DOCUMENT / Marile companii de stat profitabile nu pot compensa pierderile de miliarde ale celorlalte peste 800 – analiză Consiliul Fiscal

Companiile cu capital majoritar de stat au înregistrat pierderi nete cumulate de 1,8 miliarde de lei în 2019, în ciuda profitului net de 3,7 miliarde… Mai mult›
09.02.2021
Prăbușire dramatică a productivității muncii în agricultura românească

Productivitatea muncii în agricultura românească s-a prăbușit în 2020, potrivit datelor publicate de Eurostat. Evoluția consemnată față de anul precedent a fost de -47,2%, la… Mai mult›
09.02.2021
Acoperirea importurilor cu exporturi coboară mult sub cea din anul de criză 2010: Deficitul comercial pe 2020 a urcat la 8,5% din PIB

Deficitul comercial a urcat în luna decembrie 2020 la 1.952,4 milioane euro, cu peste 10% în plus față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult›
09.02.2021
Temelia Bugetului și a PNRR: 50% din actualii lucrători vor avea nevoie de noi calificări până în 2025

Aproximativ 50% din lucrătorii angajați în prezent vor avea nevoie de noi calificări până în 2025 pentru a răspunde nevoilor generate de criza Covid-19 pe… Mai mult›
08.02.2021
Management politic 100% la 100 de companii de stat – Parlamentul reia discuțiile pe legea care desființează guvernanța corporativă
de Razvan Diaconu , 24.9.2018
Un nou proiect legislativ care prevede excluderea unor companii de stat de la cerințele legislației privind guvernanța corporativă este discutat în prezent în comisiile din Camera Deputaților.
Fondul Proprietatea (FP), acţionar minoritar la companii de stat din diverse sectoare de activitate, şi-a exprimat luni ”îngrijorarea majoră” cu privire la acest proiect.
Un proiect similar a fost declarat neconstituțional în februarie 2018, obiecțiile CCR fiind în principal legate de încălcarea principiului bicameralismului la adoptarea textului și de faptul că Guvernul primea atribuția de a completa, prin hotărâre, lista companiilor exceptate de la aplicarea Ordonanței 109/2011.
La momentul respectiv, președintele CCR sintetiza: ”Legea pleca de la iniţiator cu vreo trei excepţii de la aplicarea OUG, într-o Cameră s-au mai adăugat vreo 30 şi în altă Cameră s-a triplat numărul fără ca să fie trecute toate acestea prin ambele Camere. Pe de altă parte, legea modificatoare cuprinde un text neconstituţional potrivit căruia Guvernul, la rândul lui, poate să adauge câte alte întreprinderi vrea ca să le excepteze de la prevederile legii corporative”.
Comisiile de specialitate din Cameră par să se asigure că CCR nu va mai bloca proiectul, propunând din start, conform comunicatului emis de Fondul Proprietatea, o listă de 100 de companii de stat care să fie exceptate de la aplicarea legislaţiei în vigoare privind guvernanța corporativă.
Pe listă se află unele dintre cele mai valoroase companii de stat româneşti, care activează în sectoare vitale: Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Aeroporturi Bucureşti, Romgaz, Salrom, Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Transelectrica şi CE Oltenia.
”Fondul Proprietatea este surprins de faptul că amendamentele acestui proiect de lege sunt în mare măsură aceleaşi cu cele declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională în februarie 2018. Este posibil ca plenul Camerei Deputaţilor să voteze acest proiect săptămâna aceasta”, spun reprezentanții FP.
Dacă proiectul va fi adoptat în forma actuală, exceptarea a peste 100 de companii de stat de la aplicarea normelor de guvernanţă corporativă ar fi un uriaş pas înapoi în privinţa credibilităţii economice a României, adaugă aceștia.
Fondul Proprietatea avertizează ca acesta va avea un impact extrem de costisitor pentru companiile de stat româneşti, riscând să le transforme în găuri negre, din cauza dispariţiei totale a transparenţei şi a responsabilităţii management-ului în companiile de stat.