În ultimii trei ani, cheltuielile salariale de la Metrorex s-au triplat, în timp ce pierderile companiei, acoperite prin subvenții de la bugetul de stat, au urcat, a declarat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, într-o emisiune Digi24.
Evoluția economică a dus compania într-o situație extremă, în care au rămas doar două soluții, potrivit ministrului – reducerea de personal sau intrarea companiei în insolvență.
Cheltuielile salariale au urcat, din 2016, de la 300 de milioane de lei, la 900 de milioane de lei. Anul trecut, după izbucnirea pandemiei, salariile au crescut cu 18%, în urma negocierilor contractului colectiv de muncă.
Angajații din Metrorex au și numeroase alte beneficii, precum sporul de tunel, acordat în procent din salariul brut, tuturor salariaților, precum vânzătoarele de tichete, chiar dacă nu au intrat în viața lor într-un tunel de metrou.
”Am vorbit cu unii angajați. În an de pandemie nu se aștepta nimeni să aibă această creștere. Această creștere poate fi eventual acordată eșalonat. Mai există varianta reducerii de personal, sau compania, varianta cea mai neplăcută, va intra în insolvență. Nu cred că-și dorește nimeni asta, dar este o variantă”, a declarat ministrul Cătălin Drulă, luni seara.
(Citiți și: „UPDATE / Circulația metroului, blocată de sindicaliștii mobilizați de Ion Rădoi – la o zi de la suspendarea afacerilor cu magazine ale Sindicatului”)
Referindu-se la evenimentul de vineri, când câteva sute de persoane au blocat circulația meetroului, Cătălin Drulă a explicat că unii angjați din companie răspund la ordinele liderului Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, pentru că în cele trei decenii în care acesta a condus sindicatul de la Metrorex, acesta s-a dovedit a avea mai multă putere decât miniștrii:
Domnul Rădoi este în spatele a ceea ce se întâmplă la metrou, nu de azi, de ieri, ci de vreo 20 de ani.
Lucrurile sunt de natură penală, oamenii sunt versați. Ei știu că nu pot face grevă, pentru că nu le permite legea pe timpul stării de alertă. Conflictul social are niște reguli. Oprirea voluntară a lucrului are niște reguli. Trebuia să meargă o parte din trenuri, trebuia notificată, e un întreg cadru legislativ.
Au venit oameni care nu erau în tură. Fără revendicări în prealabil, care nici nu au apărut.
Oamenii ăștia se uită la Rădoi cu teamă. De ce? Pentru că el a fost mai tare decât miniștrii, decât prim-miniștrii. E normal atunci să se întrebe unde este autoritatea statului.
De asta este important să nu negociem legea.
Din informațiile pe care le am, erau oameni care nu aveau legătură cu metroul. A fost o acțiune ilegală complet.
Circulaţia trenurilor de metrou a fost blocată vineri, 26 martie, de un protest spontan al unor reprezentanţi ai sindicatului USLM în staţia Piaţa Unirii, care au coborât în tunel, pe calea de rulare, şi au împiedicat pornirea trenurilor de pasageri.
Președintele Consiliului Concurenței: Metrorex, un monopol fără control
Metroul din Bucureşti este un monopol lipsit de orice control și plătit de întreaga populație a țării, a declarat președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Acesta a anunțat că CC a solicitat Metrorex o analiză a costurilor și separarea activității de transport public de restul activităților comerciale.
„Problema la metrou este că e un monopol lipsit de orice control. Oamenii ăia, până acum, puteau să-şi pună orice costuri credeau ei, nimeni nu le limita costurile, ce salarii credeau ei, rezulta o notă de plată şi se duceau cu nota de plată la stat. Nu creşteau prețurile ca să nu supărăm populaţia şi atunci gaura asta, care era nelimitată, era prezentată statului, iar statul o plătea. E un fel de a spune că statul o plătea, că statul nu are niciun ban al lui, statul nu poate să plătească decât luând din banii cetăţenilor (…) Deci restul de 18 milioane de români plătesc ca cei mai bogaţi români, bucureştenii, să aibă metrou. Şi dacă ar fi fost plătit doar de către bucureşteni, nu şi de restul României, tot nu e în regulă să am o companie care doar vine cu note de plată. Şi nu există un control al acelor costuri”, a spus preşedintele Consiliului Concurenţei.