Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a supus dezbaterii publice un proiect de Ordonanţă de guvern prin care modifică prevederile Codului de Procedură Fiscală (CPF), dintre acestea remarcându-se cele privind executarea silită în solidar cu debitorul, suspendarea executării silite şi regimul scrisorilor de garanţie privind obligaţiile fiscale.
De asemeni, schimbările se referă la obligarea notarilor și a executorilor judecătorești de a da organelor fiscale informații cu privire la:
- răspunderea solidară a responsabililor în cazul insolvențelor,
- executarea silită a obligațiilor fiscale în funcție de valoare și de vechime
- declararea sediilor secundare ale firmelor,
- mijloacele electronice de vânzare a bunurilor sechestrate la licitație sau la
- extinderea utilizării serviciului electronic de comunicare cu contribuabilii Spațiul Privat Virtual și la alte autorități fiscale în afară de ANAF.
Răspunderea solidară
La art. 25 din CPF, se introduce „atragerea răspunderii solidare a persoanelor care au determinat, cu rea-credință, acumularea și sustragerea de la plata obligațiilor fiscale în cazul debitorului pentru care s-a solicitat deschiderea procedurii insolvenței”, potrivit notei de fundamentare la proiectul ordonanței.
„Prin acestă propunere se are în vedere descurajarea debitorului în ceea ce privește utilizarea resurselor sale bănesti, în alte scopuri decât cele de a achita obligatiile fiscale, precum și utilizarea abuzivă a legii insolvenței”.
Prevederea este menită să împiedice și practica prin care asociaţii unor firme le împrumută, ca urmare a supraîndatorării firmele cer protecţia procedurii de insolvenţă şi apoi asociaţii vin la masa credală şi cer banii.
Totodată, se introduce un nou caz de răspunere solidară în situația în care emitentul scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție refuză să vireze sumele de bani la solicitarea organului fiscal în situația în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege pentru executarea garanției.
Rămân aplicabile dispozițiile din Codul Civil „în sensul că emitentul scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție are dreptul de a refuza plata în caz de abuz sau fraudă vădită”.
Executarea silită
La art. 217 din Codul de procedură fiscală, se propune ca măsurile de executate silită să se aplice diferențiat în funcție de cuantumul și vechimea creanțelor fiscale, în vederea eficientizării activității de executare silită, în sensul direcționării resurselor către acțiunile complexe, desfășurate în vederea recuperării creanțelor cu valori semnificative, acțiuni ce constau în identificarea bunurilor, aplicarea sechestrelor, valorificarea bunurilor şi altele.
Astfel, „pentru creanțele nesemnificative se instituie doar măsuri de executare realizate în procese masive, de regulă informatice (somație, poprire bancară, poprire la terți)”.
Pentru creanțele semnificative se instituie măsuri punctuale (sechestru de bunuri imobile, bunuri mobile, atragerea răspunderii solidare dacă sunt îndeplinite condițiile legii), adică măsuri complexe și individuale.
Pe de altă parte, se introduce posibilitatea suspendării sau neînceperii executării silite, pe o perioadă limitată (45 de zile), când debitorul notifică organul fiscal despre intenția depunerii unei scrisori de garanție/polițe de asigurare de garanție.
Mai mult, se introduce posibilitatea garantării obligațiilor fiscale cu scrisoare de garanție emisă de instituțiile financiare nebancare (IFN).
Alte prevederi propuse se referă la:
- reglementarea posibilității organelor fiscale de a nu sechestra bunuri dacă valoarea acestora este mai mică de 1% din valoarea obligațiilor fiscale în cazul în care valoarea obligațiilor fiscale este peste 500.000 lei,
- reglementarea expresă a faptului că un control fiscal efectuat de structurile ANAF sau structurile autorităților administrației publice locale poate consta și în acțiuni de prevenire și conformare
- flexibilizarea regulilor aplicabile în domeniul eșalonării la plată și a regulilor privind plata în rate a bunurilor adjudecate;
- introducerea posibilității de a efectua plata creanțelor fiscale administrate de organul fiscal central, într-un singur cont unic, printr-un ordin de plată pentru Trezoreria Statului, față de două conturi unice în prezent;
- extinderea Spațiului Privat Virtual, serviciul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță, dezvoltat la nivelul MFP/ANAF și pentru alte instituții/autorități publice;
- reducerea duratei inspecției fiscale prin crearea posibilității organului fiscal de a selecta, pentru efectuarea inspecției, perioadele fiscale care prezintă risc fiscal;
- introducerea posibilității organelor fiscale de a organiza licitații prin mijloace electronice pentru eficientizarea valorificării bunurilor sechestrate;
- simplificarea procedurii de verificare a situației fiscale personale;
- suspendarea executării actului administrativ fiscal prin care s-au stabilit obligații fiscale principale, are efect şi asupra actului administrativ prin care s-au individualizat obligațiile accesorii (accesorium sequitur principale);
- interdicția instituirii măsurilor asigurătorii la debitorii aflați în procedura insolvenței;
- clarificarea unor termene și modalități de comunicare prin mijloace electronice.
Consultați aici:
Proiect OG de modificare a CPF – LINK și
Nota de fundamentare a proiectului OG de modificare a CPF – LINK
MFP spune că măsurile au fost luate în urma consultărilor cu reprezentanții Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, Asociației Române a Băncilor, Autorității de Supraveghere Financiară, Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România, Uniunii Naționale a Executorilor Judecătorești, Patronatului Creditului IFN, EFI Garant Group IFN SA.