miercuri

27 martie, 2024

20 iulie, 2022

Comisia Europeană a propus miercuri ca statele membre UE să își reducă voluntar consumul de gaze cu 15%, începând cu data de 1 august 2022 până la 31 martie 2023.

În situația în care Rusia va opri livrările de gaze către Europa, iar reducerile voluntare nu acoperă golul între ofertă și cerere, reducerea consumului național de gaz va deveni obligatorie și ve fi verificată de Comisie .

Propunerea Comisiei urmează să fie supusă aprobării Consiliului la reuniunea din 26 iulie, cu mențiunea că, dată fiind situația de urgență, nu va fi nevoie de unanimitate, ci de majoritate pentru aprobare.
Planul Comisiei ar trebui să se aplice pentru o perioadă de doi ani de la intrarea sa în vigoare, cu o revizie în august 2023, cel târziu.

Reducere voluntară – cum se calculează, cine verifică


Statele membre ar urma ”să depună toate eforturile” pentru a-și reduce consumul național de gaze între 1 august 2022 și 31 martie 2023 cu cel puțin 15 % față de consumul lor mediu din aceeași perioadă înregistrat în ultimii cinci ani.

Până la sfârșitul lunii septembrie 2022, statele membre sunt obligate să își actualizeze planurile naționale de urgență, stabilind măsurile de reducere pe care le planifică. Comisia sugerează, de exemplu, înlocuirea gazului cu alți combustibili în industrie și în sectorul energetic și limitarea temperaturilor în clădirile publice.

Autoritățile naționale vor fi responsabile de monitorizarea implementării măsurilor de reducere a cererii pe teritoriul lor și vor raporta Comisiei reducerea realizată la fiecare două luni.

Reducerea obligatorie a consumului – când se impune

Cu noul instrument juridic, Comisia poate să declare stare de alertă la nivelul Uniunii. Decizia poate fi luată fie din proprie inițiativă, fie la cererea a cel puțin 3 state membre.


Starea de alertă se va impune atunci când:

  • există un risc substanțial de lipsă severă de gaze
  • apare o cerere excepțional de mare de gaze, care poate deteriora semnificativ echilibrele din piața

Starea de alertă are ca efect introducerea obligației de reducere a consumului.

Comisia, asistată de Grupul de coordonare a gazelor (format din reprezentanți ai Comisiei, a statelor membre, precum și din Rețeaua europeană a operatorilor de sisteme de transport de gaze, ENTSO-G), va monitoriza și va aplica îndeaproape aceste reduceri.

Comisia poate solicita măsuri suplimentare pentru a atinge ținta de reducere obligatorie în cazul în care planurile naționale depuse nu sunt considerate suficiente sau un stat solicitată ”livrări de solidaritate” de gaz din rezerva altui stat membru.

În cazul cererilor de aprovizionare solidară – așa-numitele ”livrări de solidaritate”, Comisia va cere statelor solicitante să demonstreze că, în prealabil, toate măsurile adecvate de reducere a cererii de gaze au fost puse în aplicare pe plan intern.

Cine va fi afectat de reduceri

Normele UE de securitate a aprovizionării în vigoare garantează „clienților protejați”, și anume gospodăriile și serviciile sociale esențiale, cum ar fi spitalele și școlile, că sunt scutiți de orice măsură de raționalizare a gazelor.

Din acest motiv, măsurile prezentate sunt concentrate pe industrie.

Cu toate acestea, Comisia transmite: Toată lumea poate contribui la economisirea gazului. Economiile de energie gestionate în toate sectoarele, astăzi, vor fi mult mai puțin costisitoare decât reducerea grăbită a producției industriale de mâine.

În acest sens, Comisia încurajează statele membre să lanseze campanii de informare pentru a sensibiliza cetățenii, pentru a reduce încălzirea, de exemplu, în clădirile publice și pentru a reduce gazul consumat de centralele electrice necritice.

Este la latitudinea fiecărui stat membru să decidă cum să aplice cel mai bine reducerea cererii.

Cu toate acestea, statele membre iau în considerare un set comun de criterii și principii de prioritizare pentru a gestiona eventualele deficite într-o manieră eficientă din punct de vedere economic și bazată pe solidaritate. (vezi imagine mai jos)

Cei 3 piloni ai reducerii cererii de gaze

Planul european de reducere a cererii de gaze se bazează pe trei piloni de acțiune, pe care Comisia le recomandă statelor membre:

  • trecerea de la gaz la combustibili alternativi pentru a minimiza restrângerea industriei
  • stimularea reducerii consumului din industrii cu instrumente de piață
  • economii la încălzire și răcire

Schimbarea (renunțarea la gaz) tipului de combustibil utilizat în industrie și în sectoarele electrice și termice:

  • de preferință către surse regenerabile sau surse de energie mai curate
  • nuclear, acolo unde este fezabil
  • cărbune și alți combustibili fosili, acolo unde este necesar și pe o bază temporară

Important de precizat: Comisia anunță ca va acorda derogări de la caz la caz, în mod excepțional și pe o bază temporară, pentru anumite reglementări de mediu.

Procedura de adoptare a propunerii ocolește orice veto

Propunerea Comisiei urmează să fie supusă aprobării statelor membre, cel mai probabil la Consiliul din 26 iulie.

Procedura vizată de aprobare este cea dată de Articolul 122 din Tratat, adoptare cu majoritate, nu cu unanimitate.

Prin acestă procedură, Comisia se asigură că niciun stat membru nu poate bloca propunerea prin veto, iar parcursul legislativ fiind scurtat prin excluderea Parlamentului European din circuitul aprobării.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: