duminică

21 aprilie, 2024

18 august, 2019

Soluţionarea contestaţiilor împotriva tuturor actelor administrative fiscale emise de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), va fi preluată de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), potrivit notei de fundamentare a unui proiect de ordonanţă pentru modificarea Codului de procedură fiscală.

Vor fi preluate inclusiv contestaţiilor marilor contribuabili, de care se vor ocupa „structuri specializate” din cadrul MFP.

În prezent, ANAF (la nivel regional sau în cadrul aparatului central) se află atât în poziţia de a impune sarcina fiscală ce revine fiecărui contribuabil cât şi sarcina de a-şi cenzura propriile decizii de impunere sau acte emise în procedurile de stabilire a creanţelor fiscale, remarcă documentul citat.


Astfel că MFP consideră că ANAF nu ar asigura o anumită imparţialitate decizională în ceea ce priveşte judecarea contestaţiilor formulate de contribuabili împotriva actelor administrative fiscale emise de aparatul ANAF.

De pildă, pentru anumite acte administrative fiscale, altele decât titlurile de creanţă fiscală (decizia de respingere a cererii de eşalonare, decizia de suspendare a inspecţiei fiscale, decizia de declarare a inactivităţii) contestaţiile se soluţionează chiar de către structura (compartimentul, serviciul) care a emis actul administrativ fiscal contestat.

„Se propune crearea unor structuri specializate de soluţionare a contestaţiilor împotriva tuturor actelor administrative fiscale emise de organele fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, care să soluţioneze inclusiv contestaţiile marilor contribuabili”, spune documentul citat.

Direcțiile ANAF mutate la MFP

MFP preia de la ANAF Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, activitatea de soluţionare a contestaţiilor formulate împotriva titlurilor de creanţă, precum şi a altor acte administrative fiscale emise de organul fiscal, posturile şi personalul aferent acesteia.


La nivelul MFP activitatea de soluţionare a contestaţiilor se va desfăşura în „structura specializată” atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial.

Salarizarea personalului preluat va fi aliniată la salariile personalului Ministerului Finanţelor Publice, ca urmare a aplicării prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiind astfel de drepturile salariale acordate potrivit legii pentru categoriile de funcţii din cadrul aparatului propriu al MFP.

Avantajele posibile în viziunea MFP

MFP invocă următoarele eventuale avantaje care ar decurge din această schimbare:

  • se asigură un nivel superior de independenţă şi, implicit, premise pentru creşterea imparţialităţii în luarea deciziilor cu privire la contestaţiile formulate de contribuabili împotriva tuturor actelor emise de administraţia fiscală (atât titluri de creanţă fiscală, cât şi alte acte administrative fiscale) prin plasarea structurilor în afara ANAF;
  • se asigură exercitarea de către Ministerul Finanţelor Publice a prerogativelor sale legale care izvorăsc din rolul de autoritate fiscală competentă, precum şi acela de coordonare a aplicării unitare a prevederilor legislaţiei fiscale;
  • se degrevează organele fiscale emitente a actelor administrative fiscale (altele decât titlurile de creanţă fiscală) de soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva acestor acte.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: