miercuri

17 iulie, 2024

20 ianuarie, 2022

Potrivit studiului McKinsey Global Annual Banking Review, România are economia cu cea mai rapidă creştere în e-commerce din Europa Centrală şi de Est, scrie Agerpres.

Analiza McKinsey evidenţiază că băncile din România au înregistrat creşteri semnificative în 2020-2021 pentru segmentul de vânzări digitale, dar punctul de plecare a fost unul foarte jos comparativ cu alte ţări din Europa Centrală şi de Est (procentul vânzărilor digitale a fost de circa 10% în România vs. aproape 25% în CEE pentru unele produse).

De asemenea, cea mai mare parte a avansului digital este încă determinat de deschideri de produse simple.


„Un model economic eficient, care favorizează creşterea veniturilor din comisioane, cu relevanţă semnificativă pentru România, unde 2/3 din veniturile băncilor sunt încă determinate de venituri din dobânzi (vs. 45% la nivel global)”, menţionează studiul.

Totodată, vânzările digitale, de exemplu, se află încă într-un stadiu incipient în România, dar exemple din CEE şi la nivel global arată un potenţial semnificativ pe termen scurt şi mediu.

„Există jucători la nivel internaţional cu sisteme şi proceduri bine stabilite pentru adopţia digitală, permiţându-le să atragă 40% din totalul clienţilor prin mediul digital. Inovaţia şi obiectivele bazate pe decizii rapide sunt extrem de relevante atunci când facem diferenţierea între jucătorii de top şi restul (de exemplu, timpul de lansare de produse şi servicii poate fi de două până la patru săptămâni pentru băncile performante faţă de 8 – 26 de săptămâni pentru cele din urmă)”, arată cercetarea.

Conform aceluiaşi studiu, pandemia a intensificat presiunea inflaţionistă, impactul neclar al stimulentelor economice asupra costurilor de risc sau efectele accelerării adopţiei digitalizării.


„Covid-19 a dus la un avans semnificativ al digitalizării la nivel global, România fiind printre economiile europene cu cea mai rapidă creştere în privinţa utilizării serviciilor digitale în sistemul bancar”, susţin autorii studiului.

Cercetarea arată că industria serviciilor financiare a supravieţuit pandemiei mai bine decât arătau estimările iniţiale, dar sectorul se află sub semnul unor evoluţii şi performanţe extreme.

„Industria s-a împărţit în ultimii doi ani între bănci câştigătoare şi jucători cu rezultate sub aşteptări, iar România nu a făcut excepţie, având în vedere că primele şapte bănci însumează în jur de 80% din totalul activelor bancare şi sunt responsabile aproape în întregime de profitabilitatea sistemului bancar”, mai susţin autorii studiului.

Sectorul bancar din România şi-a diminuat profitabilitatea la aproximativ 8% în 2020, de la 11% în 2019 ca urmare a pandemiei – este pentru prima dată în ultimii şase ani când profitabilitatea sectorului bancar local a scăzut sub 10%.

Cercetarea McKinsey a identificat patru factori care pot genera performanţe divergente – zona geografică, dimensiunea băncilor, concentrarea pe un anumit segment de business şi modelul de afaceri. Factorul legat de mărime pare să fie extrem de relevant în România. De altfel, dintre cele 34 de bănci din sistemul bancar românesc, primele şapte au reprezentat în 2020 în jur de 80% din totalul activelor bancare şi au generat aproape întregul profit al sistemului.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: