Două proiecte de investiții sunt importante pentru România dintre cele 35 pe care Uniunea Europeană a decis să le finanțeze pentru infrastructura cheie civilă și militară: modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa și un nou pod peste Prut de la Ungheni, unde este folosit încă podul proiectat de Gustave Eiffel.
Din finanțarea totală de 616 milioane de euro, celor două proiecte românești li s-au rezervat peste 60 de milioane de euro. Granturile directe vor co-finanţa costurile proiectelor aprobate în 20 decembrie, iar Comisia Europeană va adopta curând deciziile de finanţare, potrivit Executivului European.
Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanţa – etapa 1 va beneficia de o finanţare de la UE în valoare de 43,515 milioane de euro, iar pentru proiectarea şi construcția podului peste Prut de la Ungheni s-au alocat 16,486 milioane de euro.
În februarie a fost semnat un acord între România și Republica Moldova privind construcția unui pod rutier peste râul Prut la Ungheni, și consolidarea podului de la Giurgiulești.
Actualul pod feroviar de la Ungheni (foto) a fost proiectat și construit construit de Gustave Eiffel, inaugurat la 14 martie 1877 şi folosit intens ulterior în timpul războiului ruso-turc din anii 1877-1878, la care România s-a alăturat pentru câștigarea independenței.
Cu o lună mai devreme, Guvernul de la București aprobase un acord cu Executivul de la Chișinău, privind realizarea unui proiect mai vechi: acordul pentru construcția apeductelor a fost negociat începând din noiembrie 2019, iar în martie 2021 Bucureștiul a anunțat că urmează să semneze acest acord.
***