fbpx

La obiect

Cum ar urma să arate Educația, pe cicluri școlare, dacă s-ar implementa Programul România Educată

Raportul România Educată elaborat de Președinția României a fost publicat pentru prima oară miercuri, ziua în care Guvernul Florin Cîțu a adoptat Memorandul prin care… Mai mult

14.07.2021

La obiect

În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele

Guvernul va înființa un grup de lucru interministerial coordonat de premierul Florin Cîțu, pentru elaborarea pachetului legislativ necesar implementării Proiectului România Educată elaborat la Președinție,… Mai mult

14.07.2021

Chestiunea

Cum s-ar putea implica economic România în Moldova pro-europeană care urmează: Radiografia economiei de peste Prut

Rezultatele alegerilor parlamentare de duminică pun Republica Moldova pe o direcție de dezvoltare pro-europeană – configurată de situația, istorică, în care șeful statului, parlamentul și… Mai mult

13.07.2021

La obiect

Scădere îngrijorătoare a producției industriale

România a consemnat în luna mai 2021 o scădere de 6% a producției industriale față de luna anterioară (serie brută). De reținut, acest rezultat a… Mai mult

13.07.2021

Spre moneda euro cu orice preţ?

de Aura Socol 7.9.2012

Presedintele Traian Basescu a sustinut din nou, de curand, necesitatea iminenta a crearii asa ziselor “State Unite ale Europei”, precum si prioritatea absoluta a Romaniei in continuare – intrarea in zona euro in 2015.

Referitor la Statele Unite ale Europei, ceea ce va pot spune este ca punctul de vedere al presedintelui Basescu nu este unul inovator: Economistii cu preocupari serioase sustin de multa vreme ca uniunea monetara europeana nu mai poate exista mult timp astfel construita.

Departe de-a fi un eurosceptic, cred ca ne putem forma o imagine a ceea ce este astazi zona euro imaginandu-ne o cladire de tip zgarie nori construita pe o temelie de nisip. Am mai spus-o si cu alte ocazii. Solutia evidenta pentru ca zona monetara sa existe in continuare si, as adauga, pentru ca si cetatenii sai sa beneficieze de ea, este una singura – adancirea integrarii. Coordonarea exclusiva a politicilor monetare este departe de a fi suficienta.

Lucrurile se misca insa foarte greu in zona euro, iar opiniile statelor sunt de multe ori incompatibile. Motiv pentru care persista o criza profunda aici, in continuare.

Intrebarea este cum ar trebui sa se situeze Romania in peisajul din zona euro descris mai sus? Sa amane intrarea in zona euro pana cand aceasta isi va fi rezolvat propriile probleme? Sau sa mearga inainte si sa pastreze tinta pentru 2015, desi toate studiile academice arata clar ca economia romaneasca nu este pregatita pentru a intra in eurozona cu beneficii nete in viitorul apropiat?

De modul in care autoritatile romane isi vor face temele si vor raspunde la aceste intrebari cred ca va depinde buzunarul si nivelul de trai al fiecaruia dintre noi.

Bulgaria amana adoptarea euro pana cand apele se vor mai linisti in eurozona, in conditiile in care nu numai ca indeplineste criteriile de la Maastricht, dar are si avantajul de a fi avut consiliu monetar.

Ungaria a amanat de asemenea intrarea pentru anul 2020, anuntandu-l ca un posibil an de aderare, dupa ce a ratat tinta de intrare de mai multe ori pana acum.

Polonia a anuntat oficial ca nu va intra in zona euro decat cand zona euro isi va fi rezolvat problemele. Ministrul polonez de externe a declarat zilele trecute pentru un ziar german ca „vom fi pregatiti sa aderam la euro atunci cand o sa aveti problemele rezolvate si cand vom putea sa spunem poporului nostru: acum putem adera fara riscuri (…). Nu ne puteti reprosa ca nu dorim sa aderam atat timp cat zona euro se afla intr-o criza profunda”.

Romania are capacitatea de a indeplini in viitorul apropiat criteriile nominale cerute de Eurozone. Problema adoptarii euro nu se reduce insa la indeplinirea criteriilor de convergenta nominala. Este o conditie necesara, dar departe de a fi suficienta. Convergenta reala este cel putin la fel de importanta, din cel putin trei puncte de vedere.

Primul, cel mai important in opinia mea, se refera la beneficiile pe care le vor resimti efectiv romanii in nivelul de trai.
In al doilea rand, lipsa convergentei reale va avea repercursiuni asupra continuitatii indeplinirii criteriilor de convergenta nominala dupa admiterea in eurozona.
In al treilea rand, criza recenta a demonstrat clar ca, desi unele tari indeplineau criteriile nominale impuse oficial, asta nu le-a servit la aproape nimic, atat timp cat nu au fost suficient de competitive sa-si ajusteze economiile nationale atunci cand au aparut problemele.

Potrivit studiilor tehnice, Romania mai are inca multe de realizat pana la trecerea la moneda unica, in special in ceea ce priveste reducerea decalajelor din economia reala.
Ramanerile in urma in domeniul economiei reale vor fi resimtite de romani in propriile buzunare.
Studii academice arata cu claritate cum convergenta ciclurilor economiei romanesti cu zona euro este foarte scazuta, rigiditatea fortei de munca este ridicata, etc. Ciclurile sunt mai putin convergente decat in cazul statelor amintite mai sus, ceea ce inseamna ca riscul aparitiei socurilor asimetrice este ridicat.

Adevarat, statele pot castiga reciproc din detinerea unei monede comune, dar numai atunci cand structurile lor economice sunt asemanatoare. Adoptarea monedei euro cu costuri minime va fi favorizata atunci cand gradul de convergenta a structurii economiei cu cea a statelor din zona euro va creste.

Chiar si in cazul in care se identifica un grad ridicat de sincronizare a ciclului economic al unei tari candidate cu cel al zonei euro, daca exista diferente structurale intre cele doua economii se creează premisele unei divergente viitoare. Studii empirice (pe baza indicilor Krugman, etc.) arata ca discrepantele dintre structura economiei României si cea a zonei euro sunt semnificative, depasindu-le pe cele înregistrate de celelalte tari din estul Europei.

Romania trebuie sa continue reformele. Miza principala trebuie sa fie insa recuperarea decalajelor din economia reala, si nu concentrarea pe criteriile nominale. Asa incat, principala concluzie care trebuie retinuta este ca intrarea in zona euro nu trebuie tratata drept un scop în sine.

Trecerea la euro trebuie privita in primul rand prin prisma beneficiilor ce pot fi aduse cetatenilor sai. In lipsa unei convergente reale, cetatenii vor resimti costuri nete, chiar daca pe hartie vor fi fost indepinite criteriile nominale. Acesta a fost de altfel unul dintre motivele pentru care zona euro nu a impus un dead line pentru trecerea la euro dupa intrarea in Uniunea Europeana. Toate statele membre UE sunt obligate sa intre si in eurozona, insa doar atunci cand acest lucru va fi in beneficiul tuturor. Datoria autoritatilor romane este aceea de a se gandi la beneficiul romanilor, inainte de beneficiul UE sau al zonei euro.

Atata timp cat in economia romaneasca nu se vor regasi instrumente eficiente alternative instrumentului curs de schimb pe care il pierde odata cu intrarea in zona euro (stabilizatori fiscali automati eficienti, cicluri de afaceri sincronizate cu cele din zona euro, flexibilitatea pietei muncii, grad ridicat de integrare financiara s.a.) vom considera ca economia romaneasca este nepregatita si momentul adoptarii euro este nepotrivit. Economisti de premiu Nobel au demonstrat cu zeci de ani in urma ca adoptarea unei monede comune intr-un moment nepotrivit poate avea mai mult efecte negative decat pozitive.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.9.2012

Lăsați un comentariu


Stiri

Tombole și loterii pentru vaccinați, interdicții în spaţii publice neesenţiale pentru nevaccinați – măsuri prezentate coaliției pentru accelerarea vaccinării

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătăţii, Ioana Mihăilă, a declarat marţi că a propus în şedinţa coaliţiei de guvernare adoptarea unui set de măsuri de accelerare a campaniei de… Mai mult

Europa

Asigurătorii germani se așteaptă la cereri de despăgubiri de 5,5 miliarde euro după inundații

Iulian Soare

Asociația asigurătorilor din Germania (GDV) a anunțat marți că industria estimează să primească cereri de despăgubiri de până la 5,5 miliarde euro în urma inundațiilor… Mai mult

Stiri

Consiliul local Sectorul 1 a mandatat-o pe Clotilde Armand să înceapă procedura de reziliere a contractului cu Romprest

Vladimir Ionescu

Consiliul Local al Sectorului 1 a mandat-o marți pe Clotilde Armand, cu 17 voturi pentru și nouă abțineri, să ceară în instanță rezilierea contractului pe… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Guvernul simplifică regulile achizițiilor publice ca să crească viteza procedurilor – proiect de OG

Adrian N Ionescu

În procesul de achiziții publice, o serie de documente vor fi eliminate, anumite termene vor fi scurtate, anumite obligații vor fi simplificate și vor fi… Mai mult

Stiri

Administrarea unei a treia doze de vaccin anti-Covid ar putea începe în septembrie – Valeriu Gheorghiță

Vladimir Ionescu

Personalul medical și persoanele vulnerabile ar putea fi vaccinate cu a treia doză împotriva Covid-19 începând din luna septembrie, în contextul creșterii numărului infectărilor cu… Mai mult

Stiri

Comandament pentru Situaţii de Urgenţă la Transporturi – posibile restricții de circulație din cauza caniculei

Vladimir Ionescu

La Ministerul Transporturilor a fost convocat, marţi, Comandamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cauza caniculei. Autorităţile anunţă că, în fncţie de situaţia din teren, ar… Mai mult

Stiri

BNR va asista Republica Moldova în reformarea sistemului financiar și aderarea la „Single Euro Payments Area”

Adrian N Ionescu

Banca Națională a României (BNR) va conduce un consorțiu de bănci centrale, care va acorda Republicii Moldova asistență privind consolidarea supravegherii, guvernanței corporative și gestionării… Mai mult