miercuri

17 iulie, 2024

3 septembrie, 2023

Mii de berlinezii au demonstrat sâmbătă, blocând un drum principal cu o petrecere rave uriașă, în semn de protest față de planurile de extindere a autostrăzii A100, anunță BBC.

Mașini de fum, globuri de discotecă și standuri de băuturi au fost amenajate în mijlocul intersecțiilor, în timp ce mii de clubberi, activiști pentru schimbările climatice și locuitori locali au transformat o porțiune de un kilometru de drum principal din cartierul Friedrichshain din estul Berlinului într-un ring de dans în aer liber.

Cu permisiunea autorităților din Berlin, cluburile de noapte locale au organizat petrecerea-protest care a blocat drumul aglomerat pe tot parcursul după-amiezii și serii de sâmbătă.


Protestatarii vor să oprească planul autorităților de a extinde autostrada principală din Berlin, A100, care ar urma să traverseze Friedrichshain. Modernizarea autostrăzii ar presupune dispariția unora dintre cele mai interesante cluburi de noapte din Berlin: About Blank, Wilde Renate, Else, Oxi, Void și Club Ost.

Autobahn nein danke!

Aproximativ 20 de cluburi și localuri culturale ar urma să fie demolate, precum și câteva case.

„Ar fi un coșmar complet. Mă întristează și mă enervează atât de mult. Atât de mult din cultura Berlinului s-ar pierde. Pur și simplu nu este necesar să existe o autostradă în centrul orașului. Avem un transport public foarte bun”, afirmă unul dintre protestatarii care a discutat cu BBC.

Activiștii spun că protestul nu este doar despre distrugerea cluburilor, ci și despre mediu.


„Autostrada ar aduce zgomot și poluare extremă în oraș. Sincer, asta va dăuna tuturor. Este un proiect aiurea, indiferent cum ai privi el.”

Ambuteiaje azi, mai multe ambuteiaje mâine

Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, și primarul Berlinului, Kai Wegner, vor să extindă autostrada pentru a face față populației în creștere a orașului și creșterii ratei de deținere a mașinilor.

Ei spun că proiectul va ajuta circulația traficului în jurul centrului orașului, mai degrabă decât prin el.

Dar activiștii indică studiile care indică faptul că mai multe drumuri duc, pur și simplu, la apariția a mai multe mașini. Ei susțin că extinderea A100 în estul Berlinului ar aduce și mai mult trafic într-un centru deja aglomerat.

”Cu banii de autostradă facem piste de biciclete până la Beijing”

Porțiunea de cinci kilometri de autostradă va costa aproximativ 1 miliard de euro, iar protestatarii cer ca acești bani să meargă în transportul public, piste de biciclete și trotuare mai bune.

„Majoritatea oamenilor de vârsta mea din Berlin cred că este o idee cu adevărat stupidă”, spune Clara, o studentă de 21 de ani și purtătoare de cuvânt pentru Fridays For Future.

„Acesta este cel mai scump proiect de autostradă din Germania. Pentru acei bani ai putea construi o pistă de biciclete de la Berlin la Beijing. Este complet o nebunie să investești în acest proiect”.

A100 este una dintre cele mai aglomerate autostrăzi din Germania și înconjoară o mare parte din centrul Berlin.

O dură bătălie ideologică pe tema viitorului mașinii

Construcția autostrăzii a început în Berlinul de Vest în 1958, când orașul a fost împărțit între Vestul capitalist și Estul comunist – inițial cu speranța că va fi într-o zi o șosea de centură dacă Berlinul va fi reunificat vreodată.

Autobahn a făcut parte din ideologia postbelică a Germaniei de Vest ca metropolă capitalistă modernă: mașina va fi rege și autostrăzile din beton ar acoperi cicatricile unui oraș traumatizat de război.

După reunificarea Germaniei în 1991, Berlinul a avut provocarea de a reuni sistemele de transport din Est și Vest, iar planificarea extinderii A100 a început în 1999.

Protestul de sâmbătă este parte a bătăliei ideologice feroce ce privește autoturismele din Berlin.

Politicienii conservatori, liberali și de extremă dreapta doresc drumuri mai bune și mai multe drepturi pentru șoferi.

Verzii și cei de stânga spun că acest lucru subminează obiectivele privind schimbările climatice și că Berlinul nu este în pas cu alte orașe din vest, care încearcă să limiteze și nu să încurajeze utilizarea mașinilor.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: