Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Problemele salarizării în România vs. salariile managerilor de la stat

de Marin Pana 30.5.2013

Valoarea exactă a salariului minim net este 601 lei iar cea a venitului salarial mediu net a fost de 1.617 lei în luna martie 2013, în creștere conjuncturală de peste patru procente față de luna precedentă (în majoritatea activităţilor din sectorul economic, nivelul câştigului salarial mediu net a fost mai mare decât în luna precedentă ca urmare a acordării de premii ocazionale și prime de Paște).

Dacă limitarea la șase salarii medii brute, impusă la companiile în care statul este acționar majoritar, ar funcționa și în cazul Guvernului, situația salarizării s-ar prezenta de la mijlocul acestui an după cum se vede în tabelul următor. Salariul minim se va majora de la 1 iulie la 800 lei brut iar venitul salarial mediu va reveni în apropierea cotei de 1.600 lei.

(CLIK PE TABEL PENTRU MĂRIRE)

Dacă se face trimitere la media de circa 1.000 euro menționată de primul ministru drept referință a mediei salariale în companiile de stat, rezultă că la stat de câștigă în medie aproximativ 4.400 lei în medie. Adică de două ori mai bine decât pe ansamblul economiei, care este în proporție de circa 70% privată. Sau de trei ori mai bine decât la privat, pentru ca să iasă media pe total.

La nivel de principiu de impozitare, cota unică de impozitare nu există. Asta deoarece raportul între suma netă încasată și cea brută, înscrisă în contractul de muncă, este descrescător variabil. Explicația constă în deducerea personală regresivă între 1.000 lei și 3.000 lei venit impozabil, la care se adaugă deducerile pentru persoanele aflate în întreținere.

La o durată de activitate normală, de 35 – 40 de ani, și la un curs de 4,35 lei pe euro, extrapolarea acestor valori de remunerare a muncii duce la un rezultat final exprimat în euro foarte ușor de reținut:

cam 60.000 de euro câștigați din muncă pe tot parcursul vieții la salariul minim pe economie și 160.000 euro la venitul salarial mediu pe economie.

Practic, o metodă simplă pentru evaluarea unei vieți de muncă, la cotația prezentă, constă în adăugarea a două zerouri și trecerea de la lei la euro. Așa cum se prezintă valorile extrapolate față de valoarea unei case sau a unei mașini și dacă se ține cont de cheltuielile curente cu alimentele și întreținerea, traiul exclusiv din salariul ”obișnuit” apare drept extrem de dificil.

Nu doar față de necesități și de sumele impresionante câștigate de șefii societăților de stat, care rezolvă în mai puțin de un an problema traiului de o viață pentru alții. Dar și prin prisma unui raport foarte extins nu între medie și vârf, dar și între medie și bază, care expandează foarte mult gama de câștiguri și amenință fundamental coeziunea socială.

Raporturile dintre salarii: în România și Europa

Actualmente, raportul între salariul minim net pe economie și salariul mediu net pe economie este de doar 35%, ( 34% dacă se face raportul la valori brute), valoarea cea mai mică în context european. Datele disponibile pentru anul 2010 ne plasau la coada Uniunii Europene și foarte aproape de SUA, la acest indicator.

State precum Ungaria sau Polonia, se apropie de 40% raport între salariul minim și cel mediu, în timp ce în Europa Occidentală valorile sunt și mai mari.

În Franța, acest indicator trece de 60%, în Irlanda și Belgia se situează peste 50% iar Portugalia (48%) și Marea Britanie (46,1%) se situează peste pragul de 45% ( date preluate de Organizația nternațională a Muncii).

Adică avem 4 probleme. Și 2 soluții

Așadar:

  • avem o problemă a salariilor medii prea mari la stat față de privat,
  • apoi una a salariilor prea mari ale șefilor de la companiile stat față de media din propria companie
  • apoi una a ecartului exagerat între nivelul minim și cel mediu.
  • La care se adaugă problema salariilor prea mici la nivelul miniștrilor, mulți dintre ei sponsorizați de rude pentru a activa pe bani puțini în slujba cetățenilor.

În pofida unei abordări superficial juste și populiste, soluțiile sunt exact pe dos decât se practică :

  • -,Mai întâi ar trebui crescut salariul minim la un nivel situat spre 50% din cel mediu, adică 1.100 lei brut. Respectiv 800 lei net, valoare apropiată de pensia medie. Deținerea unui loc de muncă oarecare trebuie să fie cea mai bună protecție socială și pentru cei care lucrează și pentru bugetul de pensii.Dacă o afacere nu e suficient de productivă pentru a putea plăti asemenea salarii, nu are rost să fie derulată iar acceptarea unui salariu minim scăzut nu face decât să o subvenționeze indirect prin acordarea de beneficii sociale unor oameni care ar trebui să se întrețină din ce câștigă.
  • -,Apoi, ar trebui majorate salariile la guvern spre valori cu cinci cifre net pentru miniștri.
    Ca să se poată întreține și ei din ce câștigă de pe urma activității lor
    .
    Dacă ne uităm la standardul lor de viață și la declarația de avere, s-ar putea să constatăm că mai ușor trăiesc unii din salariul minim pe economie decât guvernanții din sumele încasate oficial.

Abia apoi, dacă suntem corecți și transparenți, am putea să îndreptăm atenția opiniei publice spre cazurile excepționale de cinism manifestate în consiliile de administrație din companiile de stat. Unde cine-mparte, parte-și face.

Iar pentru cei care exagerează, soluția ar fi demiterea fără drept de apel și nu ajustarea populistă, dar limitată a sumelor. Oricum fără legătură cu productivitatea muncii sau cererea reală din partea pieței a competențelor manifestate de personajele afectate de plafonarea după model polonez a salariilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 30.5.2013

4 comentarii

  1. Ioana Haitchi
    31.5.2013, 9:06 am

    Viatza romanilor valoreaza doua zero-uri!!!

    Un articol foarte pertinent. O singura precizare privitor la “Dacă o afacere nu e suficient de productivă pentru a putea plăti asemenea salarii, nu are rost să fie derulată”…Aprox. 240 de mari companii realizeaza 92% din cifra de afaceri a tarii iar ceilalti agenti economici doar 8%!!! Daca rezolvam si problema asta si inversam raportul sau macar il echilibram, am putea avea alte pretentii de la viatza. Poate ne gandim si la un impozit final pentru banii care ies din tara. Pana atunci, statul face o afacere foarte profitabila cu noi si nu invers, motiv pentru care nivelul nostru de trai e de toata rusinea.

  2. milika
    31.5.2013, 10:09 am

    ok, vorbim pe cifre. dar de aici poti sa propui solutii matematic corecte fara sa ai totusi viziune si criteriu. nu vad pe nimeni sa sustina salarizarea dupa princiopiul importantei activitatii pentru societate. de pilda, un medic stagiar cistiga cam cit un instalator cu 4, 5 ani de experienta. un electricisn, cam cit un prof de liceu cu anibuni de stres in spate. in toate tarile nebananiere se aplica acest criteriu. cum poti propune unui cercetator o leafa care echivaleaza cit salariul femeii de serviciu de la o banca? Cum poti contracara atitudinea unor cadre didactice (cu un salariuderiziriu) de a pretinde, facind presiune pe elev, plicul. nu mai vorbim de medici…
    eu cred ca ar trebui facuta o analiza la acest nivel si abia pornind de aici vom putea intelege cite ceva despre ce si cum trebuie evaluata munca. stinga sau dreapta au aplicat un liberalism gaunos (doar e democratie; si incompetenta decidentilor poate fi mascata in spatele unui cuvint urias: liberalism) care nu ar fi dat rezultate nici macar la inceputurile liberalismului.

    • iooo
      3.6.2013, 11:26 am

      milika daca te faci medic ca sa faci bani ai o mare problema morala, adik nu se pot face medici si cei din clasa de mijloc?
      o slujba precum aceasta aduce beneficii personale si profesionale deosebite, spre deosebire de o slujba de functionar pe la banca un agent de vanzari etc sluje care nu aduc nici un beneficiu extrasalarial adik esti un mercenar nenorocit care pupa in fund da din coate si la final face toate acestea pt un pumn de gologani, oare daca medicul ar beneficia de salariu mare, cine naibii ar mai alege slujbele de mercenari? sa nu vb de cai verzi pe pereti ca medicii sunt niste talente extraordinare si altii nu ar putea face ce fac ei, in viata trebuie sa alegi ce fel de om vrei sa fii si ce vrei sa faci, vrei sa faci bani te faci mercenar si te vinzi fara scrupule cui ofera mai mult, vrei sa ai impliniri in viata care nu se pot cumpara cu bani te faci medic profesor politist cercetator etc si te impaci cu ideea ca vei castiga putin, dar iarasi nu doar saracanii trebuie sa aleaga aceste meserii si nu doar pentru bani, salariile nu depind de importanta muncii depuse ci de cererea si oferta de pe piata muncii, daca nu vrea nimeni sa fie mercenar pentru ca e injositor logic salariile vor fi uriase, desi importanta muncii lor e foarte redusa.

  3. Stefan Nicolescu
    4.6.2013, 10:00 am

    In Romania, este ABSOLUT NECESARA, o (noua) LEGE a SALARIZARII, care sa aiba la baza o IERARHIZARE OBIECTIVA si ECHILIBRATA, care sa foloseasca PRINCIPIUL PUTERII de CUMPARARE in functie de cosul zilnic. Respectiv, PUTEREA de CUMPARARE, trebuie sa cresca, echilibrat, dinspre salariile mici spre salariile mari si acest lucru se poate face prin scaderea fiscalitatii angajat-angajator, prin scaderea TVA-ului la 19% in acest an, introducerea TVA-ului de 5% ori 7% sau 9% la alimentele de baza incepand cu anul 2014. In COMPANIILE de STAT, TREBUIE STABILIT UN SALAR de BAZA al MANAGER-ilor, DECENT, care poate sa descresca ori sa cresca in functie de profitul real, obtinut din activitatea COMPANIEI de STAT. In cazul in care, PARTICIPATIA STATULUI ROMAN este de 100% si CAMPANIA de STAT este cu profitul pe minus, salariul de baza, sa fie scazut cu pana la 25%, daca PARTICIPATIA STATULUI este de 100% si profitul este 0% salariul, atunci managerii sa primeasca integral salariul de baza si daca, PARTICIPATIA STATULUI la o COMPANIE de STAT este in diferite procente (ex.: 30%, 60%, 80%) salariile de baza a managerilor sa fie direct proportional cu PARTICIPATIA STATULUI in COMPANIA de STAT, adica daca PARTICIPATIA STATULUI este, de ex. 30%, contributia la salariul de baza primit de managerii, din partea STATULUI, sa fie, numai, de 30%, iar restul salariului sa fie, completat, din partea celorlalti ACTIONARI din COMPANIA de STAT. De asemenea, modul de impozitare trebuie sa treaca de la cota unica, de 16%, la COTA UNICA MEDIE, de 16%, adica, nivelele de salarizare (venituri) se impart in 3 grupe: grupa salarilor mici cu o cota de impozit de 8%, grupa salariilor medii cu o cota de impozit de 16% si grupa salarilor mari cu o cota de impozit de 24%. Daca PROBLEMA SALARIZARII este ANALIZATA, OBIECTIV, cu BUNA-CREDINTA si BUNA-VOINTA, se pot OBTINE REZULTATE FOARTE BUNE si chiar o reducere a anvelopei salariale, o echilibrare reala a salarilor si veniturilor, precum si o colectare mai buna si mai mare a taxelor si impozitelor, provenite din salarii la bugetele Statului Roman

Lăsați un comentariu


Stiri

Pilonul 2 de pensii – cel mai bun randament anual din ultimii 9 ani, de 11,8% în 2019

Adrian N Ionescu

Cele 7 fonduri de pensii obligatorii administrate privat (Pilonul 2) au realizat în 2019 un randament mediu de 11,8%, cea mai bună performanţă din ultimii… Mai mult

Europa

UE a tăiat Turciei 75% din fondurile de preaderare. Președintele Erdogan cere UE să-i sprijine politica față de Libia

Iulian Soare

Uniunea Europeană a tăiat dramatic în acest an din fondurile dedicate asistenţei de preaderare pentru Turcia din cauza unei dispute pe tema forajelor de gaze… Mai mult

Europa

Airbus a efectuat primele decolări complet automatizate, pe baza recunoaşterii vizuale

Iulian Soare

Grupul aeronautic Airbus a anunţat vineri că efectuat cu succes prima decolare bazată pe recunoaştere vizuală, complet automatizată, cu un avion de test din familia… Mai mult

Europa

Libia: Şeful guvernului cere o forţă militară internaţională împotriva ofensivei mareșalului Khalifa Haftar

Iulian Soare

Şeful guvernului libian de uniune naţională (GNA), Fayez al-Sarraj, a cerut desfăşurarea unei ”forţe internaţionale de protecţie” în Libia în cazul în care mareşalul Khalifa… Mai mult

Stiri

Administrația Donald Trump relaxează standardele nutriționale din școlile americane, impuse de fosta prima doamnă Michelle Obama

Iulian Soare

Departamentul Agriculturii SUA (USDA) a luat măsuri pentru relaxarea meniurilor cantinelor școlare din colegiile americane, renunțând la standardele de nutriționale introduse la inițiativa fostei Prime… Mai mult

Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Kelemen Hunor: UDMR ar pierde 20% din primării la alegerile locale în două tururi

Vladimir Ionescu

UDMR preferă alegerea primarilor într-un singur tur de scrutin, pentru că în cazul a două tururi, ar putea să piardă 20% dintre primari. “Greul de… Mai mult