11 august, 2020

Curtea de Conturi a înaintat Parlamentului României Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență.

Documentul aprobat de Plenul Curții prin Hotărârea nr. 387/2020 are la bază un control amplu, desfășurat în perioada mai-iulie 2020, la 949 de entități din administrația publică centrală și locală.

Documentul este însoțit de precizarea președintelui instituției: ”În toate acțiunile noastre am urmărit să nu compromitem eforturile publice comune de răspuns la criza Covid-19.”


Pentru a răspunde eficient și rapid solicitării Parlamentului, instituția precizează că a mobilizat peste 700 de auditori publici externi.

Datele generale:

Cheltuielile realizate pentru combaterea pandemiei, până la 30 iunie 2020, de la bugetul de stat, bugetele locale și bugetul asigurărilor de șomaj se ridică la 5 miliarde de lei, aproximativ 1 miliarde euro.

Din această sumă:

  • 73% reprezintă plata indemnizației acordate pe perioada suspendării contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului (3,69 miliarde de lei)
  • 13% sunt indemnizațiile acordate altor categorii de personal ale căror activități au fost întrerupte ori s-au derulat la un nivel foarte scăzut (662 de milioane de lei)
  • 5,3% vizează cheltuielile privind stocurile de urgență medicală (266 de milioane de lei).

 Restul fondurilor, adică peste 8%, s-au alocat pentru stimulentul de risc și alte cheltuieli specifice perioadei de urgență.

La finanțarea publică a cheltuielilor destinate prevenirii și combaterii pandemiei se adaugă donațiile și sponsorizările, în bani sau în natură, primite de instituțiile publice: entitățile auditate de Curtea de Conturi au primit și înregistrat donații și sponsorizări în valoare de 214,7 milioane de lei (44,4 milioane de euro).

Impactul financiar estimat de auditori în urma acțiunilor de control este compus din venituri suplimentare, prejudicii și abateri financiar contabile.

Astfel:

  • veniturile suplimentare estimate se ridică la 647 de mii de lei
  • abaterile financiar contabile estimate pentru perioada supusă controlului sunt de 659 de milioane de lei
  • prejudiciile sunt de 38,3 milioane de lei

La baza selecției entităților auditate au stat sumele alocate de la bugetele centrale și locale pentru gestionarea stării de urgență, respectiv sumele utilizate, pe sursele de finanțare și pe destinații. Astfel, au fost selectate acele autorități care au primit sume importante de la aceste bugete, dar și cele care au primit responsabilități și atribuții suplimentare în situația de urgență. Nu în ultimul rând, în procesul de selecție au fost extrem de relevante achizițiile realizate, după tipul și valoarea acestora, specifice situației de urgență.

(Descărcați AICI raportul Curții de Conturi)

Documentul prezintă și o serie de exemple de bune practici ale entităților publice care au gestionat optim resursele puse la dispoziție în perioada stării de urgență.

”Curtea de Conturi a României, ca instituție supremă de audit, și-a propus să ofere o analiză obiectivă a felului în care au fost gestionate resursele publice în perioada stării de urgență și să sprijine instituțiile publice în a-și crea mecanisme eficiente de răspuns la criză.  În toate acțiunile noastre am urmărit să nu compromitem eforturile publice comune de răspuns la criza Covid-19. Ne dorim ca recomandările cuprinse în raport să reprezinte o oportunitate pentru autorități de a îmbunătăți procedurile specifice unei situații de criză, cu impact direct asupra modului de gestionare a banului public”, a declarat Mihai Busuioc, președintele Curții de Conturi a României, citat de Digi24.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Securistii au mai dat o lovitura, se aude Iohannis & Helvig? Cum protejati voi cetatenii de fraude pe bani publici, ca e in fisele voastre de post?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Securistii au mai dat o lovitura, se aude Iohannis & Helvig? Cum protejati voi cetatenii de fraude pe bani publici, ca e in fisele voastre de post?

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: