Rectificare: Lista veniturilor suplimentare de care depinde încadrarea în ținta de deficit - CursDeGuvernare.ro
miercuri

27 octombrie, 2021

Rectificare: Lista veniturilor suplimentare de care depinde încadrarea în ținta de deficit

6 august, 2019

Guvernul se bazează pe faptul că ANAF va reuși să colecteze cu 1,6 miliarde de lei în plus din impozitul pe profit, dar și că România va reuși să deconteze cu 1,8 miliarde de lei în plus de la Bruxelles, însă nu pe proiecte noi, ci pe proiecte vechi pe care speră să le poată încadra la obiective finanțabile din fonduri europene.

Astfel, impozitul plătit de băncile comerciale ar urma să fie cu aproape un miliard de lei lei mai mare decât cel estimat la începutul anului, în vreme ce impozitul pe profit datorat de alți agenți economici ar urma să fie cu 0,66 miliarde de lei mai mare.

La capitolul fonduri europene, Guvernul își asumă o corecție a veniturilor de -1,1 miliarde de lei la capitolul bugetar ”Sume primite de la UE/alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări aferente cadrului financiar 2014-2020”.


Pe de altă parte, speră să compenseze printr-un artificiu, respectiv prin includerea unor proiecte de investiții aflate în derulare pe lista obiectivelor ce pot fi finanțate din fonduri europene.

Această strategie a fost folosită și pentru echilibrarea bugetului din 2018. Aceste venituri suplimentare au fost incluse anul trecut tot în urma unei rectificări bugetare.

Din nota de fundamentare a proiectului de rectificare publicat marți reiese că Finanțele anticipează o creștere cu 1,8 miliarde de lei a veniturilor de la capitolul ”Alte sume primite de la UE pentru programe operaționale finanțate în cadrul obiectivului convergență”.

Venituri în plus vor fi asigurate de majorarea accizelor și de introducerea unei accize pentru băuturile răcoritoare.

Lista veniturilor în plus de care depinde încadrarea în ținta de deficit:

  • Impozit pe profit: +1.607,9 milioane lei, ca urmare a unor măsuri asumate de ANAF dar și a unei colectări mai bune a impozitul pe profit de la bănci;
  • Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: +86,2 milioane lei;
  • Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane fizice: +130,8 milioane lei;
  • Impozite și taxe pe proprietate: +352,9 milioane lei, ca urmare a introducerii în buget a veniturilor estimate din taxa pe activele bancare;
  • Accize: +481,7 milioane lei ca urmare a majorării accizei totale pentru țigarete și a introducerii băuturilor răcoritoare cu un conținut ridicat de zaharuri în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate:
  • Alte impozite și taxe generale pe bunuri și servicii: +271,5 milioane lei;
  • Taxe pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități: -65,2 milioane lei;
  • Impozit pe comerțul exterior și tranzacțiile internaționale: +67,3 milioane lei;
  • Contribuții de asigurări sociale: +79,8 milioane lei;
  • Venituri nefiscale: +1.495,7 milioane lei (aici sunt incluse dividendele încasate de la companiile de stat);
  • Sume primite de la UE/alți donatori în contul plăților efectuate și prefinanțări aferente cadrului financiar 2014-2020: -1.154,9 milioane lei
  • Alte sume primite de la UE pentru programe operaționale finanțate în cadrul obiectivului convergență: +1.800,0 milioane lei

Ajustările de cheltuieli:

  • Cheltuielile de personal se diminuează cu 136,5 milioane lei;
  • Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 88,0 milioane lei;
  • Cheltuielile cu subvențiile se diminuează cu 381,3 milioane lei;
  • Transferurile între unități ale administrației publice se majorează cu 1.345,6 milioane lei;
  • Alte transferuri se majorează cu 1.222,2 milioane lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 170,9 milioane lei;
  • Cheltuielile cu asistența socială se diminuează cu 421,4 milioane lei;
  • Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminuează cu 1.867,0 milioane lei;
  • Alte cheltuieli cresc cu 62,3 milioane lei;
  • Fondurile de rezervă se majorează cu 566,4 milioane lei;
  • Cheltuielile aferente programelor cu finanțare rambursabilă se diminuează cu 59,9 milioane lei;
  • Cheltuielile de capital scad cu 32,3 milioane lei;
  • Rambursări de credite externe și interne cresc cu 70,6 milioane lei.

Rectificarea bugetară prevede o majorare a veniturilor bugetului general consolidat de 3,75 de miliarde de lei. Bugetele componente care ar urma să înregistreze venituri în plus sunt: bugetul de stat (+2,25 miliarde de lei), bugetul general centralizat al unităților administrativ-teritoriale (+3,71 miliarde de lei), bugetul asigurărilor pentru șomaj (+0,8 miliarde de lei), bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (+45,1 milioane de lei).

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Diminuări ale veniturilor s-au înregistrat la: bugetul asigurărilor sociale de stat (-1,4 miliarde de lei) și bugetul instituțiilor/activităților finanțate integral și/sau parțial din venituri proprii (-415,6 milioane de lei).

Cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 3,9 miliarde de lei.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr