joi

18 iulie, 2024

12 iunie, 2023

Șapte miniștri de Externe (Annalena Baerbock- Germania, Hadja Lahbib – Belgia, Jean Asselborn-Luxemburg, Wopke Hoekstra- Țările de Jos, Bogdan Aurescu- România, Tanja Fajon- Slovenia și José Manuel Albares Bueno- Spania) semnează un material de opinie în Politico intitulat ”E timpul pentru mai multe decizii majoritare în politica externă a UE”.

Materialul, în cele ce urmează, cu precizarea că intertitlurile aparțin redacției:

”Capacitate de a lua măsuri rapide și hotărâte rămâne esențială”

În fața războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, Uniunea Europeană și-a dovedit capacitatea de a acționa. A făcut acest lucru fiind alături de Ucraina din punct de vedere diplomatic, financiar și militar- prin reducerea dependenței energetice de Rusia și oferind Ucrainei, precum și Republicii Moldova, o perspectivă clară de aderare la UE.


Pe măsură ce privim spre viitor, această capacitate de a lua măsuri rapide și hotărâte va rămâne esențială pentru rolul UE ca actor de politică externă pregătit și dispus să susțină valorile și interesele cetățenilor săi într-o arena globală din ce în ce mai incertă.

Avem nevoie de o UE care să producă rezultate solide, tangibile. După cum au arătat evoluțiile recente, trebuie, de asemenea, să ne îmbunătățim capacitatea de a furniza rezultate în perioade de criză – acum mai mult ca niciodată.

Și pe măsură ce UE se extinde, integrarea europeană de succes necesită ca instituțiile sale să funcționeze eficient.

”O acțiune rapidă și hotărâtă a UE nu a fost întotdeauna un lucru dat”

Cu toate acestea, în trecut, o acțiune rapidă și hotărâtă a UE nu a fost întotdeauna un lucru dat. Marea majoritate a deciziilor din politica externă a UE necesită unanimitate – ceea ce, în unele cazuri, poate încetini capacitatea noastră de a acționa.


În ciuda, și nu datorită acestor reguli, am reușit să cădem de acord asupra a 10 pachete de sancțiuni împotriva Rusiei, ca răspuns la războiul său de agresiune împotriva unui stat suveran. Acesta este motivul pentru care susținem o mai mare utilizare a votului cu majoritate calificată (QMV) în politica externă și de securitate comună (PESC) a UE, așa cum este prevăzută în prezent în Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE).

”Nu pledăm pentru modificări ale tratatelor”

Vrem să trecem dincolo de vechile linii de demarcație dintre cei care sunt în favoarea luării deciziilor cu mai multă majoritate și cei care se opun. Nu pledăm pentru modificări ale tratatelor și nici nu ne imaginăm o dezbatere academică lungă.

În timp ce discuția despre o PESC mai eficientă face parte dintr-o dezbatere mai amplă privind QMV în alte domenii de politică, ceea ce propunem în prezent este o abordare pragmatică – una care se concentrează doar pe problemele politicii externe și de securitate a UE și care utilizează prevederile deja incluse în TUE în o modalitate mai flexibilă care poate funcționa pentru toată lumea.

Trei principii

În primul rând, sugerăm o utilizare mai mare a „abținerilor constructive”, așa cum este prevăzut la articolul 31 alineatul (1) TUE. Statele membre au început deja să utilizeze această opțiune simplă, dar extrem de eficientă, care permite în continuare adoptarea unei decizii – și anume, prin a nu se opune la aceasta și, prin urmare, nu îi împiedică pe ceilalți 26 de membri să avanseze.

Am văzut cât de eficiente pot fi „abținerile constructive” în octombrie anul trecut, când Consiliul Afaceri Externe a votat noua misiune de instruire a UE pentru armata ucraineană. Dorim să ne bazăm pe această tendință emergentă – și ne angajăm să ne examinăm sistematic propriile poziții în vederea trecerii de la un vot împotrivă la o abținere constructivă.

În al doilea rând, propunem ca QMV să fie supus unui test practic. Anumite domenii de politică externă a UE permit deja luarea deciziilor cu majoritate calificată, în baza articolului 31 alineatul (2) TUE. Dacă, de exemplu, Consiliul a decis în unanimitate să înființeze o misiune civilă a UE, termenii operativi ai respectivei misiuni ar putea fi apoi hotărâți prin QMV.

În mod similar, am putea aplica QMV atunci când decidem pe baza pozițiilor comune ale UE în forurile internaționale pentru drepturile omului. În plus, sugerăm să adaptăm modul în care luăm decizii în domenii care nu necesită vot formal, dar consensul se aplică totuși în practică.

Atunci când Înaltul Reprezentant face o declarație publică în numele UE, de exemplu, textul ar putea fi convenit într-o decizie de punere în aplicare a Consiliului cu majoritate calificată, în conformitate cu articolul 31 alineatul (2) TUE. Acest lucru ar accelera modul în care comunicăm și ar face vocea noastră europeană mai puternică.

În al treilea rând, căutăm să construim poduri sau – în limbajul UE – ”passerele”. Prin clauza passerelle din articolul 31 alineatul (3) TUE, Consiliul poate decide deja — în unanimitate — să ia decizii cu majoritate calificată în procedura standard în anumite domenii ale politicii externe. Vă sugerăm să explorați acest tip de „punte” și în zone bine definite din cadrul PESC.

”Înțelegem îngrijorările, statele membre pot invoca oricând frâna de urgență”

Înțelegem că unii parteneri din UE au îngrijorări cu privire la utilizarea QMV în politica externă a UE – și luăm aceste preocupări în serios.

Pentru noi, căutarea consensului este și va rămâne în centrul ADN-ului nostru european, deoarece a vedea lumea din unghiuri diferite și a fi deschis la compromisuri constructive este un atu. Astfel, vom face tot posibilul pentru a satisface preocupările tuturor statelor membre UE, pentru a asigura adoptarea celor mai bune decizii posibile pentru interesele noastre colective.

Vom depune eforturi pentru consolidarea în continuare a cooperării într-un spirit de încredere reciprocă în cadrul UE.

Evident, statele membre pot invoca frâna de urgență prevăzută la articolul 31 alin. (2) TUE din motive vitale și declarate de politică națională. Mai mult, vom lucra la un mecanism de „plasă de siguranță”, pe lângă frâna de urgență existentă, care va încerca să asigure că interesele naționale vitale vor continua să fie respectate în zonele PESC în care votul majoritar este extins prin ”passerelle”.

Și vom căuta sfaturi de la experți independenți.

În aceste vremuri grele, susținem o UE care este un actor capabil, eficient și decisiv, care protejează libertatea, securitatea și prosperitatea cetățenilor săi. UE a reușit întotdeauna să avanseze în momente provocatoare. Acum, încă o dată, este timpul să acționăm.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Golanie marca Aurescu!
    Pe banii nostri!
    Cine da Doi lei pt acest Min.Externe Incapabil!
    Mare Impostor!
    Demisia!😡

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Golanie marca Aurescu!
    Pe banii nostri!
    Cine da Doi lei pt acest Min.Externe Incapabil!
    Mare Impostor!
    Demisia!😡

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: