joi

18 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

30 ianuarie, 2022

Poziţia fiscal-bugetară a României este semnificativ mai slabă decât cea a statelor membre OCDE, reiese dintr-o amplă analiză realizată de Organizaţie în contextul demarării negocierilor oficiale de aderare a României la acest for internaţional.

Pe de o parte, veniturile şi implicit cheltuielile României sunt semnificativ mai reduse decât media OCDE din 2019, an folosit drept referinţă deoarece cifrele nu au fost distorsionate de cheltuielile excepţionale realizate în contextul pandemiei de COVID-19.

De cealaltă parte, comparând structura veniturilor şi cheltuielilor, datele OCDE indică faptul că România colectează prea puţin la anumite capitole bugetare. Ca urmare, investeşte mai puţin, dar (sau, în ciuda faptului că) are şi un deficit mai ridicat.

Departe de mediile OCDE


Astfel, veniturile fiscale realizate din impozitul pe venit au fost în 2019 de aproape patru ori mai reduse, ca procent din PIB, decât media OECD.

Impozitul pe profit a fost cu un punct procentual mai scăzut.

Taxele pe proprietate colectate au fost de doar 0,6% din PIB, faţă de 1,9% din PIB media statelor OCDE.

Singurul capitol la care încasările au fost mai bune este cel al taxelor pe mediu.


Pe partea de cheltuieli, investiţiile publice au fost de doar 3,5% din PIB faţă de 4,7% media OCDE, în condiţiile în care experţii punctează faptul că o ţară ca România, cu un necesar mare de recuperare a decalajelor, ar trebui să aloce procente semnificativ mai mari la acest capitol decât un stat dezvoltat, care nu mai are nevoie să cheltuiască foarte mult în această zonă.

Totodată, deficitul bugetar e peste media OCDE, doar pandemia a suspendat intrarea României în procedura de deficit excesiv.

Un indicator la care România stă mai bine decât statele OCDE este nivelul datoriei publice, de sub 50% din PIB, faţă de peste 80,5% în ţările dezvoltate. Drept urmare, dobânzile plătite de la bugetul public pentru rostogolirea datoriei şi deficitului erau de doar 0,9% din PIB, la jumătatea faţă de indicatorul OCDE. Odată cu creşterea dobânzilor, acest avantaj se va disipa.

Raportul OCDE evidenţiază progresele macroeconomice realizate de România din 2007.

„În acelaşi timp, înainte de pandemie, creşterea economică antrenată de consum a dus la reapariţia unor dezechilibre macroeconomice, în special la o adâncire a deficitelor fiscale şi externe.
Criza COVID-19 a agravat aceste dezechilibre, ducând la o deteriorare puternică a poziţiei fiscale şi a contului curent”, se arată în analiză.

***

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: