Un document al Comisiei Europene enumeră 8 companii, din totalul de 17 companii din subordinea Ministerului Energiei, care au probleme cu modul în care au fost numite conducerile acestora. De asemenea, sunt menționate și cinci companii de la Transporturi, fiind ridicate semne de întrebare asupra modului în care au fost făcute numirile în Consiliile de Administrație.
- „Numirile au fost făcute fără o procedură de selecție competitivă și transparentă”, a spus Comisia despre Hidroelectrica, Nuclearelectrica și alte companii din energie.
- Tot cu nerespectarea procedurilor firești de numire a șefilor sunt menționate și CFR, Metrorex și alte companii din transporturi.
Guvernul a fost avertizat încă din luna iunie, de către Comisia Europeană, că nu sunt îndeplinite jaloanele din PNRR legate de numirea șefilor la companiile de stat, potrivit unei scrisori a autorității de la Bruxelles, consultate de HotNews.
Concluziile finale sunt așteptate în octombrie
În scrisoare, observațiile erau preliminare. Acum, la jumătatea lui octombrie, Comisia Europeană urmează să transmită Guvernului o scrisoare care conține concluziile finale, iar aceasta poate conține și alte nume de companii, pe lângă cele opt menționate în scrisoarea din iunie.
Din iunie și până acum, Guvernul nu a luat nicio măsură privind îmbunătățirea guvernanței corporative, mai ales în sectorul energetic, motiv pentru care România poate pierde sute de milioane de euro.
Cele opt companii cu probleme din subordinea Ministerului Energiei
Comisia Europeană a constatat că la opt companii, Ministerul Energiei nu a putut dovedi că au fost respectate criterii la numirea membrilor în consiliile de administrație: competitivitate, transparență și remunerație în funcție de performanță. Observațiile Comisiei se referă la:
- Hidroelectrica
- Nuclearelectrica
- Romgaz
- Societatea de Administrare a Participațiilor în Energie
- CONPET
- CN pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune
- Oil Terminal
- Regia Autonomă Tehnologii pentru Energia Nucleară
Probleme la cinci companii din subordinea Ministerului Transporturilor
În scrisoarea din iunie, Comisia Europeană cerea clarificări legate de numirile în Consiliile de Administrație de la:
- Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR)
- Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR)
- CFR
- Metrorex
- CFR Călători.
Potrivit scrisorii, România nu a furnizat Comisiei o justificare corespunzătoare a îndeplinirii satisfăcătoare a jalonului privind numirile de la cele cinci companii.
Probleme sesizate:
- Comitetele de selecție au fost compuse din angajați ai ministerului, în timp ce mai mulți membri ai conducerii sale la nivel înalt au fost candidați în cadrul procedurii de recrutare, punând la îndoială independența comitetelor de selecție.
- În consiliile de administrație au fost numite personalități politice, ceea ce nu este în conformitate cu normele OCDE privind guvernanța corporativă.
- Unul dintre candidații la consiliul de administrație al Metrorex era, la momentul numirii sale, președinte al consiliului de administrație și șef al comitetului de nominalizare și remunerare, ceea ce pare să constituie un conflict de interese.
- Potrivit statutului de la CNAIR și CFR Călători, consiliul de administrație trebuie să aibă șapte membri, în timp ce consiliile erau compuse din doar șase membri.
- Nu au fost semnate acte adiționale care stabilesc indicatorii-cheie de performanță pentru CNIR.
România se confruntă cu riscul de a pierde sute de milioane de euro, din tranșa a treia de plată din PNRR. Motivul este nerealizarea reformei privind managementul la companiile energetice de stat.
Executivul preferă, însă, să piardă banii decât să schimbe șefii incompatibili de la companiile de stat.
În joc este o sumă de peste 1 miliard de euro, pentru toate jaloanele aferente cererii 3 de paltă neîndeplinite, din care până la 500 milioane de euro se pot pierdedin cauza numirii unor persoane incompatibile la conducerea companiilor energetice de stat.
***