vineri

29 martie, 2024

7 februarie, 2018

 

Guvernul a elaborat un proiect de OUG prin care soluționează două probleme survenite după modificările fiscale din ultimul an: problema scăderilor de venit net apărute în cazul categoriilor de salariați scutiți de la plata impozitului pe venit și în cazul angajaților part time.

În a doua situație, problema este rezolvată doar pentru lucrătorii cu fracție de normă din sistemul bugetar, nu și din mediul privat, unde este vorba despre relații contractuale în care statul nu poate interveni.


De aceea, în mediul privat rămân situațiile când o persoană cu jumătate de normă va pierde chiar și 300 de lei din câștigul salarial net sau, în cazuri extreme cu doar două ore de muncă pe zi, un angajat va trebui să aducă bani de acasă pentru a plăti taxele pe muncă.

Aceste situații au apărut din combinarea a două măsuri luate anul trecu:

  • transferul contribuțiilor la angajat
  • obligația ca toate contribuțiile din contractele part time să fie plătite corespunzătorul salariului minim pe economie cu normă întreagă

Măsura prevăzută în proiect pentru soluționarea situației bugetarilor stabilește:

„Personalul (…) beneficiază de o sumă al cărei cuantum se stabilește de ordonatorii de credite, astfel încât să se menţină în plată cuantumul net acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2017”.

Pentru salariații scutiți de la plata impozitului pe venit statul subvenționează o parte din contribuțiile pentru sănătate (CASS)


Categoriile scutite de impozitul pe venit:

  • persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat
  • persoanele fizice care desfăşoară activităţi de creare de programe pentru calculator
  • persoanele fizice care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare şi inovare
  • persoanele fizice care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă încheiat pe o perioadă de 12 luni, cu persoane juridice române care desfăşoară activităţi sezoniere dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, în cursul unui an.

Acești angajați pierdeau la net, întrucât la ei nu există scăderea impozitului pe venit (de la 16 la 10%), astfel încât pentru conservarea salariului net era nevoie de o majorare cu 7% a salariului brut, după transferarea contribuțiilor.

Soluția adoptată de Guvernul Viorica Dăncilă este ca statul să suporte o parte din CASS, cu o condiție:

ca firmele unde muncesc acești profesioniști să efectueze integral transferul sarcinii fiscale a contribuțiilor sociale de la angajator la angajat.

Aceasta înseamnă că firmele trebuie practic să majoreze salariile brute ale salariaților respectivi cu cel puțin 20% față de nivelul din luna decembrie 2017.

Cum se aplică măsura:

  • după transferul contribuțiilor angajatorului, se calculează nivelul contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, datorate potrivit prevederilor Codului fiscal, prin aplicarea cotelor de 25% (CAS) și, respectiv 10% (CASS) la venitul brut majorat
  • contribuția de asigurări sociale (CAS) datorată se reține integral
  • contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se reține parțial, în raport cu CASS datorată, astfel încât venitul salarial net obținut pentru luna decembrie 2017 să fie menținut și pentru anul 2018.

Venitul salarial brut din luna decembrie 2017, în funcție de care se determină venitul brut pentru care se aplică suportarea de la bugetul de stat a unei părți din CASS datorată, este format din salariul de încadrare şi elementele de natura veniturilor salariale care se acordă în fiecare lună, conform contractului individual de muncă, valabil în luna decembrie 2017, care constituie bază de calcul a contribuţiilor sociale obligatorii.

CASS reținută din venitul brut al lunii curente de către angajator se determină ca diferenţă între venitul brut şi următoarele:

  • a) CAS, calculată și reținută de către plătitorul de venit, potrivit prevederilor Codului fiscal și,
  • b) venitul salarial net corespunzător venitului brut prevăzut în contractul individual de muncă, aflat în derulare la data de 31 decembrie 2017.

Suma reprezentând diferența pozitivă dintre CASS datorată și calculată potrivit prevederilor Codului fiscal și CASS reținută potrivit proiectului de act normativ, se stabilește de către angajator și se evidențiază distinct ca sumă dedusă în Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate (Declarația formular 112).

Exemplu de calcul (preznetat în Nota de fundamentare), pentru un salariu brut de 10.000 de lei în luna decembrie 2017:

Venit brut – decembrie 2017: 10.000 lei

Contribuții sociale obligatorii- angajat: 1.650 lei

  •       CAS (10,5%): 1.050 lei
  •       CASS (5,5%): 550 lei
  •       Șomaj (0,5%): 50 lei

Venit net: 8.350 lei

Venit brut 2018: 12.000 lei 

[10.000 lei + 10.000 lei x 20% (venit brut 2017 majorat cu 20%)]

Contribuții sociale obligatorii, DATORATE de angajat:

4.200 lei, din care:

  • CAS   datorată (25%) – 3.000 lei
  • CASS datorată (10%) – 1.200 lei
  • CASS REȚINUTĂ – 650 lei [12.000 lei – 3.000 lei – 8.350 lei = 650 lei (venit brut 2018 –CAS- venit net decembrie 2017)]

Diferență CASS dedusă de la bugetul de stat: 550 lei 

[ 1.200 lei – 650 lei (CASS datorată – CASS reținută)]

Venit net: 8.350 lei    

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: