joi

29 august, 2024

28 august, 2024

Guvernul a aprobat miercuri inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării acțiunilor Danube Logistics SRL deținute de către berd în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, un nod logistic de importanță strategică.

Achiziția se va face, dacă se va concretiza, prin intermediul Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, societate comercială aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Și-a mai exprimat interesul pentru acest port și compania MBF Port Burgas din Republica Bulgaria, care intenționează să achiziționeze un pachet de acțiuni Danube Logistics SRL deținute de către berd în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, cu scopul de a investi în portul Giurgiulești.

Activitatea din Portul Giurgiulești a crescut semnificativ după începerea războiului din Ucraina


Portul este amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și are o poziție strategică din punct de vedere comercial mai ales pe ruta către Republica Moldova și Ucraina – permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, cu o capacitate de până la 10.000 tone.

În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale:

  • terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui

  • două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe

  • un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, semințe, șrot, DDGS (borhot furajer) și fier vechi.

Alte date privind activitatea portului

  • În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.

  • Chiar și înainte de războiul din Ucraina, în 2021, volumul de mărfuri transbordate în Portul Internațional Liber Giurgiulești se ridica la peste 1,4 milioane de tone, fapt ce a plasat portul chiar pe locul trei în topul porturilor dunărene.

  • Evident, odată cu începerea războiului, porturile ucrainene de pe Dunăre și-au mărit volumele de mărfuri transbordate, în timp ce volumul mărfurilor transbordate în PILG a crescut cu 30%, ajungând la peste 1,8 M tone în 2022, PILG poziționându-se astfel pe locul 4 printre porturile dunărene. În prima jumătate a anului 2023 s-a înregistrat o creștere suplimentară de 6%, iar volumul mărfurilor transbordate în port a depășit 1 milion de tone de mărfuri transbordate.

  • Deși extinderea fizică a liniei riverane este limitată de frontierele cu România și Ucraina, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proiectat astfel încât să satisfacă în întregime necesitățile Republicii Moldova.

  • Cel mai important partener comercial este România. Motivul principal este că, în ceea ce privește multe tipuri de mărfuri, portul Constanța este un hub principal, iar Giurgiulești este un port satelit. De exemplu, există livrări regulate de combustibil și cărbune din Constanța. Mai avem și livrări de materiale de construcții și, în special, de agregate din România către Giurgiulești.

  • Alte țări de origine importante sunt Turcia pentru combustibil și Georgia pentru îngrășăminte. Principalele destinații directe de export de cereale pe nave maritime sunt Africa de Nord, în special Egiptul, și Orientul Apropiat, sau prin intermediul navelor fluviale către Constanța pentru transbordare în nave de dimensiuni mari. Uleiul de floarea-soarelui este, de obicei, livrat direct în Italia, Spania și Portugalia. Deșeurile metalice și DDGS sunt de obicei exportate în Turcia.

  • Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând o creștere de 18,6%. În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).

  • Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate. Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599 mii de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG. Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floareasoarelui, atingând cifra de 248 de mii de tone.

Mizele – nu doar rutele pe care se află; avantajele pe care le prezintă în reconstrucția Ucrainei

  • Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală.

  • Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică (Coridorul de Mijloc) leagă Asia și Europa prin Kazahstan și Marea Caspică. Mărfurile intră în Caucaz prin portul Baku, Azerbaidjan și continuă spre Georgia, de unde pot fi parcurse două rute alternative înainte de a intra în UE prin Bulgaria sau România: o rută terestră via Turcia sau o rută maritimă prin Marea Neagră.

  • În contextul extinderii hinterland-ului Portului Constanța și transformării acestui port într-un lider de
    piață pentru zona Centrală și de Sud-Est a Europei și, totodată, în contextul redresării, reconstrucției
    și modernizării Ucrainei.

Guvernul de la Chişinău confirmă că partea portului Giurgiuleşti care aparţine berd este în căutarea unor investitori

Purtătorul de cuvânt al Guvernului de la Chişinău, Daniel Vodă, a declarat miercuri că la Giurgiuleşti funcţionează două entităţi de infrastructură portuară: Portul Internaţional Liber de la Giurgiuleşti (PILG), care aparţine Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), şi Portul de Stat, care este în proprietatea statului moldovean.

Oficialul a confirmat că berd poartă discuţii cu mai mulţi potenţiali investitori, inclusiv din România, Turcia, Regatul Ţărilor de Jos şi Danemarca.

Echipa de negociere

Pentru începerea demersurilor, a fost aprobată formarea echipei de negociere cu BERD. Ea va fi condusă de Stelian Mîndrescu și va avea în componență reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor, Ministerului Transportului și Infrastructurii.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: