joi

15 august, 2024

16 septembrie, 2016

3-dacian-ciolos-declaratie-aa„La numai două luni de la adoptarea primului pachet pentru simplificare, începem să vedem primele rezultate: mai puține documente pe care oamenii trebuie să le aducă la instituții, mai puține drumuri la ghișee, mai puține cheltuieli”, este concluzia premierului Dacian Cioloș, formulată vineri în cadrul unui prim bilanț făcut în ședință de guvern asupra stadiului de implementare al măsurilor de simplificare a relației dintre cetățeni și administrație.

Demersurile pentru debirocratizare au inclus până în prezent

  • acceptarea copiei după buletin prin email
  • eliminarea copiilor legalizate ale documentelor
  • furnizarea unor adrese de email pentru comunicarea electronică cu cetățenii
  • metode alternative de plată pentru serviciile publice, pe lângă plata în numerar la ghișeu

Exemple de măsuri și rezultate de etapă, conform raportării ministerelor:

  • Măsură: Publicarea din oficiu a informaţiilor şi modelelor de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, pe punctul de contact unic electronic, gestionat de Agenția pentru Agenda Digitală a României.

Rezultate: A fost lansată noua platformă www.edirect.e-guvernare.ro; se stabilesc, cu fiecare minister în parte, metodele prin care vor fi publicate informațiile pe platformă; sunt desemnați administratorii care vor răspunde de publicarea informațiilor, din cadrul ministerelor.

  • Măsură: Eliminarea cerinţei de depunere a copiilor legalizate după documente

Rezultate: Ca exemple de bună practică, Ministerul Educației (MENCȘ) a eliminat, prin Ordin de ministru, cerința copiilor legalizate de către școli; măsura a fost implementatăși de alte instituții: Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a transmis instrucțiuni în rețeaua consulară pentru eliminarea cerinței copiei legalizate; Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a implementat total obligația și și-a schimbat procedurile. Centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului arată că trebuie modificate peste 400 de Hotărâri de guvern pentru a elimina copiile legalizate la nivelul administrației centrale.

  • Măsură: Solicitarea extrasului de pe cazierul judiciar de la unitățile de poliție competente cu acordul expres al persoanei, acolo unde instituția/autoritatea publică solicită cazierul judiciar

Rezultate: Ca exemple de bună practică, MAI a informat unitățile de poliție cu privire la solicitarea cazierului judiciar de către instituții direct de la acestea. MAI a trimis ministerelor o solicitare pentru a putea informatiza procedura de obținere a cazierului între instituții cu acordul persoanei. Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) a întocmit formulare pentru manifestarea consimțământului.

  • Măsură: Obligația folosirii cu precădere de mijloace electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, dacă beneficiarul deține o adresă de email și este de acord să o comunice.

Rezultate: Ca exemple de bună practică, Ministerul Justiției (MJ) a completat formularele proprii solicitând și adresa de e-mail pentru a comunica prin mijloace electronice cu beneficiarul. Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) comunică electronic cu beneficiarii. La MMFPSPV, în cazul solicitării indemnizaţiilor pentru creșterea copilului pot fi furnizate anumite informații via e-mail. În cadrul MAE, serviciile consulare sunt complet informatizate.

  • Măsură: Obligația de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul altor sisteme de plată.

Rezultate: Ca exemple de bună practică, MAE a implementat POS-uri la majoritatea misiunilor diplomatice, urmând instalarea și a altora, în luna septembrie. ONRC definitivează un sistem de e-payment pentru plata prin mijloace electronice. Ministerul Finanțelor Publice (MFP), prin Trezorerie, a introdus POS-uri la nivel de ghișee, urmând a fi introdusă facilitatea de plată online a taxelor și impozitelor.

Din centralizarea la nivelul Cancelariei Prim-ministrului reiese că, în ceea ce privește serviciile publice furnizate de Ministere și instituții subordonate, predomină în medie plata prin Trezorerie și numerar la locul furnizării serviciului.

Ca măsură de eficientizare a furnizării serviciilor, trebuie diversificate modalitățile de plată puse la dispoziție, incluzând aici POS, plata numerar prin alte mijloace decât la Trezorerie, informatizarea Trezoreriei (proces preconizat a se încheia până în 2018), plata prin mobil.

Pachetul de măsuri de simplificare a relației dintre cetățean și administrația publică a fost adoptat la finalul lunii iunie, după o inițiativă a Cancelariei Prim-ministrului intitulată „Comisia de tăiat hârtii” și a platformei maisimplu.gov.ro.

În întregul demers, Guvernul a pus accent pe transparență, comunicare electronică, debirocratizare, principii urmărite în diferite forme prin toate inițiativele lansate în actualul mandat.

”Reducerea birocrației este un proces de durată și, totodată, un proces ireversibil. Am încredere că, treptat, toate instituțiile vor înțelege importanța unei relații mai prietenoase cu oamenii și că relația dintre cetățeni și autorități va fi deveni una corectă, normală, egală”, a spus vineri premierul Dacian Cioloș.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

România continuă să accelereze consumul – ca factor esențial de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: