luni

18 martie, 2024

15 noiembrie, 2017

Raportul Comisiei Europene privind MCV reprezintă un serios semnal de alarmă de care coaliția de guvernare trebuie să țină cont, a declarat președintele Klaus Iohanis, după ce documentul a fost făcut public miercuri.

Prezentăm integral comunicatul Adminsitrației Prezidențiale:

Președintele României, domnul Klaus Iohannis, consideră că raportul Comisiei Europene privind Mecanismul de cooperare și verificare în domeniul justiției și luptei împotriva corupției (MCV) reprezintă un serios semnal de alarmă de care coaliția de guvernare trebuie să țină cont. Dacă acțiunile Guvernului și Parlamentului României cu privire la procesul de modificare a legilor justiției vor continua în aceeași direcție ca și până acum, România va face pași înapoi în ceea ce privește funcționarea sistemului judiciar și lupta împotriva corupției.


Președintele Klaus Iohannis împărtășește opinia Comisiei Europene conform căreia procesul de modificare a acestei legislații trebuie să fie unul cât mai transparent și cu luarea în considerare a poziției tuturor actorilor din sistemul judiciar.

De la raportul din luna ianuarie 2017, care a consemnat progresele semnificative înregistrate pe parcursul anului 2016, în cel publicat astăzi, Comisia Europeană arată că doar una dintre cele 12 recomandări este implementată satisfăcător și doar la alte 3 recomandări s-au înregistrat progrese reale.

Comisia Europeană atenționează că impulsul pentru reforma sistemului judiciar a fost în general pierdut pe parcursul anului 2017 și a încetinit procesul de îndeplinire a recomandărilor, existând riscul repunerii în discuție a unor subiecte pe care raportul din luna ianuarie 2017 le-a considerat ca fiind implementate.

În cei zece ani care au trecut de la aderarea României la Uniunea Europeană, țara noastră a făcut progrese importante în domeniul justiției, progrese la care ultimele rapoarte MCV au făcut constant referire. În același timp, finalizarea monitorizării României prin acest mecanism depinde în mod direct de caracterul sustenabil și ireversibil al acestor reforme.


Președintele Klaus Iohannis atrage atenția că întregul efort făcut de România pentru întărirea reformelor în domeniul justiției și combaterea corupției poate fi periclitat de acțiunile unor oameni politici care refuză să accepte că datoria lor este să lucreze în slujba cetățenilor și nu a unor interese partizane sau de grup.

Afectarea independenței sistemului judiciar și, în general, orice presiune sau încercare de a controla politic justiția, nu fac altceva decât să întoarcă România spre trecut.

Președintele Klaus Iohannis reiterează faptul că va uza de toate atribuțiile sale constituționale pentru a asigura independența justiției și un  stat de drept funcțional. Aceasta este viziunea unei Românii europene puternice, susținută prin vot de milioane de cetățeni.

Ministrul Justiției: Ridicarea MCV poate fi realizată anul viitor

Concluzia Raportului MCV este că România își poate îndeplini obiectivul ridicării MCV în actualul mandat al Comisiei Europene, a declarat ministrul Justiției, Tudorel Toader, după ce documentul a fost făcut public la Bruxelles.

Raportul conține o serie de critici și exprimă îngrijorări în legătură cu independența sistemului judiciar, repetă că este nevoie de avizul Comisiei de la Veneția pentru a schimba procedura de numire a procurorilor de rang înalt și avertizează că România riscă redeschiderea unor capitole considerate închise la ultima evaluare, din ianuarie.

Declarațiile ministrului Justiției:

  • Concluzia raportului este că România își poate îndeplini obiectivul ridicării MCV în actualul mandat al Comisiei, adică pe parcursul anului 2018.
  • A fost publicată parte din declarația lui prim-vicepreședintelui CE Timmermas și raportul în integralitatea lui. Concluzia este obiectivă, în sensul că România își poate îndeplini obiectivul ridicării MCV în actualul mandat al CE.
  • Câteva pasaje din declarația lui Timmermans: Constată progresele îndeplinite în realizarea celor 12 recomăndari. Putem să lucrăm împreună, contez pe guvernul României să continue reformele, să evite pașii înapoi. Mai sunt lucruri de îndeplinit.
  • Am luat act de evaluarea Comisiei cu privire la progresele României în îndeplinirea recomandărilor din ianuarie 2017. Este un raport de etapă, care consemnează progresele de la ultimul raport, din ianuarie 2017. Evidențiază multe dintre progresele înregistrate.
  • Angajamentul pe care ni l-am asumat este acela ca la preluarea președinției, în 2019, România să nu mai fie sub MCV, poate fi îndeplinit.
  • Evoluțiile înregistrate se încadrează în acest angajament. Raportul constată progresele realizate în prezența majorității recomandărilor. Spre exemplu, recomandarea nr. 18, cu privire la sistemul prevent și faptul că sunt aproape implementate. Recomandările nr. 2 privind adoptarea Codului de conduită pentru parlamentari și miniști, nr. 7 reprezentarea CSM, nr. 12 referitoare la Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibizate. În opinia noastră, recomandările 2, 7 și 18 ar fi putut fi considerate ca fiind îndeplinite.
  • Codurile de conduită sunt adoptate. ANABI este complet operațională. Raportul Comisiei pune accentul în prezent pe confirmarea rezultatelor, aspect care nu figurează în textul recomandărilor din ianuarie 2017, adăugându-se cerințe noi. Recomandarea era de adoptare a celor două coduri. Actualul raport vizează și implementarea aplicării și respectării acestora.
  • Referitor la numirea procurorilor de rang înalt, raportul se referă la soluții legislative care sunt încă în dezbatere, chiar la începutul dezbaterilor parlamentare, nedefinitive, și prim urmare nu la soluții legislative.
  • Am avut și am o continuă și strânsă colaborare cu Comisia Europeană, colaborare realizată prin intermediul convorbirilor purtate, dar și prin întâlnirile cu Timmermans.
  • Am reactivat și am reoperaționalizat structuri înființate în cadrul MCV – comisia MCV, consiliul de management stragegic, prin mijlocirea cărora s-au realizat progresele consemnate până în prezent. Am dinamizat implementarea Strategiei naționale anticorupție. Suntem încredințați că are aptitudinea de a înlocui printr-un mecanism intern, preventiv, mecanismul instituit de CE, care și-a atins parțial scopul și-l va atinge integral în anul 2018.
  • Vom intensifica dialogul instituțional pentru a asigura deplina efectivitate a mecanismului. Vom stabili termene de răspuns pentru partenerii instituționali, pentru dinamizarea procesului de implementare a acestora.
  • Afirmăm profunda angajare a autorităților române, contând în mod constant pe sprijinul Comisiei.
  • Avem acest MCV de 10 ani. Un proces de durată, cu recomandări care au fost schimbate pe parcurs. Într-un deceniu de monitorizare, în toate rapoartele Comisia a constatat progrese ireversibile. Momente de stagnare au fost pe parcursul acestui deceniu, important e că nu s-au înregistrat regrese.
  • O anumită preocupare izvorăște, așa cum rezultă în raport, la raportarea la un debut de proces legislativ, la un pachet de legi care nu a trecut de prima comisie, nicidecum să ajungă la final.
  • Numai forma finală a legii, care va ajunge în Monitorul oficial, va avea efecte. Este o poziționare, ne raportăm la proiecte care nu au trecut nici de prima lectură.

Forumul Judecătorilor – Raportul obligă Parlamentul să renunțe la modificarea legilor justiției fără a ține seama de CSM

Asociația Forumul Judecătorilor din România a transmis un comunicat în care apreciază căsoluția transparentă și care respectă principiul dialogului interinstituțional și al colaborării loiale între autoritățile statului este abandonarea inițiativei actuale (profund viciate prin prisma lacunelor, a necorelărilor și a potențialului major de afectare a independentei justiției) și reluarea procedurii de elaborare a unui proiect solid, în cadrul Ministerului Justiției, așa cum fusese de la bun început asumat.”

„Totodată, așa cum sugerează Comisia Europeană, Ministrul Justiției are obligația de a iniția și dezvolta un dialog concret, efectiv, cu magistrații, Consiliul Superior al Magistraturii, asociațiile profesionale ale judecătorilor și procurorilor, dacă dorește îmbunătățirea cadrului legislativ, numai după efectuarea studiilor de impact cuvenite, după consultarea prealabilă a Comisiei de la Veneția și după prezentarea unor motivări serioase și credibile referitoare la modificările propuse, în scopul modernizării justiției, în acord cu Mecanismul de cooperare și verificare”, mai menționează organizația.

MCV, programat inițial pentru doar trei ani după aderare

Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) a fost instituit la momentul aderării României și Bulgariei la Uniunea Europeană, în 2007, pentru prevenirea sau rezolvarea deficiențelor din domeniul judiciar și luptei împotriva corupției.

Tratatul de aderare la UE prevede că, dacă există deficiențe grave în transpunerea și punerea în aplicare a acquis-ului în domeniile economic, piața internă și, respectiv, justiție și afaceri interne, pot fi adoptate măsuri de salvgardare într-un termen de până la trei ani de la data aderării.

Autoritățile române au cerut de mai multe ori eliminarea MCV de care a fost condiționată și aderarea la Schengen a celor două state. România îndeplinește condițiile tehnice pentru a intra în zona Schengen, însă câteva state consideră în continuare că aderarea este inoportună cât timp rapoartele MCV nu consemnează dispariția marilor probleme din acest domeniu și reformele din justiție nu vor fi considerate ireversibile.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Economia României a suferit în ultimul deceniu unele dintre cele

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: