurilor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: