Nevoile de investiţii în infrastructura de transport a României depăşesc 70 miliarde de euro, în timp ce resursele disponibile până în 2030 sunt de 36 miliarde de euro, conform Master planului de transport.
Investiţiile sunt în contratimp cu perioada favorabilă a consumului privat, care în 2017 a crescut cu mai mult de 10%, potrivit unui studiu al companiei de consultanţă Euler Hermes, citat de Agerpres.
„Infrastructura rămâne o piedică majoră pentru dezvoltarea sectorului şi, în sens larg, a economiei naţionale (cu doar 800 km de autostradă şi alţi 60 km previzionaţi a se inaugura în 2018)”, spune studiul citat.
Calitatea infrastructurii este unul dintre factorii care au plasat România cu şase poziţii mai jos în Indexul Competitivităţii Globale al WEF 2017, abia pe locul 68 din 137 ţări.
În afară de fondurile structurale, cât şi cele din Fondul European de Investiţii Strategice, utilizarea parteneriatului public-privat ar trebui să confere „o orientare mai bună” a proiectelor către nevoile concrete de dezvoltare a economiei”, spune una dintre concluziile studiului.
Piaţa transporturilor
Industria transportatorilor din România este estimată la 5 – 6 miliarde de euro, echivalentul a 5% din Produsul Intern Brut (PIB).
Piaţa transporturilor este dominată de transportul rutier şi de industriile conexe, fiind axată pe spaţiul comunitar cu mai mult de 90% din transporturile efectuate.
Mai mult de 35.000 de firme şi PFA-uri care operează peste 180.000 de vehicule, angajând aproximativ 360.000 de şoferi profesionişti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.
Creşterea sectorului este dată de serviciile integrate de:
- depozitare şi transport (care servesc retailul-ul modern aflat în continuă expansiune),
- curierat (datorită comerţului electronic piaţa de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro în 2017) şi
- transport de piese şi subansamble auto (în linie cu dezvoltarea accelerată a industriei automotive).
Transportatorii români sunt în continuare competitivi din punct de vedere al preţului în raport cu pieţele din Europa de Vest
Totuşi, avantajul transportatorilor români se erodează din cauza creşterilor de costuri (aferente poliţelor RCA şi salariului minim pe economie) şi a aplicării reglementărilor europene (timpul de repaos obligatoriu şi regulile privind detaşarea angajaţilor).
Suplimentar, creşterea economică aduce cu sine şi un deficit de forţă de muncă calificată, ceea ce limitează oportunităţile de dezvoltare date fiind investiţiile reduse în automatizare şi sisteme IT în domeniu (încă văzute ca fiind inutile şi prea costisitoare)
Euler Hermes este o filială a Allianz, evaluată AA de către Standard & Poor’s, care oferă clienţilor săi business-to-business (B2B) servicii de consultanţă financiară care sprijină managementul creanţelor comerciale şi al lichidităţilor.
Compania este prezentă în peste 50 de ţări, cu 6.050 de angajaţi şi a înregistrat o cifra de afaceri consolidată de 2,6 miliarde de euro, în 2017, şi a asistat tranzacţii de afaceri cu expunere la nivel mondial de 894 miliarde de euro, până la sfârşitul anului trecut.
Studiul sintetizează datele disponibiler la Institutul Naţional de Statistică, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, World Economic Forum Global Competitiveness Index 2017-2018, Major Companies in Romania 2018 report by ZF&Deloitte şi în studiul Euler Hermes Modalităţi de plată – Euler Hermes Economic Research”.