Partidele au cheltuit 100 de milioane de lei între 2019 și 2023 doar pentru publicitate online, cei mai mulți bani s-au dus către Facebook și Instagram (80 milioane lei), Google și Youtube (18 milioane lei).
Banii pentru online, doar o fracțiune din cât primesc televiziunile și radiourile
Datele Expert Forum, care a lansat în urmă cu câteva zile două rapoarte pe această temă, arată că mult mai mulți bani de la partide ajung la siteuri, TV și radio.
Potrivit Expert Forum, publicitatea online este o parte infimă din publicitatea politică. În 2023, partidele au cheltuit pentru primele 11 luni 110 milioane de lei pentru presă și propagandă din subvenții, însă în biblioteca de reclame a Facebook nu se regăsesc mai mult de 9 milioane.
Din 2021 până acum s-au cheltuit pe propagandă din subvenții mai mult de 273 de milioane de lei, ceea ce depășește cu mult publicitatea online: restul de bani s-au dus la televiziuni și radiouri.
USR se mișcă mult în online, PNL este lider la reclame pe Facebook
Din datele Expert Forum, USR a investit cel mai mult în comunicare online urmat de PNL și PSD. De asemenea, USR mai are în top 10 paginile Alianței USR-Plus, cea a președintelui Cătălin Drulă și a campaniei Fără Penali în Funcții Publice.
Reclamele politice de pe Facebook au ca țintă majoritară electoratul din București. Județele în care partidele au investit cel mai puțin sunt cele din zona de influență a UDMR (Covasna, Harghita, Mureș).
În schimb, PNL a înregistrat cel mai mare număr de reclame pe Facebook cu peste 70 de mii de reclame.
Politicieni activi în online
În topul ”politicienilor online” se află George Simion, atât pe Facebook cu 1.3 milioane de următori, cât și pe TikTok cu 399.000 urmăritori și 5.7 milioane de like-uri ale conținutului.
Cel mai popular conținut postat este cel de tip manifest, conținutul de partid și cel personal. Videoclipurile sunt cele care îi aduc o imensă popularitate cu 54 de milioane de vizualizări totale doar pe Facebook în 2023.
În fruntea topului paginilor politice, după George Simion se află Marcel Ciolacu, Cătălin Drulă, Diana Șoșoacă și Eugen Tomac.
Primarii au printre cele mai populare pagini politice din România, cei din top 10 având mai multe interacțiuni decât majoritatea politicienilor din guvern și Parlament. Notorietatea locală e un instrument foarte puternic pentru a informa publicul cu vești despre partid, poziții politice și atitudinea față de evenimente de importanță națională.
Contul lui Cristian Popescu Piedone este de departe unul dintre cele mai populare conturi de politicieni din țară, în topul general fiind pe locul 3 înainte de prim-ministrul României la interacțiuni totale.
Pe locul doi se află Dominic Fritz, primar al orașului Timișoara din 2020 urmat de primarul Capitalei, Nicușor Dan. Începând cu 2023 contul lui Nicușor Dan înregistrează un trend pozitiv, în care majoritatea conținutului cu proiecte în desfășurare sau finalizate au schimbat tonul în mediul online.
Pe locul patru se află primarul Clujului, Emil Boc urmat de Daniel Băluță, primarul sectorul 4 din București.
În topul celor cu peste un milion de interacțiuni sunt opt politicieni (George Simion, Cristian Terheș, Marcel Ciolacu, Diana Șoșoacă, Gabriela Firea, Cătălin Drulă, Claudiu Târziu și Ana Maria Gavrilă) și 3 primari: Cristian Popescu Piedone, Dominic Fritz și Nicușor Dan.
***