România a trimis Comisiei Europene a doua cerere de plată cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), în valoare de aproape 3,228 miliarde euro, în urma îndeplinirii celor „51 de ținte și jaloane aferente primelor două trimestre din 2022, care condiționează plata – a anunțat Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE).
Sprijinul financiar nerambursabil se ridică la mai mult de 2,147 miliarde euro, iar 1,080 miliarde euro reprezintă sprijin sub formă de împrumut.
În fapt însă, „în urma scăderii sumei aferente prefinanţării acordate României (13% din valoare totală PNRR), tranşa aferentă cererii de plată numărul 2 are o valoare de 2,808 miliarde euro (1,868 miliarde euro – sprijin financiar nerambursabil şi 939,772 milioane euro – sprijin sub formă de împrumut)”, spune comunicatul MIPE.
„Ne vom concentra, în perioada următoare, asupra angajamentelor pe care le avem de îndeplinit pentru a putea depune în calendarul stabilit cea de-a treia cerere de plată, căreia îi corespund 55 de ţinte şi jaloane aferente trimestrelor 3 şi 4 ale anului 2022”, a declarat ministrul Marcel Boloş.
Ce urmează
Cea de-a treia cerere de plată în valoare de 3,1 miliarde de euro urmează a fi transmisă Comisiei în primăvara anului viitor şi va fi însoţită de documentaţia aferentă îndeplinirii a 55 de ţinte şi jaloane.
România beneficiază de o alocare de 29,18 miliarde euro pentru implementarea PNRR, din care granturi în valoare de aproximativ 14,24 miliarde euro şi împrumuturi în valoare de 14,94 miliarde euro. De la startul implementării şi până la finalul lui 2022, România şi-a asumat îndeplinirea a 151 de ţinte şi jaloane.
În urma autorizării primei cereri de plată (depusă în mai 2022) la 22 octombrie, Comisia Europeană a efectuat plata a 2,6 miliarde de euro.
De asemenea, România a încasat două tranşe de prefinanţare, în valoare cumulată de aproximativ 3,79 miliarde euro, în decembrie 2021 şi în ianuarie 2022.
Ce s-a bifat pentru a doua cerere de plată
MIPE amintește cele mai relevante reforme şi investiţii cu impact socio-economic aferente celei de-a doua cereri de plată:
- Intrarea în vigoare a legii de aprobare a programului naţional „Prima conectare la apă şi canalizare”, responsabil Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (Jalon 2);
- Intrarea în vigoare a modificărilor aduse cadrului de reglementare pentru a se asigura sustenabilitatea pensiilor din cadrul pilonului 2, responsabil Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (Jalon 213);
- Intrarea în vigoare a legii privind protecţia avertizorilor, responsabil Ministerul Justiţiei (Jalon 430);
- Intrarea în vigoare a Ordinului ministerial (MO) pentru asigurarea standardelor pentru dotarea şcolilor cu echipamente tehnologice şi resurse în scopuri educaţionale online şi pentru a asigura un impact durabil al investiţiilor propuse, responsabil Ministerul Educaţiei (Jalon 477);
- Intrarea în vigoare a legii privind decarbonizarea prin care se adoptă calendarul de eliminare treptată a cărbunelui/lignitului, responsabil Ministerul Energiei (Jalon 114);
- Apel de proiecte pentru renovarea şi renovarea integrată în scopul asigurării eficienţei energetice (consolidare seismică şi eficienţă energetică) pentru clădiri rezidenţiale, responsabil Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (Jalon 97);
- Acordarea de granturi operatorilor publici (municipalităţi) pentru construcţia, echiparea şi operaţionalizarea a 110 creşe, responsabil Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (Jalon 456);
- Intrarea în vigoare a Legii privind guvernanţa serviciilor de cloud pentru administraţia publică, responsabil Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (Jalon 144).
***