fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Finanțarea IMM-urilor în criza Covid: principiile și acțiunea concretă

IMM-urile au fost puternic afectate de criza provocată de pandemia Covid-19, iar România a pregătit un pachet de ajutor destinat acestui sector. Ministrul fondurilor europene… Mai mult

20.10.2020

La obiect

PIB-ul României, la mijlocul clasamentului UE27

Economia României se situează pe locul 14 în UE şi reprezintă 1,6% din economia Uniunii, conform datelor revizuite la începutul acestei luni de Eurostat pentru… Mai mult

19.10.2020

Digital

Document / 10 ani, 2,4 miliarde euro – noua strategie de digitalizare a administrației, lansată în consultare interinstituțională

Secretariatul General al Guvernului a lansat în consultare interinstituțională o propunere de politică publică în domeniul digitalizării administrației publice din România. Dacă va fi aprobată,… Mai mult

19.10.2020

La obiect

Poziție slabă la export – consecințe pe revenirea economică

Datele publicate de Eurostat plasează România printre cele mai afectate state UE de criza indusă de pandemie, în ceea ce privește schimburile externe pe primele… Mai mult

19.10.2020

Situația bugetară cu care a intrat România în criza Covid-19

de Marin Pana , 29.3.2020

Intrarea în criza COVID ne-a prins într-un moment nefast cu execuția bugetară, tocmai când încercam să reechilibrăm economia dinspre consum spre investiții, dar pe un deficit la 2 luni mare.

Bugetul general consolidat a consemnat după primele două luni din anul 2020 un deficit de circa 8,3 miliarde lei, echivalent cu 0,73% din PIB estimat pentru anul în curs.
Acest rezultat este mai slab faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut cu aproape 60% mai slab în termeni nominali și cu 46% în termeni raportați la PIB.

De remarcat că în primele două luni ale anului precedent, rezultatul fusese mai bun decât în 2018, deși pe final am consemnat o depășire importantă a țintei de deficit (-4,6% în loc de 2,76% din PIB). Or, în 2020 avem deja oficial consemnat, ÎNAINTE de declanșarea epidemiei de coronavirus, un rezultat semnificativ mai slab, pe un obiectiv inițial de -3,6% din PIB, care ar fi trebuit să impună o echilibrare a execuției.

Din păcate, ritmul de creştere a veniturilor pe ianuarie şi februarie a fost clar mai mic faţă de cel al creşterii cheltuielilor (+9,8% la venituri faţă de +14,8% pe cheltuieli, în termeni nominali). Dacă se face ajustarea cu inflaţia medie, obţinem valori reale de +6,3% pe venituri şi de +11,1% pe cheltuieli, ambele situate peste creşterea economică, dar cu o tendință evidentă de expandare a deficitului public.

Impozitul pe profit, în scădere îngrijorătoare

Evoluție îngrijorătoare, impozitul pe profit s-a diminuat chiar și în termeni nominali (-109,3 milioane lei, respectiv -21,4% !) și a ajuns să mai reprezinte doar 0,8% din veniturile statului, față de 1,1% în aceeași perioadă a anului anterior. Prin contrast, încasările din impozitul pe salarii şi venit s-au majorat cu 16,2%, până la 4,24 miliarde lei iar ponderea venituri a urcat de la 7,8% la 8,3%.

Contribuţiile de asigurări și-au păstrat prima poziţie în încasările publice, peste combinata TVA-accize, după ce au avansat în raport cu aceeaşi perioadă a anului precedent cu aproape două miliarde de lei (de la 17,59 miliarde lei până la 19,56 miliarde lei), la o pondere în veniturile totale majorată de la 37,7% la 38,1%.

Pe partea venituri indirecte, se remarcă creşterea sub ritmul general a încasărilor de TVA (+6,7%, de la circa 10,8 miliarde lei până la 11,5 miliarde de lei) şi una peste medie pe segmentul de accize (+11,3%, de la 4,5 miliarde lei la 5,0 miliarde lei). Ele au avut o cumulat o pondere în scădere pe partea de venituri, de la 32,8% la 32,3%.

Bugetele locale și-au majorat puternic excedentul  ( de la circa 1,5 miliarde lei pe primele două luni din 2019 la 2,6 miliarde lei pe ianuarie-februarie 2020), cu un grad de acoperire al cheltuielilor cu venituri crescut la 123%. Ceea ce nu e, de fapt, un lucru bun ci indică o ținere sub control a deficitului total prin limitarea cheltuielilor pe plan local.

Bugetul asigurărilor sociale şi cel al fondului naţional pentru asigurări de sănătate au rămas deficitare, cu un grad de acoperire aflat în ameliorare la asigurări sociale (de la 86% la 94%) dar în scădere pe sănătate ( de la 94% la 88%). De subliniat și situația de avarie a bugetului de stat, care a ajuns să-și mai acopere din venituri doar două treimi din cheltuieli.

Cheltuielile. Investițiile au revenit, dar cheltuielile pentru protecţie socială, majorate peste media generală

O selecţie a cheltuielilor efectuate în prima lună a anului arată majorări peste nivelul de la încasări (+9,8%) pe cele mai importante componente de cheltuieli publice.

Este vorba despre alocări ceva mai mari pentru salariile bugetarilor (+9,9%) şi de o creştere disproporționată pe partea de asistenţă social (+16%).

De remarcat avansul cheltuielilor cu bunuri şi servicii (+13,9%). Creșterile fulminante de la cheltuieli de capital (+160% !) și la subvenții (+185% !) sunt, de fapt, datorate efectului puternic de bază. Adică au fost ținute la un nivel exagerat de scăzut pe primele două luni din 2019 și nu au făcut decât să reintre în „normalul” din 2018).

Arată bine majorările fondurilor alocate la proiectele cu finanţare nerambursabilă (+8,5%), dar ele au rămas sub necesar. Mult mai consistent au fost majorate cheltuielile de investiții din fonduri proprii ( aproape triplate, de la 726,4 milioane lei la 2.041,5 milioane lei).

Una peste alta, intrarea în criza COVID ne-a prins într-un moment nefast cu execuția bugetară, tocmai când încercam să reechilibrăm economia dinspre consum spre investiții, dar pe un deficit la 2 luni relativ pronunțat, care lăsa puține speranțe pentru încadrarea în ținta de -3,6% de final de an. Din acest punct de vedere, ridicarea restricției de deficit bugetar sub efectul necesităților de urgență a venit la timp.

Dar, tocmai de aceea, nu ar trebui să neglijăm măsurile de temporizare (a se citi amânare pentru când vom reveni la normal cu activitățile economice ) a creșterilor de venituri. Mai ales că estimările privind creșterea economică pe 2020 s-au dus în teritoriul negativ și va trebui să alocăm prioritar resursele către sectorul sanitar.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 29.3.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Nicușor Dan: Am găsit la Primărie datorii de 3 mld. lei către furnizori și popriri pe conturi de 70 mil. lei

Vladimir Ionescu

Primăria Capitalei are datorii de aproximativ trei miliarde de lei, iar 70 de milioane de lei sunt blocați în conturi, din cauza unor popriri, a… Mai mult

Stiri

[RBL] Reducerea costului aparatului de stat, păstrarea modelului fiscal actual și predictibilitatea vor întări antifragilitatea economiei României

Vladimir Ionescu

Prima ediție a Conferinței Naționale RBL s-a încheiat astăzi, aducând în prim-plan subiecte ca digitalizare, debirocratizare, finanțare și inovație. Cea de-a treia zi a început… Mai mult

Stiri

Toți ochii pe BCE: Va da, sau nu un semnal privind un nou pachet de sprijin pentru zona euro

Raluca Florescu

Economiștii și investitorii așteaptă joi, când are loc ședința de politică monetară a Băncii Centrale Europene, un semnal din partea președintelui Christine Lagarde (foto) că… Mai mult

Europa

Studiu al Universității Cambridge: Tinerii devin, cu fiecare generație, mai nemulțumiți de starea democrației

Mariana Bechir

Tinerii sunt mai puţin satisfăcuţi de democraţie şi mai dezamăgiţi decât în orice altă perioadă a ultimului secol, mai ales în Europa și America de… Mai mult

Europa

Ritm record de revenire a economiei americane: PIB-ul a înregistrat un avans de 33,1% în T3

Vladimir Ionescu

Economia americană a revenit pe creștere în trimestrul al treilea, când Produsul Intern Brut a înregistrat un avans record de 33,1% în ritm anual, potrivit… Mai mult

Stiri

Asociația Școlilor Particulare atacă în instanță deciziile de închidere a școlilor din cauza Covid

Vladimir Ionescu

Asociația Școlilor Particulare (ASP) cere autorităților să renunțe la transferul în online a cursurilor în localitățile ce depășesc incidența de trei cazuri Covid-19 la 1.000… Mai mult

Europa

Reuniune de criză a Consiliului European – pe agendă valul 2 al pandemiei

Iulian Soare

Liderii Uniunii Europene participă, joi, la o ședință de criză în sistem de videconferință la care discuta măsurile necesare pentru gestionarea pandemiei COVID-19. Înaintea videoconferinței,… Mai mult