Scăderea întregii piețe auto a continuat în 2021 astfel încât au ieșit în evidență mai bine înmatriculările autoturismelor electrice (100% și hibride), care au fost mai mult decât duble: +109,1% în 2021 față de 2020, până la 18.617 mașini. Nu a fost sufficient, însă, pentru ca numărul total de înmatriculări de mașini noi (119.832) să fie măcar la fel ca în 2020, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), publicate joi.
Înmatriculările de autoturisme au scăzut cu 4,1%, în 2021 faţă de 2020, după ce anul trecut scăzuseră cu 22,6% de la 159.696 mașini în 2019.
Astfel că și ponderea „electricelor” (100%, hibride plug-in şi full hybrid) în totalul înmatriculărilor s-a dublat până la 15,5%.
S-au înmatriculat și mai multe vehicule comerciale uşoare şi minibuse (+15,2%), iar vehiculele grele şi autobuzele au înregistrat o creştere de 32,9% – ecouri ale relansării economiei.
Electricele „vin tare din urmă”
În 2020, sporul de înmatriculări ale autoturismelor electrice fusese ceva mai mic, de 103,5% de la 8.902 mașini în 2019.
În 2021 este remarcabilă creşterea importantă a autoturismelor plug-in hybrid (+178,9%), față de 2020. (automobilele full hibryd dispun și de propulsive electrică fără încărcare din sursă externă).
Cel mai bine vândut autoturism 100% electric, anul trecut, a fost Dacia Spring, cu 3.068 de unităţi, în chiar primul an de la lansare. Urmează Volkswagen Up! – cu 435 de unităţi (+139%) şi Hyundai Kona (384 unităţi, +114,5%).
În topul autoturismelor plug- in, conduce Renault Captur – cu 269 de unităţi (creştere de 14 ori faţă de anul 2020), urmat de Ford Kuga (261 unităţi, +203,5%) şi Hyundai Tucson (229 unităţi, versiune lansată în anul 2021).
La categoria autoturismelor hibride, fără reîncărcare din surse externe, pe primul loc este Toyota Corolla – cu 2.134 de unităţi, în creştere cu 76,2% faţă de 2020, urmată de Toyota C-HR (2.093 de unităţi, +32,7%) şi Toyota RAV4 (1.610 unităţi, +75,6%).
În decembrie, a doua cea mai mare scădere din an
În luna decembrie s-a înregistrat a treia cea maimare scădere lunară a înmatriculărilor din tot anul (față de aceeași lună a anului anterior): -23%, după cea din ianuarie, de -46,6%.
Creșterile înregistrate din aprilie până în august nu au fost suficiente.
În ierarhia pe mărci, la autoturisme şi autovehicule comerciale, la 12 luni din 2021, conduce Dacia (37.922 unităţi), urmată de
- Ford (11.516),
- Renault (10.147),
- Toyota (9.643),
- Hyundai (9.532),
- Volkswagen (9.074),
- Skoda (7.967),
- Mercedes-Benz (6.962),
- Suzuki (4.397) şi
- Peugeot (3.965).
Autoturismele reprezintă aproximativ 82% din totalul pieței.