La obiect

Bugetul de Apărare la 8 luni: 1% din PIB, din care 02% din PIB sunt pentru înzestrare

Intrat în ultimul trimestru al anului 2019, Guvernul României ar trebui să depună eforturi deosebite pentru a respecta angajamentul de 2% cheltuieli anuale pentru Apărare… Mai mult

03.10.2019

La obiect

Indicatorul social de referință – uitat de 7 ani la valoarea de 500 de lei

De la apariția sa, în 2012, respectiv urmă cu șapte ani, așa-numitul „indicator social de referință” (ISR) s-a blocat la valoarea de 500 de lei.… Mai mult

02.10.2019

Analiză

Soldul investițiilor străine trece de 80 mld de euro: situația pe sectoare

Soldul investițiilor străine directe (ISD) în economia României a crescut anul trecut la 81.124 milioane euro, adică aproximativ 5,5 miliarde euro mai mult față de… Mai mult

01.10.2019

Analiză

Creșterea costului salarial – de 2 ori mai mare decât creșterea PIB și de 4 ori mai mare decât creșterea productivității

Potrivit datelor publicate de INS, costul salarial pentru un loc de muncă s-a majorat cu circa 42% în ultimii patru ani (36% dacă se face… Mai mult

30.09.2019

Cronicile

Ajustare de 3 mld. euro în 8 luni, în condițiile creșterii pensiilor cu 15% peste 4 luni. Investițiile ies din discuție

de Marin Pana , 4.6.2019

Bugetul general consolidat a consemnat după primele patru luni din anul 2019 un deficit de 11,4 miliarde lei, echivalent cu 1,11% din PIB estimat pentru anul în curs.

Acest rezultat este cu 70% mai slab faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când minusul finanţelor publice în perioada similară a fost de puţin peste şase miliarde lei sau 0,65% din PIB-ul pe 2018.

De reţinut, după prima treime din 2016 şi 2017 rezultatele execuţiei bugetare au fost pe excedent. De remarcat atât valoarea de +0,17% de la finele lui aprilie 2017, când efectele gestiunii economice anterioare au prevalat încă asupra efectelor schimbării de politică în gestiunea banilor publici. Precum şi faptul că, odată declanşată, deteriorarea soldului nu poate fi stăpânită, deşi ritmul s-a încetinit considerabil.

În 2017, de la un rezultat de +0,17% din PIB pe patru luni, ne-am dus la -2,88% din PIB pe final de an. În 2019 suntem deja la -1,11% din PIB şi vrem să ne încadrăm în -2,76% din PIB. Aritmetica elementară arată că ar fi necesară o ajustare de 1,4% din PIB pentru a reuşi această performanţă.

Adică avem nevoie de trei miliarde de euro ajustare ( în plus la venituri şi/sau în minus la cheltuieli) pe ultimele opt luni. Dintre care, atenţie, pe ultimele patru luni avem deja programată majorarea cu 15% a pensiilor.

Ritmul de creştere a veniturilor bugetului general consolidat pe primele patru luni a fost de 11%, adică peste cele circa 9% ale PIB estimat pentru anul în curs dar semnificativ sub avansul cu aproape 16% al cheltuielilor.

(Citiți și: ”8, 22 miliarde lei – suma aruncată de guvern în balanță pentru a înclina votul de partea sa”)

Practic, nu creşterea veniturilor a fost prea mică, ci creşterea cheltuielilor angajate a fost prea mare.

De unde ar rezulta şi sensul de ajustare al finanţelor publice, în absenţa probabilă a unei majorări de fiscalitate, dat fiind că suntem în an electoral și va urma încă unul. 

(Citiți și: ”Datoria publică – împrumutăm mai mult decât restituim. Datoria crește sau scade?”)

Raportarea la PIB este elocventă. Veniturile pe primele patru luni au crescut de la 9,5% la 9,7%, dar cheltuielile s-au majorat de la 10,1% la 10,8%. Cu 0,2 puncte procentuale pe plus la venituri şi 0,7% pp pe minus la cheltuieli, ce putea să rezulte decât un deficit bugetar majorat cu 0,5 pp. Dacă o să o ţinem tot aşa, de la 3% din PIB deficit în 2018 ne ducem undeva spre 4,5% din PIB deficit pe 2019.

Simplificat pe segmente de cheltuieli, cele 0,7 pp care au dat cu minus din cheltuieli majorate s-au împărţit simplificat după cum urmează: 0,4 pp ( de la 2,8% din PIB la 3,2% din PIB) la cheltuieli de personal, 0,2 pp ( de la 3,4% la 3,6% din PIB) la asistenţa socială şi 0,1% la dobânzi, plătite în contul datoriei statului (de la 0,5% la 0,6%).

Patru cinci din creşterea deficitului, din operaţiuni financiare

Dar marea noutate este că, dacă se compară datele la patru luni din 2018 şi 2019, se poate observa cum doar o cincime din creşterea deficitului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut a venit din execuţia propriu-zisă, în timp ce partea covârşitoare, de patru cincimi, a apărut după contabilizarea operaţiunilor financiare.

Oarecum suprinzător, bugetul de stat a consemnat o valoare mai bună cu 2,4 miliarde lei, evoluţiile în minus fiind la celelalte principale bugete componente ale bugetului general consolidate. Cu observaţia importantă că bugetul asigurărilor sociale de stat va trebui echilibrat, potrivit legii, prin subvenţii din partea bugetului de stat ( minusul de 1,75 miliarde lei nu prea „rimează” cu anumite declaraţii).

Una peste alta, se pune întrebarea dacă şi cum se mai pot limita obligaţiile asumate de stat, prea mari pentru sumele care s-a demonstrate că pot fi colectate. Precum şi cum am mai putea ţine sub control  angajarea unor noi împrumuturi, necesare pentru a asigura respectarea angajamentelor deja luate hazardat, fără sustenabilitate pe termen lung.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Industria vânzării de cetățenii – 25 de miliarde de dolari anual, la nivel global

Iulian Soare

Dubla cetățenie era aproape inexistentă în urmă cu 50 de ani, însă acum nu numai că ea este foarte răspândită, dar aproape jumătate din statele… Mai mult

Stiri

FMI a revizuit estimarea de creştere economică a României, până la 4%. Bugetul e făcut pentru o creștere de 5,5%

Vladimir Ionescu

Fondul Monetar Internaţional (FMI) a revizuit în creştere la 4% estimările privind evoluţia economiei româneşti în acest an, însă în paralel prognozează o majorare a… Mai mult

Europa

Raportul MCV ar putea fi prezentat săptămâna viitoare – problema SIIJ, nerezolvată

Vladimir Ionescu

Noul raport MCV (Mecanismul de Cooperare si de Verificare) va fi probabil prezentat la începutul săptămânii viitoare, a anunțat ministrul Justiției, Ana Birchall, în ședința… Mai mult

Stiri

ICCJ se adreseză Curții de Justiție a UE înainte de a decide dacă dosarul lui Darius Vîlcov va fi rejudecat. Miza este mai mare

Vladimir Ionescu

Instanța supremă intenționează să trimită patru întrebări Curții de Justiție a UE (CJUE), înainte de a stabili dacă procesul lui Darius Vîlcov, finalizat în prima… Mai mult

Europa

UE fixează un termen limită Londrei, pentru ca acordul să poată fi prezentat la summitul Consiliului European

Iulian Soare

Michel Barnier, negociatorul- șef al UE pentru Brexit, i-a fixat premierului Boris Johnson un termen limită pentru a accepta soluția europeană referitoare la frontieră, scrie… Mai mult

Europa

Dobânzile negative reduc profitabilitatea băncilor din Europa și capacitatea de consolidare prin fuziuni – Luis de Guindos, BCE

Adrian N Ionescu

Profitabilitatea redusă din cauza dobânzilor negative şi capitalizarea bursieră scăzută vor face foarte dificilă consolidarea băncilor din Zona Euro, altfel inevitabilă. „În final, profitabilitatea redusă… Mai mult

Stiri

Raport al Casei de Sănătate: 68 de ani de concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă

Vladimir Ionescu

Angajații români au însumat anul trecut 37.337.125 de zile de concediu medical, inclusiv pentru sarcină și lăuzie, zile ce au costat 46.714.220 de lei. Zilele… Mai mult