vineri

1 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

5 iunie, 2012

Datele comunicate ieri de Eurostat plasează România pe primul loc între cele 27 de țări membre UE la creșterea comerțului de retail, cu un avans de 45,4% în termeni reali, raportarea fiind făcută la anul de bază 2005. În urma noastră se află Polonia (+42,3%) și Luxemburg (+35,6%) iar la coada clasamentului se regăsesc Grecia (-30,4%), Spania (-23,3%) și Portugalia (-19%).

Rezultatele au fost obținute în luna aprilie 2012 după ajustarea cifrei de afaceri înregistrată de comerțul cu amănuntul cu inflația și numărul de zile lucrătoare. Pe totalul UE 27, majorarea vânzărilor a fost de 1,6%, în timp ce zona euro a marcat o scădere de 2,9%. România a depășit de puțin Polonia, care dominase clasamentul în primul trimestru al acestui an.

Deși rezultatul înregistrat pe luna aprilie 2012 a fost mai bun decât cele din aprilie 2011 (+40,6%) și aprilie 2010 (+44,3%), el rămâne sub nivelul atins în aprilie 2009 (+54,8%). Totuși, nivelul rămâne remarcabil, dat fiind că nu mai puțin de 11 state au înregistrat valori mai mici ale vânzărilor de mărfuri decât în 2005.


Țările care au marcat un plus în comerțul de retail față de aceeași lună aprilie din urmă cu trei ani, la începutul crizei, au fost Luxemburg ( care are o situație specială prin dimensiunile mici și forța de muncă provenită masiv din țările care o înconjoară), Franța (112,8% față de 103,8%), Estonia (108,8% față de 102,9%), Polonia (145,4% față de 138%), Finlanda (111,7% față de 107,2%), Suedia (114,4% față de 111%) și Marea Britanie (110,3% față de 106,9%), Malta (98% față de 96,7%) și, atenție, Germania (99,5% față de 97,6% !!).

Prin contrast cu aceste progrese aproape integral nordice, obținute în interiorul sau în afara zonei euro, demn de reținut sunt evoluțiile din Spania, Italia Portugalia și Grecia, economiile sudice ale zonei euro care se confruntă cu probleme de competitivitate. Întârzierile în introducerea măsurilor de austeritate și-au spus cuvântul în mod diferit, după mărimea economiei și decalajul de aplicare în timp, Italia fiind sigura care a reușit să păstreze un nivel ceva mai redus dar relativ constant al consumului.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

De altfel, Grecia ( -16,1% pe martie ), Spania (-9,6%) și Portugalia (-9,3%) se află și în topul scăderilor de vânzări exprimate în volum pe parcursul ultimelor 12 luni ( aprilie 2012 la aprilie 2011). România se regăsește pe ultima treaptă a podiumului la creșterea volumului de vânzări, cu +3,4% și în urma Estoniei (+8,5%) și Letoniei (+7,8%).

Cert este că, în pofida gestiunii cu probleme a finanțării europene, datele statistice arată utilitatea indiscutabilă a aderării României la UE. Aceasta a adus un nivel al achizițiilor făcute de gospodăriile populației net superior perioadei de dinaintea accesului la piața unică. Temperarea relativ timpurie a creșterii consumului în condiții de criză a permis păstrarea unei pierderi moderate de consum față de 2009, cu perspectiva de a reveni la acest nivel până la finele anului în curs.


Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: