România a produs 420.755 de autoturisme în 2021, mai multe decât Ungaria, Italia sau Suedia, deși producția a scăzut cu 4% față de 2020 (-3% Ungaria, -7,9% Italia și +4,9% Suedia).
Dacă diferențele de producție în plus față de Ungaria și Italia sunt mici (258 de mașini, respectiv 1.216), în schimb, față de Suedia, România a produs cu 175.084 autoturisme, anul trecut, potrivit Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Cea mai mare scădere a înregistrat-o Germania (-13,2%), dar este de departe cea mai mare producătoare din UE, cu peste 2,946 milioane de mașini ieșite din fabrici, care îi asigură o cotă de piață de 29,4%.
Urmează Spania, cu 16% și Cehia cu 10,9% din total de peste 10,012 milioane de cu peste 2,946 milioane de mașini „mașini de pasageri” (potrivit terminologiei ACEA, catergorie care nu include van-urile și autobuzele).
Ce țări nu au fost afectate de criza de semiconductori
Producția de autoturisme din UE a scăzut cu 7,1% în 2021, iar cea totală a Europei cu 5,7%, datorită creșterilor din Rusia și Ucraina, cu 7,3%, respectiv 75,1%, care nu au fost afectate de criza semiconductorilor.
China, cea mai mare producătoare de autoturisme (aproape 20,74 milioane de mașini, inclusiv modelul electric Dacia Spring), a înregistrat o creștere de 7,1% față de 2020, mai mult decât dublă față de cea a SUA, de 3,1%.
Marile creșteri au fost însă cele ale Indoneziei (58,5%, până la 865.857 mașini), Indiei (28,2%, 3,56 mil. mașini) și Tailandei (728.962 mașini).
Producătorii auto au continuat să-și concentreze eforturile pe menținerea producției pentru a satisface cererea, chiar dacă a rămas puțin spațiu pentru refacerea stocurilor.
Vânzările în scădere din Germania au tras în jos statistica UE
Înmatriculările de mașini noi în UE au scăzut cu 2,4%, până la 9,7 milioane în 2021, după un alt an rău în 2020, din cauza crizei semiconductorilor, pregnantă mai ales în a doua jumătate din 2021.
Doar Germania a înregistrat scădere dintre cele patru piețe majore ale UE, 10,1%, în timp ce Italia a înregistrat cea mai mare creștere (+5,5%), urmată de Spania (+1%) și Franța (+0,5%).
Înmatriculările totale de mașini din UE anul trecut au fost cu 3,3 milioane de unități sub nivelurile din 2019.
Declinul înmatriculărilor de mașini cu motorizare pe combustibili fosili – pe benzină (-18%) și motorină (-31%), au scos în evidență și mai mult plusul celor de mmașini electrice (+63%).
La fel și în România, înmatriculările autoturismelor electrice (100% și hibride) au fost mai mult decât duble: +109,1% în 2021 față de 2020, până la 18.617 mașini.
Nu a fost suficient, însă, pentru ca numărul total de înmatriculări de mașini noi (119.832) să fie măcar la fel ca în 2020, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicate joi.
Înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 4,1%, în 2021 faţă de 2020, după ce anul trecut scăzuseră cu 22,6% de la 159.696 mașini în 2019.
***