sâmbătă

25 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

20 iulie, 2019

Aproximativ 32% din aproape 1.400 de produse alimentare din 19 state membre ale UE s-au dovedit aveau o compoziție diferită, deși partea din față a ambalajului era identică (9%) sau similară (22 %), conform unei comprații calitative realizate de Centrul Comun de Cercetare (serviciul intern al Comisiei pentru știință și cunoaștere).

Studiul, precizează Comisia Europeană, nu a demonstrat existența unui model geografic consecvent.

Principalele constatări ale studiului CCC:

Studiul a evaluat 1 380 de mostre din 128 de produse alimentare diferite, provenite din 19 state membre. Acest eșantion nu este, însă, reprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE.


Categorii de produse analizate:

Constatări:

  • În marea majoritate a cazurilor, compoziția corespundea modului în care erau prezentate produsele
  • 23 % din produse aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice
  • 27 % dintre produse indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită.
  • 9 % din produsele prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE aveau în realitate o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era identică, dar compoziția produselor era diferită.
  • Alte 22 % din produse erau prezentate în mod similar, dar aveau o compoziție diferită: partea din față a ambalajului era similară, însă compoziția produselor era diferită.
  • Utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită nu urmărește un model geografic consecvent.
  • Diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ceea ce privește calitatea produsului, precizează studiul.
  • 90% din produsele testate sunt disponibile pe rafturile din cel puțin patru state membre
  • peste 60% din alimentele testate se vând în cel puțin nouă state membre

Exemplul Coca-Cola


 

Măsurile întreprinse de Comisie în acest sens

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Din 2017, când președintele Comisiei, Jean-Claude Juncker, a abordat problema produselor cu dublu standard de calitate în discursul său privind starea Uniunii, Comisia Europeană a adoptat diferite inițiative care au vizat:

  • clarificarea, pe cale legislativă, a situațiilor în care standardele duble de calitate a produselor reprezintă o practică înșelătoare, în cadrul pachetului recent convenit privind „Noile avantaje pentru consumatori”;
  • stabilirea unei metodologii comune pentru testarea produselor alimentare;
  • publicarea unui set de orientări menite să sprijine autoritățile naționale în aplicarea legislației UE privind protecția consumatorilor și produsele alimentare;
  • alocarea unei sume de peste 4,5 milioane EUR pentru a soluționa această problemă;
  • testarea produselor la nivelul întregii UE, aplicând aceeași metodologie, pentru a înțelege mai bine fenomenul standardelor de calitate duble ale produselor.

Metodologia:

  • Toate statele membre ale UE au fost invitate să colecteze informații cu privire la compoziția produselor alimentare selectate oferite pe piețele lor.
  • Nouăsprezece state membre ale UE au transmis informații cu privire la 113 produse de marcă și 15 produse sub mărci proprii ale distribuitorilor.
  • Într-o primă etapă, această analiză se bazează pe informațiile care figurează pe etichetele produselor și pe aspectul părții din față a produselor.

Etapele următoare

Comisia Europeană a lansat luni o cerere de propuneri, cu un buget total de 1,26 milioane euro, pentru a consolida capacitățile organizațiilor consumatorilor de a testa produsele și de a identifica practicile înșelătoare. Data-limită pentru depunerea propunerilor este 6 noiembrie 2019.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: