marți

16 iulie, 2024

26 septembrie, 2023

Proiectul de lege privind reforma fiscală, ce a fost publicat săptămâna trecută, s-a aflat miercuri pe agenda ședinței Executivului și a fost aprobat, cu unele modificări față de forma pusă în dezbatere. Documentul prevede măsuri care se vor aplica, unele dintre ele, cel mai devreme la 15 zile de la publicarea viitoarei legi în Monitorul Oficial, în timp ce altele sunt programate pentru vara anului viitor.

Proiectul de lege a fost pus în dezbatere acum o săptămână și va fi asumat marți de guvern.

(Citește și: ”Document – Forma finală a măsurilor fiscal-bugetare adoptată de Guvern”)

Cele mai importante măsuri cuprinse în proiect au mai multe date de intrare în vigoare, iar Avocatnet a publicat un calendar al implementării principalelor reglementări cuprinse în proiect:

Intră în vigoare în 15 zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial

  • Mecanismul e-Sigiliu: Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor să introducă și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri. În timp ce e-Sigiliu va monitoriza deplasarea bunurilor pe căile rutiere și posibilele puncte de „deturnare” – de exemplu, bunurile care, în aparență, ar trebui doar să tranziteze România, dar care, în realitate, sunt vândute „la negru” în România, e-Transport vizează doar transporturile de bunuri riscante din punct de vedere fiscal. Totuși, e-Sigiliu va avea nevoie și de unele norme suplimentare pentru aplicare, așa că intrarea sa în vigoare e doar teoretică la momentul împlinirii celor 15 zile de la publicarea legii.
  • Eliminarea beneficiului plății la jumătate a unora dintre amenzile din domeniul fiscal-contabil: Amenzile prevăzute în acte majore precum Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, Legea contabilității, Ordonanța caselor de marcat și Legea privind operațiunile în numerar NU vor mai putea fi plătite la jumătate din minim în termen de 15 zile. De ce? Pentru a spori conformarea voluntară și pentru a întări disciplina fiscală și disciplina financiar-contabilă în rândul contribuabililor.
  • Majorarea amenzilor din Legea contabilității: De exemplu, vor crește de două ori limitele amenzii pentru deținerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor și datoriilor, precum și efectuarea de operațiuni economico-financiare, fără să fie înregistrate în contabilitate. 
  • Sancțiuni mai dure pentru comercianții și prestatorii la care se găsesc sume nejustificate: Comercianții și prestatorii care nu emit bonuri fiscale sau care le emit cu valori inferioare prețurilor de vânzare, precum și cei care introduc în sau scot din unități sume de bani fără documente justificative sunt acum în vizorul celor de la Finanțe, care propun înăsprirea amenzilor în situațiile în care, la controalele autorităților, sunt identificate sume nejustificate la utilizatorii de case de marcat.
  • Reducerea drastică a plafoanelor de tranzacții în numerar: plafoanele pe care trebuie să le respecte firmele atunci când fac sau acceptă plăți în numerar se vor micșora, de principiu, cu 80%; totodată, sumele în numerar aflate în casieria firmelor nu vor putea depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 de lei. 
  • Amenzi și confiscarea bunurilor în cazul celor ce prestează activități neînregistrate sau nu dețin documente de proveniență: Pentru a acoperi lipsa unor prevederi care au ieșit din legislație acum trei ani, Ministerul Finanțelor propune mai multe sancțiuni în scopul combaterii activităților economice ilicite și consolidării disciplina economico-financiară. Astfel, în proiectul în discuție sunt prevăzute amenzi și confiscarea bunurilor pentru persoanele fizice și juridice care desfășoară activități economice fără înregistrare fiscală sau fără documente de proveniență pentru bunurile deținute sau transportate.
  • Termene concrete în care autoritățile locale trebuie să transmită la ANAF informațiile despre bunurile contribuabililor: Autoritățile locale sunt obligate să facă un schimb periodic de date, referitor la bunurile deținute de contribuabili, cu ANAF. Doar că acum nu există termene concrete pentru această activitate, iar Guvernul vrea să rezolve această chestiune.
  • Modificări la Legea societăților: în anumite cazuri, desființarea firmelor la cererea ONRC va putea fi amântă până ce Fiscul recuperează datoriile de la acestea.

Măsuri care se aplică începând cu veniturile aferente lunii următoare publicării în Monitorul Oficial


Regimul fiscal la IT, agricultură, construcții: Guvernul dorește să realizeze o uniformizare a regimului fiscal aplicabil salariilor din IT cu cel din construcții și sectorul agroalimentar, astfel că și angajații din acest dintâi sector să plătească impozit pe veniturile care depășesc 10.000 de lei. Totodată, lucrătorii din sectorul de construcții și cel agroalimentar vor plăti contribuția la sănătate, dar modificările nu se rezumă la atât.

Intră în vigoare la 1 ianuarie 2024 sau începând cu veniturile aferente anului 2024

  • e-Factura, obligatorie: Raportarea obligatorie a facturilor prin sistemul e-Factura se va aplica de la 1 ianuarie 2024 în relațiile B2B, iar sistemul va fi extins la toate persoanele impozabile stabilite în România, indiferent dacă au cod de TVA sau nu, pentru toate operațiunile care au locul livrării sau prestării pe teritoriul național, fiind prevăzute doar câteva mici excepții.
  • Reguli speciale de impozitare pentru bănci și marile afaceri: Plătitorii de impozit pe profit care au o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro în anul precedent vor datora la stat un impozit minim pe cifra de afaceri, începând cu 2024, iar băncile vor datora un impozit suplimentar de 1% pe cifra de afaceri. 
  • Impozitarea micro: Regimul de impozitare a microîntreprinderilor urmează să revină, din ianuarie 2024, la sistemul cu două cote de impozit, însă acesta se va aplica diferit față de cum era în trecut. Cota de impozit micro de 1% va fi pentru microfirmele ale căror venituri sunt de maximum 60.000 euro și care nu activează în domenii precum editarea de produse software, HoReCa, activități juridice ale societăților de avocatură ori asistență medicală.
  • CASS-ul separat pentru activitățile independente: doar în cazul activităților independente, Guvernul dorește aplicarea CASS-ului la un venit situat între șase și 60 de salarii minime brute, CASS care va fi perceput separat de cel pentru alte tipuri de venituri nesalariale, însă măsura se va reflecta în buzunarele PFA-urilor sau profesiilor liberale abia în 2025.
  • Impunerea cu 10% a tichetelor de masă și voucherelor de vacanță: taxarea cu CASS (10%) a tichetelor de masă și voucherelor de vacanță acordate de angajatori lucrătorilor e cuprinsă în acest proiect. 
  • Impozitarea suplimentară a bunurilor de mare valoare: vorbim, mai exact, de impozitarea suplimentară a persoanele fizice care au în proprietate/ proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România dacă valoarea impozabilă a clădirii depășește 2.500.000 de lei și a persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/ înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei (~ 75.000 de euro). 
  • TVA mai mare pentru diverse operațiuni: O serie de operațiuni sunt scoate din sfera cotelor reduse și mutate la cota standard, iar alte sunt mutate de la cota de 5% la cea de 9%. În plus, apar modificări importante la TVA-ul pentru locuințe, iar anumite scutiri aplicabile în prezent ar urma să fie restrânse. Cine plătește un avans la locuințe până la sfârșitul acestui an mai poate beneficia de cota de TVA de 5%.
  • Vouchere mai puține pentru bugetari: În următorii doi ani, bugetarii vor primi vouchere de vacanță în valoare de 1.600 de lei, iar personalul militar și polițiștii vor putea deconta servicii turistice în același plafon (1.600 de lei), comparativ cu suma actuală — 1.450 de lei. Cu toate acestea, Guvernul nu mai vrea să dea vouchere de vacanță bugetarilor cu salarii mari.
  • Băuturile nealcoolice dulci vor intra în rândul produselor supuse accizelor: Acestea vor fi supuse, așa cum se întâmplă acum cu produsele din tutun încălzit sau lichidele cu nicotină destinate țigaretelor electronice, accizelor nearmonizate, adică accizelor care nu sunt reglementate prin legislația europeană, ci sunt reglementate de fiecare țară în parte.

Intră în vigoare la 1 iunie 2024

  • Impozitarea cu 70% a veniturilor din surse neidentificabile: În cazul persoanelor fizice la care inspectorii fiscali găsesc, în urma controalelor, venituri din surse neidentificabile, impozitul aplicabil ar urma să fie majorat de la 16%, cât e acum, la 70%.

***


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: