fbpx

Chestiunea

DOCUMENT / Marile companii de stat profitabile nu pot compensa pierderile de miliarde ale celorlalte peste 800 – analiză Consiliul Fiscal

Companiile cu capital majoritar de stat au înregistrat pierderi nete cumulate de 1,8 miliarde de lei în 2019, în ciuda profitului net de 3,7 miliarde… Mai mult

09.02.2021

La obiect

Prăbușire dramatică a productivității muncii în agricultura românească

Productivitatea muncii în agricultura românească s-a prăbușit în 2020, potrivit datelor publicate de Eurostat. Evoluția consemnată față de anul precedent a fost de -47,2%, la… Mai mult

09.02.2021

La obiect

Acoperirea importurilor cu exporturi coboară mult sub cea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2020 a urcat la 8,5% din PIB

Deficitul comercial a urcat în luna decembrie 2020 la 1.952,4 milioane euro, cu peste 10% în plus față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

09.02.2021

Chestiunea

Temelia Bugetului și a PNRR: 50% din actualii lucrători vor avea nevoie de noi calificări până în 2025

Aproximativ 50% din lucrătorii angajați în prezent vor avea nevoie de noi calificări până în 2025 pentru a răspunde nevoilor generate de criza Covid-19 pe… Mai mult

08.02.2021

Semnalele de avertizare pentru execuția bugetului 2013: Încasările din salarii, tot mai mari față de încasările din profit

de Marin Pana 19.3.2013

După prima lună din 2013, rezultatul consemnat în dreptul impozitelor percepute pe profit arată precum audiența Realitatea TV, măsurată de Kantar Media: 0,0% din PIB. Suma intrată la buget a fost de doar 194,6 milioane lei, adică de aproape șase ori ai mică decât anul trecut.

De altfel, în spatele păstrării deficitului bugetar la 0,17% din PIB după o lună, se acund reașezări importante de ponderi pe partea de venituri ale statului.

Chiar dacă și tocmai pentru că este devreme pentru 2013, ar trebui să luăm aminte la diminuarea concomitentă a impozitelor încasate pe profit ( cauza directă fiind problemele majore cu care se confruntă firmele) și pe TVA ( scădere a vânzărilor).

Cu o majorare relativă de fiscalitate pe partea de accize și, mai ales, pe salarii și contribuții de asigurări (de la 38,6% la 43,7% din venituri), nu se va putea susține o politică de dezvoltare economică sustenabilă.

În plus, Uniunea Europeană a strâns robinetul fondurilor transmise României cu aproape 40% față de aceeași lună din anul precedent iar statul a trebuit să mai reducă din arieratele către firme la presiunea FMI, ceea ce explică acel -1,4% bizar din contul unic (echivalent cu un minus de 294 milioane lei). Care contează aproape exclusiv în reducerea încasărilor bugetare în ianuarie 2013 față de ianuarie 2012 de la 16.281,4 milioane lei la 15.980,9 milioane lei.

Ponderea cheltuielilor cu personalul a revenit la cea din 2010

Totodată, deși e devreme pentru a trage o concluzie în privința modului de cheltuire a banilor publici, modificarea trendului de evoluție a ponderii sumelor alocate pentru plata bugetarilor a devenit evidentă.

Întoarcerea în apropierea nivelului consemnat în 2010, atunci când s-a ajuns la diminuarea tuturor salariilor cu 25% în luna iulie a acelui an, explică recentul apel al premierului la restructurarea posturilor.

Din păcate, deși corectă în principiu, particularizarea reducerii sumelor alocate pentru plata drepturilor salariale, inclusiv prin disponibilizări, riscă să devină un prilej pentru a remodela personalul după interese personale cu acoperire politică și nu după competență sau eficiență. Rezultatele ar putea fi disfuncționalități la nivelul administrației, sănătății și învățământului, disfuncționalități ale căror efecte negative să depășească beneficiul contabil.

Încasările din impozitul pe profit, extrem de mici

În ceea ce privește evoluția comparată a principalelor impozite directe care se constituie în încasări la buget, impozitul pe profit și impozitul pe salarii și venit, se poate observa că ponderea lor s-a inversat inițial în condiții de criză față de situația din anul 2008, apoi decalajul s-a mărit, până a ajuns la o valoare extrem de mare în prima lună a lui 2013.

(Click pe tabel pentru mărire)

Practic, la asemenea ponderi în total dări către stat pe total capital și muncă ( sub 8% și, respectiv, peste 92%), nici mai are rost să taxăm capitalul, costurile de consemnare, de constatare a profiturilor și de transmitere a acestora către stat fiind comparabile cu ceea ce încasează bugetul. Măcar să achite întreprinderile corect impozitele aferente muncii desfășurate în cadrul lor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.3.2013

2 comentarii

  1. Cristi
    20.3.2013, 10:18 am

    Incasarile din impozit pe profit au scazut in ian 2013 din motive legislative, nu neaparat din cauza scaderii profitabilitatii firmelor – pana anul trecut impozitul pentru trimestrul 4 se declara si platea pana la 25 ianuarie, pe cand in 2013 nu se mai declara si plateste separat pentru trimestrul 4, ci doar pentru intreg anul, pana la 25 martie. Incasarile vor creste asadar “spectaculos” in martie.

Lăsați un comentariu


Stiri

VIDEO Elena Lotrean, Școala finlandeză Sibiu: Șapte competențe pentru formarea copiilor, promovate de educația finlandeză

Redacţia

„Skill-urile” sunt o parte a competențelor, cunoștințe, abilități dar și atitudini, de prea multe ori puțin luate în considerare. Finlandezii își propun să creeze oameni… Mai mult

Stiri

Mugur Isărescu: Băncile Centrale – 3 căi de integrare a riscurilor climatice

Adrian N Ionescu

Băncile centrale și autoritățile de supraveghere financiară trebuie să găsească instrumentele analitice, metodele și datele potrivite pentru a integra riscurile climatice în activitatea lor, în… Mai mult

Stiri

DNA – 2020: În 105 dosare deschise în legătură cu pandemia de Covid – prejudicii de sute de milioane

Vladimir Ionescu

DNA a instrumentat anul trecut 105 dosare legate de pandemie, cinci dintre acestea au fost deja trimise cu rechizitoriu în instanță, iar alte 24 sunt… Mai mult

Stiri

Romgaz va depune o ofertă pentru preluarea participației ExxonMobil în Marea Neagră la Neptun Deep

Adrian N Ionescu

Romgaz (SNG) va depune o ofertă pentru preluarea participaţiei ExxonMobil la concesiunea exploatării gazelor naturale din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră, înainte de expirarea… Mai mult

Europa

400 de milioane de doze de vaccinuri “fantomă” – oferta rețelelor infracționale către statele UE

Iulian Soare

Rețele special organizate au încercat să vândă unor state membre  400 de milioane de doze de vaccin împotriva Covid-10, la un preț de aproape trei… Mai mult

Europa

18 companii au renunțat să mai lucreze la Nord Stream 2 de teama sancțiunilor americane

Razvan Diaconu

Un număr de 18 companii au fost convinse de perspectiva unor sancțiuni americane să nu mai lucreze pentru proiectul gazoductului rusesc Nord Stream 2, arată… Mai mult

Stiri

PNL anunță că nu susține proiectul lui Nicușor Dan de suspendare pentru 2 ani a PUZ-urilor sectoarelor, ci doar pentru 3 luni

Razvan Diaconu

Nicușor Dan a cedat, joi dimineață, în cadrul ședinței Comisiei de Urbanism a Primăriei Capitalei, în privința dorinței sale de a impune suspendarea pe o… Mai mult