marți

19 martie, 2024

9 septembrie, 2019

Deficitul comercial pe luna iulie 2019 a urcat brusc la nivelul record istoric de 1.755,5 milioane euro, cu 38% mai mult decât în aceeaşi lună a anului trecut și cu 55% peste nivelul din luna precedentă, potrivit datelor comunicate de INS.

De reținut, această evoluție a avut loc pe fondul scăderii exporturilor cu un procent, simultan cu creșterea importurilor lunare cu aproape șase procente.

Cumulat pe primele șapte luni ale anului, exporturile fob au însumat 40,73 miliarde de euro iar importurile CIF (inclusiv costurile de transport şi asigurare) 50,21 miliarde de euro.


Astfel, deficitul comercial a urcat la circa 9,5 miliarde euro, valoare cu peste 25% mai mare faţă de primele șapte luni din 2018 (în condițiile în care creșterea prognozată oficial a deficitului comercial pe 2019 este de doar 11,6%).

Gradul de acoperire al importurilor cu exporturile efectuate a scăzut la 84,5%, sub nivelul de anul trecut. Este o valoare chiar mai mică decât media anilor de criză 2010-2012 (vezi tabelul).

Reorientarea graduală a economiei spre export, fără a mai amplifica deficitul extern prin cererea internă majorată, se conturează ca principala modalitate de a mai echilibra economia națională.


Deficitul consemnat pe segmentul de mărfuri în schimburile externe a ajuns deja, după primele șapte luni ale anului, la circa 4,4% din PIB-ul estimat pentru 2019.

(Citiți și: ”România campioană: mai mult la consum decât la rezultate economice”)

În timp ce producţia internă nu a ţinut pasul cu creşterea veniturilor populaţiei, a pierdut teren pentru a doua lună consecutiv producția pentru export, ceea ce se corelează cu rezultatele mai slabe din sectorul industrial.

Șase miliarde euro din minusul de 9,5 miliarde euro – cu țarile UE

Pe primele șapte luni din 2019, schimburile cu țările din UE au fost de 31,4 miliarde euro la export și 37,5 miliarde euro la import (cam 77% din total la exporturi şi 75% la importuri).

Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 9,3 miliarde euro și importuri de circa 12,7 miliarde euro (23% din total la exporturi şi 25% la importuri).

Au rezultat, astfel, solduri negative de circa șase miliarde de euro în schimburile cu ţările din UE şi de 3,3 miliarde euro pe relaţiile extracomunitare. De reţinut, ponderea în deficit a comerţului cu ţările din zona non-euro a fost de 35% din total, adică peste ponderea de circa 25% a acestui segment în totalul schimburilor externe.

Am trecut pe deficit lunar la mașini și echipamente de transport

Sectorul de mașini și echipamente de transport (singurul pe care îl mai avem pe sold pozitiv semnificativ) a coborât, în premieră de la o lună la alta a anului, de la +931 milioane euro în iunie la +865 milioane euro în iulie. Altfel spus, singurul sector care mai susținea limitarea deficitului comercial per total a trecut „pe roșu” după mijlocul anului.

După ce ritmul de creştere al excedentului  pe segmentul de mașini și echipamente de transport s-a plafonat, motiv pentru care acesta a ajuns să mai acopere doar 12% din soldul negativ al schimburilor externe la mijlocul anului faţă de 17% la finele primului trimestru, acum mai înseamnă doar 9% pentru primele șapte luni din 2019.

 

Deficitul pe zona de produse alimentare a urcat la 1,34 miliarde euro iar gradul de acoperire sectorial a importurilor din exporturile efectuate s-a dus spre 60%, față de aproape 100% în urmă cu doar cinci ani. Totodată, combustibilii și lubrifianții au traversat, alături de grupa mare „alte produse manufacturate”, pragul de două miliarde de euro deficit.

În fine, principala problemă cu care se confruntă comerţul exterior, și anume deficitul cronic rezultat din schimburile de produse chimice și derivate, s-a accentuat. Soldul negativ a ajuns deja la aproape 5 miliarde de euro și a contabilizat în dreptul său 51% din totalul minusului din schimburile externe.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Ce s-a intamplat special cu masinile si echipamentele de transport ? Chiar nu cred ca a explodat importul de limuzine de lux . Iar deficitul in industria chimica oglindeste prabusirea – mai veche – a petrochimiei romanesti. Poate ca acum, prin renasterea Oltchim dupa preluarea de catre Borzesti ?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Ce s-a intamplat special cu masinile si echipamentele de transport ? Chiar nu cred ca a explodat importul de limuzine de lux . Iar deficitul in industria chimica oglindeste prabusirea – mai veche – a petrochimiei romanesti. Poate ca acum, prin renasterea Oltchim dupa preluarea de catre Borzesti ?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: