vineri

26 aprilie, 2024

24 septembrie, 2023

Împinsă cu insistență de la spate de Uniunea Europeană, România este aproape să facă un prim pas decisiv pentru a se conforma cu reglementările europene în materie de economie circulară – pe 30 noiembrie ar urma să intre în funcțiune Sistemul de Garanție Returnare.

„O ţară nu se poate construi din amânări”, a fost replica ministrului Mediului, după solicitarea RetuRo de prelungire cu cel puțin trei luni a pregătirii proiectului.

”Poziţia mea în acest subiect este foarte clară şi fermă şi mă bucur că această decizie am putut să o iau cu premierul şi cu ceilalţi miniştri. Termenul de 30 noiembrie 2023 rămâne termenul la care sistemul va porni în România. Acest termen nu este negociabil!”, a spus Mircea Fechet. 

Sistemul trebuia inițial să funcționeze începând cu 2022


Ar fi fost deja o a doua amânare a inaugurării sistemului a cărei data iniţială de intrare în funcţiune era 1 octombrie 2022.

România ocupă în continuare ultimul loc în Europa la capitolul reciclare, iar ”din 10 peturi, nouă le ducem în cel mai bun caz la groapa de gunoi şi doar unul ajunge în instalaţia de reciclare”, spune ministrul Mediului.

Practic, România trebuie să recupereze un handicap de 15 ani de inactivitate în reciclare față de tările dezvoltate din UE.

Unde au ajuns statele europene în materie de colectare/reciclare

În statele în care a fost implementat, sistemul a dus la reciclarea a 70, până la 95% din peturi. Sistemul de Garanţie Returnare a făcut posibil ca în Germania, de exemplu, să se ajungă la performanţe ale reciclării ce depăşesc 97% din ambalajele de băuturi, în funcţie de fracţia colectată. 


În Scoția, la sistemele de garanție-returnare participă și magazinele online.

Majoritatea sistemelor europene sunt comprehensive. În șapte din zece state analizate de un studiu ACR+, acestea acoperă toate cele trei tipuri de ambalaje de unică folosință pentru băuturi: plastic, metal și sticlă. Excepție fac Suedia și Norvegia (doar plastic și metal) și Olanda (doar PET). În Suedia, spre exemplu, absența ambalajelor de sticlă este explicată de faptul că suedezii au o lungă tradiție în ceea ce privește refolosirea acestui tip de ambalaj, ceea ce îl face să nu fie considerat un poluator major.

În ceea ce privește dimensiunea ambalajelor, sistemele din majoritatea țările acoperă aproape toate tipurile. În Finlanda, Norvegia, Suedia și Islanda sunt acceptate ambalaje de dimensiuni între 0,1l și 0,3l. În Danemarca limita superioară este de 20 de litri, respectiv 10 litri pentru apă plată în ambalaj de plastic. În Croația, limita inferioară este de 0,2 litri iar in Scoția, care urmează a implementa sistemul în 2022, legislația prevede obiective de colectare pentru ambalajele între 0.05l și 3l.

Ce presupune SGR în România

Sistemul SGR presupune plata unei garanții de 50 de bani la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.

Sistemul construit pentru România ar fi al doilea cel mai mare din Europa, cu o capacitate anuală teoretică de gestionare a şapte miliarde de doze.

Cumpărătorul nu este obligat să returneze ambalajul în magazinul din care a cumpărat băutura, ci își poate recupera garanția de la orice magazin.

Garanția se va aplica produselor precum bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu, cu volumul cuprins între 0,1 și 3 litri.

Regula este valabilă și pentru societățile din industria ospitalității, care comercializează aceste produse, dar, în acest caz, garanția este reținută doar pentru produsele consumate în afara locației.

Cine gestionează SGR

RetuRO Sistem Garanţie-Returnare a fost creat de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu (30%), Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu (20%) şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (20%).

”Borne de timp” ale SGR

Termenul-limită pentru înregistrarea comercianților și a producătorilor în acest sistem, care se aplică atât producîtorilor cât și comercianților, atât produselor fabricate pe teritoriul naţional, cât şi produselor importate sau achiziţionate intracomunitar, a fost februarie 2023.

La acel moment, RetuRo, administratorul SGR, anunța că 55.000 de operatori economici și-au activat conturile de utilizatori în platforma online a sistemului. Dintre aceștia, 23.145 finalizaseră întreaga procedură de înregistrare prevăzută de lege, adică aveau introduse și datele referitoare la punctele de vânzare și produsele vândute în anul 2022, precum și estimările volumelor de ambalaje pentru anul 2023.

În iulie 2022, Guvernul a aprobat o hotărâre prin care aloca un milion de lei pentru intrarea statului român, cu un procent de 20%, în acţionariatul societăţii care va gestiona Sistemul Garanţie-Returnare.

În octombrie 2021, Guvernul a adoptat, hotărârea care reglementează Sistemul Garanţie-Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (SGR). Conform documentului, întreaga infrastructură de preluare a deşeurilor din magazine este organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcţionează deja.

Acest sistem a fost creat pentru că România trebuie să atingă ţinte naţionale de colectare şi reciclare agreate la nivel european. Până în 2025, rata de colectare pentru PET-uri trebuie să atingă 77% din totalul celor puse pe piaţă. Procentul creşte la 90%, până în anul 2029.

Motivele pentru care RetuRo a cerut o amânare

În luna septembrie 2023, RetuRO a solicitat amânarea cu cel puţin trei luni a termenului de punere în funcţiune a Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR) și atrage atenția că o lansare prematură ar putea pune în pericol încrederea consumatorilor, producătorilor şi comercianţilor, subminând sistemul de la început.

Problemele și ce a mai rămas de făcut, în prezentarea RetuRo

  • RetuRO a identificat necesitatea creării a încă 11 centre de numărare, în plus faţă de cele 6 centre de sortare şi numărare incluse în dosarul de acreditare. RetuRO a încheiat deja acorduri pentru închirierea a şase spaţii industriale şi este în proces avansat de finalizare a celorlalte locaţii.
  • Populația nu are cunoştinţele esenţiale în înţelegerea modului de funcţionarea a sistemului.
  • A elaborat contracte detaliate pentru producători, care au fost implicaţi în consultări publice. 1.500 de producători sunt în proces de semnare, în prezent, pentru aceste acorduri pe care RetuRO le-a semnat deja.
  • RetuRO este în proces de selecţie a unui partener logistic printr-un proces de licitaţie transparent şi integrat, pentru a asigura cel mai bun suport în transport.

****

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: