duminică

26 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

14 august, 2016

autostradaRomânia va avea 1.000 de kilometri de autostradă în prima jumătate a anului 2018, dată până la care se vor finaliza câteva proiecte deblocate în această perioadă, a declarat directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Cătălin Homor, la postul Digi24.

„A fost un an foarte greu pentru noi, un an în care am reușit să deblocăm dacă nu toate proiectele, spre 90% dintre ele și, indiferent ce se întâmplă la anul, aceste proiecte vor fi finalizate: Sebeș—Turda integral, Lugoj-Deva integral, Suplacu de Barcău-Borș, Mihăiești-Nădășelu, intrarea în București A3. Primii 1.000 de km pot pune (că vor fi gata) în prima jumătate a anului 2018”, aspus Cătălin Homor.

Problema – conceptul de implementare

În opinia șfului CNADNR, ceea ce a „îngreunat” derularea proiectelor a fost conceptul de implementare, faptul că au fost realizate studii de fezabilitate ce au fost scoase la licitație pentru proiectare și execuție către constructor iar acesta, în momentul în care i s-a dat „libertatea să proiecteze după propriile interese, a speculat orice scăpare din studiul de fezabilitate pentru a-și diminua costurile de proiectare”.


„Am schimbat asta. Noul plan de implementare se aplică pentru noile proiecte ce vor fi scoase la licitație.

Concret, cel care realizează studiul de fezabilitate realizează și studiul tehnic și își dedică activitatea și pentru obținerea autorizației de construire. Va fi cineva specializat, un proiectant.

Constructorul primește proiectul, autorizația și predarea terenurilor. De principiu, constructorul nu gândește, el muncește, dacă îi lăsăm libertatea de a gândi pentru noi e o mare greșeală”, a explicat directorul CNADNR.

Cele mai multe proiecte aveau probleme majore, precum lipsa autorizației de construire, a mai spus Homor:


„Fiecare sector, fiecare lot de autostradă în execuție avea oareșce probabilitate de a se finaliza la sfârșitul anului, dar, după ce am făcut o radiografie asupra tuturor acestor proiecte, am constatat că mare parte dintre ele au probleme majore incompatibile cu evoluția.

Una dintre cele mai importante este lipsa autorizațiilor de construire. S-a lucrat foarte mult timp fără autorizații. Dacă s-ar fi continuat acest ritm cu siguranță că s-ar fi terminat…

Dar acest tip de lucru fără autorizație este penal, este pedepsit de Codul penal și a trebuit să oprim acest lucru cu Inspectoratul de stat în construcții, care a emis ordin de sistare a lucrărilor„, a afirmat Homor.

Autostrada Sebeș – Turda

El a dat ca exemplu tronsoanele de autostradă Sebeș—Turda, cele 4 loturi, pentru care nu exista autorizație de construire, „doar pe alocuri, pe porțiuni foarte mici, se putea lucra legal”.

„În luna martie a fost emisă Ordonanța 7, pregătită cu Ministerul Transporturilor tocmai pentru a accelera acest proces de emitere a autorizațiilor. O autorizație de construire se poate obține într-un an sau poate chiar mai mult de când se inițiază. În momentul de față avem sectorul Sebeș — Turda care este complet acoperit de autorizații și se lucrează la capacitate maximă”, a mai spus Cătălin Homor.

Loturile 3 și 4, sunt în fază destul de avansată și există posibilitatea de a fi deschise la sfârșitul anului, „însă cea mai mică influenta negativă, vremea – plouă două săptămâni – ne duc lucrările în anul viitor”.

Orăștie – Sibiu

Cătălin Homor a menționat și cei 22 km între Orăștie și Sibiu, sectorul de autostradă care a fost demolat, programul fiind ca la sfârșitul lui septembrie traficul să fie repus în zonă.

„Se lucrează, proiectul a fost avizat marți… Există patru expertize tehnice…

Este prima oară în ultimii 15 ani când compania (CNADNR – n. red.) își asumă și răspunde pentru reparații în regie proprie”, a precizat Cătălin Homor .

Lugoj – Deva

În ceea ce privește tronsonul Lugoj — Deva, care are trei loturi, pentru primul lot, de 15 km, există o probabilitate mare de a fi deschis traficului anul acesta:

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

„Pe Lugoj-Deva avem și celebra peșteră ce împiedică emiterea acordului de mediu pentru emiterea autorizației de construire. În momentul de față subiectul e într-o mișcare destul de accelerată. Este o chestiune de timp până primim autorizația. Noi estimăm că în a doua decadă a lunii septembrie să avem autorizația pe masă. În aceste condiții cei 15 km vor fi finalizați și redați traficului”, a mai explicat directorul CNADNR.

Reamintim că, la 31 decembrie 2015, România avea 733,941 kilometri de autostradă.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: