vineri

23 august, 2024

23 august, 2024

Consiliul Concurenţei nu se poate implica în conflictul comercial al editurilor şi librăriilor cu Bookster, aceasta fiind competența instanţei, iar amenzile aplicate săptămâna aceasta au sancționat încălcarea Legii concurenţei, explică preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu.

Consiliul Concurenţei a sancţionat şase edituri și librării, precum şi Asociaţia Editorilor din România (AER), cu amenzi în valoare de aproximativ 1,2 milioane de euro (5,967 milioane de lei) pentru participarea la o înţelegere anticoncurenţială ce viza limitarea vânzărilor către Bookster.

Cea mai mare amendă, de peste 3,98 milioane de lei, a primit-o Direct Client Services SRL (Librăriile Cărtureşti), urmată de Librăriile Humanitas S.A (582.362 lei), Curtea Veche Publishing SRL (422.220 lei), Humanitas S.A. (365.718 lei), Nemira Publishing House SRL (324.636 lei) şi Publica Com SRL (174.677 lei). De asemenea, Asociaţia Editorilor din România a fost sancţionată cu suma de 115.696 lei.


Câteva dintre firmele amendate au anunțat că vor contesta în instanță amenzile, iar Cărturești consideră că decizia Consiliului Concurenței privind amenda pentru limitarea vânzărilor către Bookster este „uluitoare și revoltătoare”.

Bogdan Chirițiu a explicat, pentru Agerpres, că nu pot companiile „să ia legea în propriile mâini” şi să aplice sancţiuni asupra lui Bookster şi să încalce astfel Legea concurenţei.

„În cazul în care companiile au o pretenţie justificată împotriva lui Bookster există instanţele care pot să stabilească acest lucru. Dar nu pot companiile, cu de la sine putere, să preia acest rol pe care îl au instituţiile publice de a sancţiona Bookster, să ia legea în propriile mâini şi să aplice ele sancţiuni asupra lui Bookster. (…) Este un litigiu comercial între ei şi nu e treaba noastră să ne pronunţăm asupra lui. Instanţa de judecată se poate pronunţa dacă Bookster trebuie să le plătească mai mult decât plăteşte acum pentru dreptul de autor. Nu e un subiect pe care noi să ne pronunţăm. Ce spunem noi este că, indiferent dacă au sau nu dreptate editurile şi librăriile în faţa lui Bookster, modul de a-şi susţine pretenţiile e prin căile legale, nu prin acţiuni care încalcă Legea concurenţei”, a punctat preşedintele autorităţii de concurenţă.

Bogdan Chiriţoiu a recunoscut că sancţiunile sunt severe, dar a precizat că s-a avut în vedere să nu fie afectată viabilitatea companiilor respective.


„Sancţiunile sunt desigur severe şi e normal să fie aşa când se încalcă Legea concurenţei. În acelaşi timp, am fost atenţi să nu afectăm viabilitatea companiilor respective. Ar fi împotriva sensului Legii concurenţei să ajungem ca, datorită sancţiunilor, să avem mai puţină concurenţa în piaţă. Repet, sancţiunile sunt severe, dar nu atât de severe încât să pericliteze existenţa actorilor în piaţă. O să dau un exemplu: este o amendă care reprezintă jumătate din profitul pe anul anterior. Evident că să pierzi jumătate din profitul dintr-un an e o sancţiune importantă, dar totuşi rămâi pe profit, nu treci pe pierdere, nu îţi e afectată viabilitatea”, a mai spus preşedintele Consiliul Concurenţei.

Acesta a precizat că investigaţia a durat doi ani de zile, a avut loc o audiere în plenul Consiliului Concurenţei, după care, pe baza dovezilor furnizate de echipa de caz şi a apărărilor companiilor, plenul a decis să aplice aceste sancţiuni.

„Evident, companiile au dreptul, dacă nu sunt mulţumite de decizii, să meargă în instanţă şi instanţa va tranşa aceste lucruri. Este absolut normal şi firesc şi în general ne aşteptăm. Companiile au două căi: pot să recunoască încălcarea legii când au de-a face cu un raport în care se propune sancţionarea lor, pot să recunoască greşeala făcută şi primesc o amendă mai mică, sau, dacă n-au făcut acest lucru, e destul de previzibil că se vor duce în instanţă. Este dreptul lor să meargă în instanţă să-şi susţină nevinovăţia”, a adăugat Chiriţoiu.

Biblioteca Bookster – aproape 1.400 de companii abonate

Biblioteca Bookster împrumută cărți, articole, ebooks și videoclipuri angajațiilor companiilor care se abonează și livrează și apoi ridică de la sediul firmelor volumele solicitate.

Conform datelor de pe site-ul Bookster, peste 190.000 de persoane au, din 1.355 de companii abonate, au împrumutat până acum șapte milioane de cărți și e-books, media lecturii fiind de 12 titluri citite într-un an de cei care au apelat până acum la această inedită bibliotecă.

Sistemul, destinat corporatiștilor, afectează vânzările editurilor, întrucât mare parte dintre clienții acestora sunt exact corporatiști din publicul țintă al Bookster. Pentru aceste persoane este mai avantajos să împrumute cărți, decât să le cumpere, mai ales că nu este nevoie de deplasarea la o bibliotecă de tip clasic, cărțile fiindu-le livrate în tipul programului de lucru.

Pe de altă parte, editurile au dat în judecată Bookster, pentru că, spre deosebire de bibliotecile publice clasice, face profit din livrarea de cărți.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: