vineri

1 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

15 martie, 2016

competitivitate1-1-300x153Proiectul de lege privind înființarea Consiliului Național pentru Competitivitate, inițiat de deputata Andreea Paul alături de alți 94 de deputați și senatori din toate partidele politice, a primit raportul final de la Comisia Economică, urmând să intre pe ordinea de zi a Plenului Parlamentului pentru un vot final.

Această inovație instituțională este cerută și în raportul celor 5 președinți ai UE din vara anului 2015. În planul european de acțiune s-a introdus propunerea înființării autorităților naționale pentru competitivitate.

CoNaCo este o inițiativă mai veche a deputatului PNL Adreea Paul, care a determinat înființarea acestui organism, prin memorandum, încă din 20111, în guvernarea Boc.


”A fost o inițiativă ad-hoc, constituită pe bază de voluntariat, fără un buget. A funcționat o vreme, dar activitatea de facto a încetat de mult”, a explicat deputatul PNL necesitatea resuscitării acestei instituții și crearea unui cadru legislativ pentru activitate.

Competitivitatea, obiect de interes pentru instituții de tradiție în Europa

Instituții similare funcționează, de ani de zile, în state europene de tradiție- Belgia, Olanda, Germania sau Franța. De remarcat faptul că cea mai veche instituție de profil a fost înființată în 1945, de Olanda.

O analiză a Comisiei Europene legată de activitatea instituțiilor naționale de competitivitate în tabelul de mai jos.

1Principalele avantaje aduse de o asemenea instituție sunt:

  • Schimbul de date la nivel european sau internațional
  • Furnizarea de informații sau soluții destinate piețelor interne
  • O viziune de ansamblu asupra problemelor de competitivitate având în vedere calitatea de agregator de informații
  • Independență și imparțialitate

Nivelul de trai al românilor este direct propoțional cu gradul de competitivitate. România se află în prezent pe locul 53 din 140 de state analizate, conform Indexului Global de Competitivitate 2015-2016. Pentru a deveni un stat pro-business, România trebuie să adopte un mix de politici agresive pentru creșterea competitivității, care să fie precedate de studii de fezabilitate, studii de calitate.

Detaliile proiectului

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Consiliul Național pentru Competitivitate (CoNaCo) a fost gândit ca o structură independentă, format din 18 membri și a cărui conducere executivă este asigurată de 9 membri – 3 aleși de către Academia Română, 3 aleși de către patronate și sindicate și 3 candidaturi independente care, conform deputatei Andreea Paul, țintesc direct spre diaspora.

Potrivit proiectului, Consiliul Național pentru Competitivitate va avea următoarele funcții:

  • Analizează politicile generale cu impact asupra competitivităţii economiei naţionale, elaborate de către Parlament, guvern sau alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi formulează, după caz, opinii, recomandări şi avize pe marginea acestora;
  • Formulează propuneri de îmbunătăţire a legislaţiei economice şi sociale şi din domenii care urmăresc creşterea competitivităţii naţionale;
  • Monitorizează  eficienţa şi eficacitatea programelor şi proiectelor naţionale privind creşterea competitivităţii economice şi sociale naţionale şi transmite recomandări Guvernului în acest sens;
  • Evaluează anual competitivitatea sectoarelor de activitate care au o contribuţie semnificativă la formarea produsului intern brut;
  • Evaluează anual Strategia Naţională pentru Competitivitate și face recomandări pentru îmbunătățirea/actualizarea acesteia;
  • Propune politici specifice pentru stimularea unor sectoare care au sau pot avea avantaje competitive;
  • Avizează propunerile legislative cu privire la politicile economice şi sociale naţionale şi transmite recomandări Guvernului în acest sens;
  • Colaborează cu alte instituţii publice, precum Consiliul Fiscal, Consiliul Concurenţei sau BNR în evaluarea impactului politicilor economice şi sociale implementate;
  • Elaborează şi publică un raport anual;
  • Monitorizează modul în care se asigură respectarea şi luarea măsurilor necesare punerii în aplicare a regulamentelor, deciziilor, recomandărilor, ghidurilor emise în domeniul competitivităţii, adoptate la nivelul Uniunii Europene;
  • Asigură cooperarea şi schimbul de informaţii cu Comisia Europeană, precum şi alte instituţii europene sau organisme echivalente din alte state membre;
  • Participă prin reprezentanţi, având rol consultativ, la întâlnirile grupului de lucru la nivel de ministere pentru Monitorizarea Acordului de Parteneriat;
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

2 răspunsuri

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: