Chestiunea

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară sub valorile din criză: deficit comercial sever

Deficitul comercial pe luna aprilie 2018 a fost de 1.382,7 milioane euro, cu 36% mai mare decât în aceeaşi lună a anului precedent, potrivit datelor… Mai mult

10.06.2019

La obiect

Creşterea salariului mediu real revine (nesustenabil) peste pragul de 10%. Evoluția pe domenii

Câștigul salarial mediu brut din luna aprilie 2018 a fost de 5.105 lei, cu 1,1% mai mare faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate de… Mai mult

10.06.2019

Analiză

Deficitul guvernamental, în afara practicii europene: Cum stau ceilalți

România a înregistrat în 2018 cel mai mare deficit guvernamental dintre statele UE, potrivit datelor publicate de Eurostat, cu excepţia puţin relevantă a Ciprului (-4,8%… Mai mult

09.06.2019

La obiect

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare.  Un moment de… Mai mult

07.06.2019

Cronicile

Ajustare de 3 mld. euro în 8 luni, în condițiile creșterii pensiilor cu 15% peste 4 luni. Investițiile ies din discuție

de Marin Pana , 4.6.2019

Bugetul general consolidat a consemnat după primele patru luni din anul 2019 un deficit de 11,4 miliarde lei, echivalent cu 1,11% din PIB estimat pentru anul în curs.

Acest rezultat este cu 70% mai slab faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când minusul finanţelor publice în perioada similară a fost de puţin peste şase miliarde lei sau 0,65% din PIB-ul pe 2018.

De reţinut, după prima treime din 2016 şi 2017 rezultatele execuţiei bugetare au fost pe excedent. De remarcat atât valoarea de +0,17% de la finele lui aprilie 2017, când efectele gestiunii economice anterioare au prevalat încă asupra efectelor schimbării de politică în gestiunea banilor publici. Precum şi faptul că, odată declanşată, deteriorarea soldului nu poate fi stăpânită, deşi ritmul s-a încetinit considerabil.

În 2017, de la un rezultat de +0,17% din PIB pe patru luni, ne-am dus la -2,88% din PIB pe final de an. În 2019 suntem deja la -1,11% din PIB şi vrem să ne încadrăm în -2,76% din PIB. Aritmetica elementară arată că ar fi necesară o ajustare de 1,4% din PIB pentru a reuşi această performanţă.

Adică avem nevoie de trei miliarde de euro ajustare ( în plus la venituri şi/sau în minus la cheltuieli) pe ultimele opt luni. Dintre care, atenţie, pe ultimele patru luni avem deja programată majorarea cu 15% a pensiilor.

Ritmul de creştere a veniturilor bugetului general consolidat pe primele patru luni a fost de 11%, adică peste cele circa 9% ale PIB estimat pentru anul în curs dar semnificativ sub avansul cu aproape 16% al cheltuielilor.

(Citiți și: ”8, 22 miliarde lei – suma aruncată de guvern în balanță pentru a înclina votul de partea sa”)

Practic, nu creşterea veniturilor a fost prea mică, ci creşterea cheltuielilor angajate a fost prea mare.

De unde ar rezulta şi sensul de ajustare al finanţelor publice, în absenţa probabilă a unei majorări de fiscalitate, dat fiind că suntem în an electoral și va urma încă unul. 

(Citiți și: ”Datoria publică – împrumutăm mai mult decât restituim. Datoria crește sau scade?”)

Raportarea la PIB este elocventă. Veniturile pe primele patru luni au crescut de la 9,5% la 9,7%, dar cheltuielile s-au majorat de la 10,1% la 10,8%. Cu 0,2 puncte procentuale pe plus la venituri şi 0,7% pp pe minus la cheltuieli, ce putea să rezulte decât un deficit bugetar majorat cu 0,5 pp. Dacă o să o ţinem tot aşa, de la 3% din PIB deficit în 2018 ne ducem undeva spre 4,5% din PIB deficit pe 2019.

Simplificat pe segmente de cheltuieli, cele 0,7 pp care au dat cu minus din cheltuieli majorate s-au împărţit simplificat după cum urmează: 0,4 pp ( de la 2,8% din PIB la 3,2% din PIB) la cheltuieli de personal, 0,2 pp ( de la 3,4% la 3,6% din PIB) la asistenţa socială şi 0,1% la dobânzi, plătite în contul datoriei statului (de la 0,5% la 0,6%).

Patru cinci din creşterea deficitului, din operaţiuni financiare

Dar marea noutate este că, dacă se compară datele la patru luni din 2018 şi 2019, se poate observa cum doar o cincime din creşterea deficitului faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut a venit din execuţia propriu-zisă, în timp ce partea covârşitoare, de patru cincimi, a apărut după contabilizarea operaţiunilor financiare.

Oarecum suprinzător, bugetul de stat a consemnat o valoare mai bună cu 2,4 miliarde lei, evoluţiile în minus fiind la celelalte principale bugete componente ale bugetului general consolidate. Cu observaţia importantă că bugetul asigurărilor sociale de stat va trebui echilibrat, potrivit legii, prin subvenţii din partea bugetului de stat ( minusul de 1,75 miliarde lei nu prea „rimează” cu anumite declaraţii).

Una peste alta, se pune întrebarea dacă şi cum se mai pot limita obligaţiile asumate de stat, prea mari pentru sumele care s-a demonstrate că pot fi colectate. Precum şi cum am mai putea ţine sub control  angajarea unor noi împrumuturi, necesare pentru a asigura respectarea angajamentelor deja luate hazardat, fără sustenabilitate pe termen lung.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Acordul pe climă de la Paris / Comisia Europeană cere creșterea țintelor – noile planuri naționale, așteptate în 3 luni

Iulian Soare

Comisia Europeană a publicat marți evaluarea proiectelor de planuri ale statelor membre pentru îndeplinirea obiectivelor uniunii energetice a UE și, în special, pentru atingerea țintelor… Mai mult

Europa

Johannes Hahn: Asistența financiară pentru Republica Moldova ar putea fi reluată la toamnă

Iulian Soare

Asistenţa financiară pentru Republica Moldova ar putea fi reluată la toamnă, a declarat miercuri comisarul european pentru politică de extindere şi vecinătate, Johannes Hahn, aflat… Mai mult

Stiri

Ministrul Teodorovici, către managerii de spitale: Nu există bani europeni, eu sunt sursă de venit la bugetul de stat, punct! Noi asumăm dacă vrem să-i plătim sau nu

Vladimir Ionescu

Ministrul de Finanțe le-a cerut marți managerilor de spitale să uite de banii europeni: “Nu există bani europeni. Sunt bani publici”, a explicat Eugen Teodorovici.… Mai mult

Stiri

Spitalele regionale românești – amânate pentru viitorul buget european: nu sunt bani de cofinanțare

Vladimir Ionescu

În acest exerciţiu bugetar nu au mai rămas bani suficienţi pentru construirea celor trei spitale regionale, banii alocaţi fiind cheltuiţi pe documentaţie, a declarat premierul… Mai mult

Stiri

Finanțele insistă să scoată Vama din subordinea ANAF – Eugen Teodorovici anunță OUG în iulie

Vladimir Ionescu

Actul normativ privind scoaterea Vămii din subordinea ANAF și transferarea acesteia sub autoritatea directă a ministrului Finanțelor va fi adoptat în luna iulie, a declarat… Mai mult

Stiri

Legea pensiilor, respinsă în Senat. Premierul nu exclude modificări

Vladimir Ionescu

Legea pensiilor a fost respinsă miercuri de către senatori și va intra la dezbateri în Camera Deputaților, forul decizional în acest caz, în viitoarea sesiune… Mai mult

Stiri

Președintele Iohannis a trimis Guvernului și Parlamentului propuneri de modificare a legislației electorale

Vladimir Ionescu

Președintele Klaus Iohannis cere Guvernului să elaboreze urgent un proiect de lege cu măsuri dreptului la vot, în țară sau în străinătate. Într-o declarație televizată,… Mai mult